خبرگزاری کار ایران

کتاب «برایت چه اتفاقی افتاد» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۱۰۶۷

​کتاب «برایت چه اتفاقی افتاد» با موضوع درمان تروما و التیام رنج‌های زندگی ازسوی انتشارات شمعدونی منتشر شد.

به گزارش ایلنا، کتاب «برایت چه اتفاقی افتاد» با موضوع درمان تروما و التیام رنج‌های زندگی ازسوی انتشارات شمعدونی منتشر شد. 

این کتاب نوشته اپرا وینفری و دکتر بروس پری روان‌درمانگر بالینی است. اوپرا وینفری از مجریان مشهور برنامه‌های تلویزیونی است که زندگی پرفرازونشیبی داشته است. او در کودکی با رنج‌ها و زخم‌هایی در زندگی‌اش مواجهه شده که به شکل تروما در روح و روانش باقیمانده است. موضوع این کتاب مواجهه و درمان تروماهایی است که در زندگی با آن مواجهه می‌شویم. تروما زخم‌هایی است که بر اثر اتفاقات ناگوار بر روح انسان ماندگار می‌شود و اثراث مخربی را در روان فرد به جای می‌گذارد. 

اپرا وینفری یکی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیونی را با نام اپرا شو (The Oprah Show) به مدت ۲۵ سال اجرا کرد. او در این برنامه با بسیاری از کسانی که در زندگی دچار تروما شدند، گفت‌وگو کرده که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است. 

کتاب «برایت چه اتفاقی افتاد؟» گپ و گفت اپرا وینفری با دکتر بروس پری درباره تروما است. دکتر پری دارای مدرک دکتری و دکترای پزشکی، روان‎پزشک کودک و متخصص مغز و اعصاب، مدیر شبکه دنباله عصبی، عضو ارشد آکادمی ترومای کودک و استادیار روانپزشکی در دانشکده پزشکی نورث وسترن در شیکاگو است. 

در این کتاب اپرا از خودش و تروماهایی که با آن مواجه شده می‌گوید. او هم چنین داستان کسانی را بازگو می‌کند که طی این سال‌ها به برنامه او آمده‌اند. دکتر پری نیز به تجربیاتش و بیمارانی که با آن‌ها در مورد تروما روبه‌رو شده، اشاره می‌کند. 

با آن که کتاب گفت‌وگو محور است، اما دارای انسجام و ساختار محکمی است و در هر فصل به یک موضوع در مورد تروما اشاره می‌شود. 

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم:

«اگر مادر، پدر، همسر، یا کودکی دارید که تجربه تروماتیک داشته است، این کتاب برای شماست. اگر تاکنون برای توصیف خود یا عزیزانتان از برچسب‌هایی مانند مهرطلب، خودتخریب، اخلال‌گر، ستیزه‌جو، کسی که نمی‌تواند شغلش را نگه دارد، یا ناموفق در روابط استفاده کرده‌اید، این کتاب برای شماست. اگر می‌خواهید خودتان و دیگران را بهتر درک کنید نیز، این کتاب برای شماست. 

می‌دانیم که مطالعه این اثر شما را به فکر وادار و در شما احساساتی ایجاد می‌کند، احساساتی که گاهی ممکن است سخت و دردناک باشد. برای برخی، مطالعه محتوای پرتنش و گاهی آزاردهنده، آسان نیست. برای برخی دیگر، مفاهیم مربوط به مغز شاید ناآشنا به نظر برسد و درکش در ابتدا برایشان دشوار باشد. پس از شما تقاضای صبر و اعتماد داریم، اعتماد به ما و خودتان. 

وقتی خواندن کتاب برایتان بیش ازحد دشوار شد، آن را ببندید. یک ساعت یا یک هفته کتاب را در قفسه بگذارید. وقتی احساس کردید آماده ادامه کاوش دراین ‎باره هستید که چرا اتفاقی که افتاد نحوه تفکر، احساس و کارکرد شما را شکل می‌دهد، کتاب هنوز همین جاست. می‌توانید راهی به جلو کشف کنید. 

گفت‎گوهای من با دکتر بروس پری و هزاران نفر دیگر که آن‎قدر شجاع بودند که داستانشان را در شوی اپرا با من در میان بگذارند، به من آموخت که تأثیرات رفتاری کسانی که قرار بود مراقبم باشند، روی من صرفاً ازنظر احساسی نبوده است. پاسخ بیولوژیکی هم وجود دارد. اگرچه همکاری با دکتر پری چشمم را به این حقیقت باز کرده است که هرچند در کودکی، تروما و پرخاش را تجربه کرده‌ام، اما مغز من راه‌هایی برای تطبیق یافتن با شرایط پیدا کرده است. 

امید همین جا زندگی می‌کند در تطبیق‌پذیری منحصربه فرد مغزهای معجزه‌آسای ما. همان طور که دکتر پری در این کتاب توضیح می‌دهد، درک نحوه واکنش مغز به استرس یا تروما در دوران کودکی، به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید آنچه در گذشته برایتان اتفاق افتاده است، این‎که چه کسی هستید، چطور رفتار می‌کنید، و دلیل کارهایی را که انجام می‌دهید، مشخص می‌کند. 

مصطفی قاجار (مدیر مسئول انتشارات شمعدونی) در بخشی از یادداشت ناشر برای این کتاب نوشته است: «این کتاب یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین کتاب‌هایی است که ما در انتشارات شمعدونی آن را به چاپ رسانده‌ایم و باور داریم که جامعه ایران به شدت به چنین کتابهایی برای درمان زخم‌ها و رنج‌هایش نیاز دارد. جامعه ایران طی قرن‌ها همواره در معرض تهاجم و تجاوز بیگانگان بوده و طی تعاریف کتاب، تروما و آثار آن به صورت ژنتیک از نسلی به نسل دیگری منتقل می‌شود. بنابراین حتی در بهترین حالت، اگر کودکی در آرامش کامل و بدون هیچ درد و رنجی کودکی خود را طی کند، بار ترومایی که والدین او کشیده‌اند به او منتقل خواهد شد. 

جامعه ایران از آنجا که طی قرن‌های اخیر در تندباد حوادث سیاسی و اجتماعی مختلف بوده، با تروماهای متعددی از جمله جنگ، تضاد هویتی، از هم گسیختگی نهاد خانواده، بیماری‌های جسمی و روحی، گذار از سنت به مدرنیته و تبعات آن بر نهاد خانواده، رنج‌های مالی و اقتصادی و… روبه‌رو بوده است. از سوی دیگر زندگی به علت حوادث طبیعی و غیر طبیعی به طور مثال سیل، زلزله و. . زخم‌های عمیق روانی بر روی افراد حادثه دیده ایجاد می‎کند و یا حوادثی مانند تصادف منجر به مرگ یا آسیب دیدگی شدید ناشی از تصادف می‌تواند حتی کل افراد یک خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. 

از سوی دیگر طلاق، جدایی، تجاوز، آزارجنسی، درگیری‌های خانوادگی و قومیتی… سبب دردها و رنج‌های فراوانی برای افراد آسیب دیده می‌شود. طی سالهای اخیرموضوع همه‌گیری کووید۱۹ به دامنه این رنج‌ها اضافه کرده است. بسیاری از خانواده‌ها ماه‌ها درگیر آثار رنج‌آور این بیماری بودند و برخی حتی عزیزان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند. 

همه ما هنگامی که این کتاب را می‌خوانیم، متوجه می‌شویم که به نوعی، یک تروما یا یک رنج را با خود حمل می‌کنیم. در خلال گفت‌وگوی اپرا با دکتر بروس پری متوجه می‌شویم که درد و رنج فقط برای ما نیست. اپرا وینفری صادقانه به رنج‌های دوران کودکی خود اشاره می‌کند و ما را با خود همراه می‌کند. ما او را در کنار خودمان می‌بینیم و حتی ممکن است به رنج‌های خودمان فکر کنیم.» 

کتاب برایت چه اتفاقی افتاد با ترجمه مریم خطیبی در تیراژ ۸۰۰ نسخه با قیمت ۷۰هزارتومان از سوی انتشارات شمعدونی منتشر شده و بر روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز