خبرگزاری کار ایران

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نمایش‌های آیینی و سنتی، مولفه‌ای اصیل، گسترده و ذخیره‌ای بی‌زوال است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۴۷۸

محمدمهدی اسماعیلی در پیامی به بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: نمایش‌های آیینی و سنتی در پهنه اقلیم متنوع ایران اسلامی، مولفه‌ای اصیل، گسترده و ذخیره‌ای بی‌زوال است که بسان درختی تنومند سربلند ایستاده است.

به گزارش ایلنا، محمدمهدی اسماعیلی ویزر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پیام داد که متن آن بدین شرح است:

«فرهنگ و هنر گرانمایه ایران اسلامی، سرشار از حقیقت‌گرایی، زیباشناسی و تکریم فضیلت‌های سازنده‌ای است که بستر گسترده و جوشنده‌ آن، ارزش‌ها و باورهای اصیل ساکنان این قلمرو معنوی است مردمانی که خواست تاریخی خود را در قامت بلند انقلابی مردمی و بر مبنای اندیشه و منش اسلامی به منصه‌ظهور رساندند. انقلابی که اینک در گام دوم خود، ضرورت توجه به حوزه‌های فرهنگ و تقویت و ارتقای جریان‌هایی که با خواست و اراده متعالی مردم قرابت دارد را وجهه همت مسئولان خود می‌داند.

در این میان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنا به وظایف ذاتی و ظرفیت‌های حمایتی و نظارتی خود باید به حوزه‌های فرهنگ بومی، به عنوان وسیع‌ترین و کارآمدترین حوزه بسترهای سامان‌بخشی به شرایط اجتماعی موجود که با شان این انقلاب و مردم، فاصله معناداری دارد، نهایت توجه را داشته باشد تا از گزند رویارویی با استحاله فرهنگی، محکم و استوار بایستد. این ایستادگی، باید اتکای اصلی به عناصر هویت‌بخش فرهنگ خودی باشد و از این منظر، نمایش‌های آیینی و سنتی در پهنه اقلیم متنوع ایران اسلامی، مولفه‌ای اصیل، گسترده و ذخیره‌ای بی‌زوال است که بسان درختی تنومند سربلند ایستاده است. این میراث گرانقدر ناملموس، به راستی و درستی می‌تواند با تداوم جوهره خود، قوام‌بخش فرهنگ مردمی و ارتباطات اجتماعی امروز ما باشد و با  ایجاد زمینه‌ای مناسب از سوی دولت و تصمیم‌گیران مسئول، موجب گشایش منظری قابل اعتناء به مقوله «اقتصاد هنر» با حضور عمیق و موثر ِطیف وسیع فعالان این حوزه، به ویژه نخبگان و پیشکسوتان ارجمند با تخصص‌های متنوع و کم‌نظیر باشد. این مهم، بی‌تردید وامدار طراحی و سازماندهیِ بهنگام سازوکاری در پیشانی سیاست‌های کلان نمایشی کشور و بویژه پی‌ریزی نظام و ساختاری مدون، واقع‌بینانه و از سر تعمقِ  سیاستگذاران بخش‌های نمایشی کشور است تا ذیل عنوانی همچون «تئاتر ملی و دینی با هویت ایرانی» بگنجد و با اهتمام، هم‌افزایی و برنامه‌ریزی صحیح، در جلوه‌های رو به رشد، سربرافرازد.

با این نگاه و امید، تلاش دیرپای برای برپاداشتنِ چراغ جشنواره‌های نمایش‌های آیینی و سنتی کشور در سه دهه گذشته تا امروز که بیستمین ره‌آورد خود را به صحنه می‌برد، ارج نهاده و توفیقات بیشتر هدایت‌گران و دست‌اندرکاران ساعی و خدوم آن را آرزومندم.»

بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی از 14 آذر ماه به دبیری داود فتحعلی بیگی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز