خبرگزاری کار ایران

کشف کتیبه‌های میخی و آجرهای لعاب‌دار برجسته با نقوش گاو نر و ماراژدهای موشخوشو در دروازه پارسه

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۶۶۶

کاوش‌های باستان‌شناسی هیات مشترک ایرانی-ایتالیایی در محوطه باستانی دروازه پارسه در تل‌آجری به کشف آجرهای لعاب‌دار برجسته متعلق به تابلوهایی با نقوش گاو نر و ماراژدهای موشخوشو نماد ایزد مَردوک از بین‌النهرین باستان، منتهی شد.

به گزارش ایلنا، کاوش‌های باستان‌شناسی مشترک هیات ایرانی-ایتالیایی در محوطه باستانی تل‌آجری در شهر پارسه تخت‌جمشید به سرپرستی مشترک علیرضا عسکری چاوردی از دانشگاه شیراز و پروفسور پی‌یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا به انجام رسید.

علیرضا عسکری چاوردی (سرپرست ایرانی هیأت باستان‌شناسی) محوطه تل‌آجری را همان محوطه‌ای خواندکه ویرانه‌های دروازه پارسه در آن کشف شده و تصریح کرد: این بنای بزرگ و باشکوه در منطقه باغ فیروزی در ۳.۵ کیلومتری شمال‌غربی تختگاه تخت‌جمشید قرار دارد.

او مهمترین نتایج باستان‌شناسی این فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه راشناسائی فونداسیون دو برج بزرگ ضلع جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی این دروازه تاریخی اعلام کرد و گفت: همچنین در این فصل، نمای بخش غربی بنای دروازه به طوب ۴۰ متر نمایان شد.

این باستان‌شناس افزود: در روند کاوش‌های این فصل، پلان این بنای تاریخی بیش از پیش بصورت نسخه‌ای مشابه از دروازه ایشتار بابل ظاهر می‌شود که در آن ویژگی‌های جدید و بدیعی مانند هسته خشت و گلی دیوارهای آجر پخته نمایان شده است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی اظهار کرد: در کاوش‌های این فصل تکه‌های کتیبه‌های میخی به زبان‌های بابلی و ایلامی به همراه آجرهای لعاب‌دار برجسته متعلق به تابلوهایی با نقوش گاو نر و ماراژدهای موشخوشو نماد ایزد مَردوک از بین‌النهرین باستان از این دروازه بدست آمد.

او گفت: فعالیت‌های حفاظتی و مرمتی برای تهیه طرح جامع پلان حفاظت از سازه‌های معماری این بنای باشکوه در این فصل با مستندنگاری و مرمت سازه‌های مکشوفه به انجام رسید.

عسگردی چاوردی در پایان خاطرنشان کرد: این کاوش‌ها به صورت مشترک بین دانشگاه بولونیا با همکاری موسسه ایزمئو ایتالیا، پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید، دانشگاه شیراز و با مدیریت و مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز