خبرگزاری کار ایران

«ادموند گانگلیون و پسر» روزمرگی‌ها و کسادی بازار مرگ

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۵۵۹

«ادموند گانگلیون و پسر» رمانی از ژوئل اگلوف است که توسط نشر افق منتشر و روانه بازار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رمان «ادموند گانگلیون و پسر» نخستین رمان ژوئل اگلوف است که سال ۱۹۹۹ منتشر شد و جایزه الن فورنیه را گرفت. از همین رمان اول، اگلوف دنیایی عجیب به نمایش گذاشت که در آن طنز و موقعیت ابسورد شانه به شانه‌ی هم حرکت می‌کنند و به شاعرانگی می‌رسند. این کتاب با ترجمه اصغر نوری از سوی نشر افق در قالب ۱۱۶ صفحه و با قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است.

رمان «ادموند گانگلیون و پسر» داستان زندگی ادموند گانگلیون را روایت می‌کند که به همراه پسرش و دو کامند، کار مرده‌شویی و کفن و دفن روستایی به نام سن‌ژان را به عهده دارد؛ این روستای دورافتاده جایی است که نه کسی به آنجا می‌آید و نه کسی از آنجا می‌رود. درواقع هر کس در آن روستا هست همانجا می‌ماند.

اگلوف در این رمان در کنار توصیف زندگی روزمره یک روستای کوچک به تنها بنگاه کفن و دفن روستا می‌پردازد که بازارش کساد شده. او در این کتاب به سراغ زندگی روزمره آدم‌های عادی در فضای شهری می‌رود و نشان می‌دهد که چطور یک اتفاق کوچک می‌تواند با به هم زدن همان روزمرگی فاجعه به بار بیاورد. در یک متن، کسوف باعث می‌شود قرار ملاقات کوچکی ازبین برود و زندگی کوچک آدمی معمولی زیررو رو شود و در متن دیگری، عادت حمام آفتاب یک نفر دیگر مختلف می‌شود و زندگی‌اش به همی می‌ریزد.

این کتاب علاوه بر معرفی بیشتر شاعرانگی خاص دنیای اگلوف که در آن انگار کلمه‌ها با وسواس کنار هم چیده می‌شوند و به قول خودش موسیقی جمله در کتاب طنین می‌اندازد، دو عنصر دیگر را هم در دنیای او تثبیت می‌کند. اول روایت روزمره‌ی آدم‌های عادی و دوم طنزی که همیشه نمی‌توان به راحتی ویژگی آنرا مشخص کرد.

در پشت جلد کتاب آمده است:

وقتی از مولر می‌پرسیدند که در زندگی چه کار می‌کند، جواب می‌داد: «تو کار پیراپزشکی‌ام» و وانمود می‌کرد از کارش راضی است. ژرژ مسائل مربوط به هویتش را از خیلی وقت پیش حل کرده بود و وقتی همین سوال را ازش می‌پرسیدند، صادقانه جواب می‌داد: «من تو زندگی هیچ کاری نمی‌کنم؛ تو بخش مرگ مشغولم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز