خبرگزاری کار ایران

مهدی صباغ‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

فیلم‌های جدی هیزم آتش کمدی‌ها شده‌اند/ قرار بود فیلم‌های سطحی یکه‌تازی نکنند/ برای پخش تیزر تلویزیونی منتظر تایید رییس سازمان هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۷۲۲

مهدی صباغ‌زاده معتقد است شورای صنفی نمایش بدون برنامه‌ریزی فیلم‌های زیادی را پشت هم اکران کرده و چنین وضعی باعث شده تا فیلم‌هایی مانند «رمانتیسم عماد و طوبا» تک سانس شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» به نویسندگی و کارگردانی کاوه صباغ‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی صباغ‌زاده برای نخستین بار در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر اکران شد. الناز حبیبی، حسام محمودی، و و زنده‌یاد علی انصاریان در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. اکران عمومی «رمانتیسم عماد و طوبا» از اوایل آذر ماه آغاز شده و همان‌طور که از نام آن پیداست، قصه عاشقانه یک زوج را روایت می‌کند. به مناسبت اکران این فیلم، با مهدی صباغ‌زاده گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید: 

فیلم‌های متعددی در ژانرهای مختلف مجوز نمایش گرفته‌اند که گویای نوعی سیاست‌گذاری شورای صنفی نمایش است تا فیلم‌های در صف مانده را زودتر اکران کنند. در این بین احتمالا سینماداران سانس‌های بیشتری را به فیلم‌های گیشه‌ای اختصاص می‌دهند. شرایط اکران برای فیلم شما چگونه بود؟ از وضعیت نمایش «رمانتیسم عماد و طوبا» راضی هستید؟ 

شورای صنفی نمایش از ابتدا باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد تا فیلم‌های دیگر را نسوزاند. در واقع فیلم‌های گیشه‌ هر زمان که اکران شوند، می‌فروشند، اما‌ ای کاش جای اینکه بدترین سانس‌ها را به بهترین فیلم‌ها دهند؛ اجازه دهند فیلم‌های دیگر در زمان اکرانشان جان بگیرند. مردم برای تماشای یک اثر، به صف و سانس‌های آن نگاه می‌کنند. شورای صنفی نمایش نیز قانونی را وضع کرده بود که هر فیلم در حال اکران باید روزانه سه سانس داشته باشد اما در شرایط فعلی حتی این قانون را هم رعایت نکرده‌اند. فیلم‌هایی مانند «رمانتیسم عماد و طوبا» در برخی سینماها تک سانس شده‌اند. خسارت این کوتاهی را چه کسی می‌دهد؟ چرا به قشنگ‌ترین و سالم‌ترین فیلم سینما که کاملا خانوادگی است لطمه وارد می‌کنند؟ چرا باید تهیه‌کنندگان مستقل زیر پای این جریانات لِه شود؟ 

اعتراضی که به شورای صنفی نمایش دارید را تاکنون مطرح کرده‌اید؟ 

بله برای معاونت و رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری نامه زدم که آقای محمد خزاعی، سینمایی که مدنظرتان بود و تفکری که از آن گفته بودید را با این نوع اکران فیلم‌ها نابود کردید. شما فیلم‌های کمدی و سطحی را به آثاری که برای جامعه مفید است، ترجیح دادید. در حال حاضر اتفاقی که در گیشه سینما افتاده این است که فیلم‌های خانوادگی و سالم هیزم فیلم‌های کمدی و سطحی شده‌اند تا آمار فروش بالا برود. این سیاست با شعارهایی که دوستان در سازمان سینمایی می‌دهند، تناقض دارد. در جلساتی که خدمت مدیران بودیم قرار بر حمایت از فیلم‌هایی بود که ارزش‌های اخلاقی و انسانی را پاس می‌دارند اما شما ببینید آیا این‌ شعارها در گیشه سینمای ما وجود دارد؟ قرار بود در این دولت فیلم‌های سطحی و گیشه‌ای یکه تازی نکنند و مجال و فرصت برای سینمای خانوادگی و پاک و سالم نیز فراهم شود.

این نوع اکران تصمیم مستقل شورای صنفی نمایش بوده است؟ 

خیر شورای صنفی نمایش زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و سازمان سینمایی در شورای صنفی نمایش نماینده دارد. 

یعنی نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان سینمایی با این نوع اکران موافق بوده است؟ 

بله اگر موافق نبودند، اکران فیلم‌ها با این شکل به سرانجام نمی‌رسید. حتی شنیده‌ام آقای خزاعی (رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری) در جلسه‌ای گفتند که همه فیلم‌ها را اکران کنید. این یعنی بدون برنامه‌ریزی تصمیم به اکران گرفتند. تهیه‌کنندگان و فیلمسازانی که در این شرایط به دنبال جریان فرهنگی رفته‌اند چه گناهی کرده‌اند؟ قرار نیست که فقط سینمادار در این جریان سود ببرد. شما دارید با این کار فیلمسازان جوان را از میدان به در می‌کنید. این نوع سیاستگذاری یعنی گرا دادن به فیلمسازان جوان که به سراغ ساخت کمدی‌های سطحی بروید تا حمایت شوید. اگر می‌خواستید بازار سینما را گرم کنید یک فیلم کمدی و «قهرمان» را همزمان اکران می‌کردید نه اینکه چند فیلم را با هم نمایش دهید. به لیست فیلم‌های اکران شده نگاه کنید که بدون برنامه‌ریزی چه بلایی بر سر سینما آورده‌اند. وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی وظیفه حفظ سینما را دارد اما اکنون چه کاری با این سینما کرده است؟ 

یعنی شما می‌گویید که تنها یک فیلم کمدی یا پر فروش باید اکران می‌شد تا فیلم‌های دیگر آسیب نبینند؟ 

یک سری فیلم‌ها برای فروش باید اکران شوند و ما هم مخالف این موضوع نیستیم اما در شرایطی که به فیلم‌های دیگر لطمه وارد نکند. سال‌های گذشته شورای اکران داشتیم که فیلم‌ها را گروه‌بندی می‌کردند و هر کدام سرگروه اکران و چتر حمایتی داشتند. پس از سه هفته هم فیلم بعدی را نمایش می‌دادند اما اکنون بدون توجه به فیلم‌های دیگر، فقط اکران می‌کنند. هر بار که مردم سینما می‌روند یک فیلم می‌بینند نه ۵ فیلم. مخصوصا در این شرایط که هزینه سینما رفتن برای هر خانواده ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.

بسیاری این نظر را دارند که برای جلوگیری از اکران نامناسب فیلم‌ها، آن‌ها را در پلتفرم نمایش دهند، به نظر شما این راه حل مناسبی برای شرایط فعلی اکران است؟ 

بله، برخی فیلم‌ها به درد اکران روی پرده سینما نمی‌خورند و بهتر است در پلتفرم یا شبکه نمایش خانگی اکران شوند. فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» هم خوش ساخت است و هم برای پرده سینما آماده و تولید شده است. اگر این فیلم فیلم مناسبی نبود قطعا آن را اکران نمی‌کردم و تحویل پلتفرم‌ها می‌دادم اما این فیلم یکی پتانسیل رقابت و دیده شدن را دارد ولی در یک شرایط عادلانه در این وضعیتی که به وجود آورده‌اند. در حال حاضر سه هفته است منتظر نامه تایید رئیس سازمان صدا و سیما برای پخش تیزرهای تبلیغاتی هستم. حتی فیلم را برایشان بسته‌بندی کردیم و فرستادیم زیرا گفتند باید آقای جبلی (رئیس سازمان صدا و سیما) آن را ببیند و تایید کنند اما تاکنون خبری نشده است. وقت اداره صداوسیما از دیدن تیزر فیلم مهمتر است اما گفتند که شخص ایشان باید تایید کنند تا تیزر فیلم شما پخش شود. به همین دلیل چند روز است منتظریم تا ایشان فیلم ما را تایید کنند. باید برای تاییدیه پخش تیزرها زودتر اقدام کنند نه اینکه پس از اتمام اکران فیلم، نامه را برای ما بفرستند و تیزر ما پخش شود. رئیس سازمان صدا و سیما با تهیه‌کنندگان سینما قول و قرار گذاشتند که کمک‌تان می‌کنیم اما هنوز پاسخ یک نامه ما را نداده‌اند تا تبلیغات فیلم را انجام دهیم.

رئیس سازمان صدا و سیما با وظایف بسیاری که دارد، مهلت می‌کند فیلم‌ها را برای تایید پخش تیزر تماشا کند؟ 

موضوع ما هم همین است. اگر قرار است درخواست ما را رد کنند زودتر بگویند. در هفته دوم اکران فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» هستیم و هنوز در انتظار یک نامه از سوی صداوسیما. مگر یک پاسخ دادن به نامه چقدر زمان می‌برد؟ آن هم در این عصر که نامه‌ها الکترونیکی شده‌اند. تکلیف فیلمساز و مردم را روشن کنید. ما چقدر باید خسارت به سینما بدهیم؟ چندین سال است که در این سینما دارم خسارت می‌دهم. 

چرا منتظر نماندید تا فیلم‌تان را در زمان بهتری اکران کنید؟ بدون رضایت شما که فیلم اکران نمی‌شد. 

در واقع زمانی که ما به شورای صنفی نمایش اعلام آمادگی برای اکران کردیم، نباید فیلم‌هایی را روی پرده بگذارند که به دیگر آثار لطمه وارد کند. برای مثال فیلم «منصور» متناسب با اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» بود و هر دو در یک سطح بودند. در صورتی که پس از آن دو فیلم کمدی را اکران کردند که فروش خوبی هم دارند و همین امر موجب شد به فیلم‌های اجتماعی و فرهنگی لطمه وارد شود. این نوع شیوه اکران به اثر و سازنده لطمه وارد می‌کند و فیلمسازان دیگر به سراغ ساخت چنین کارهای نمی‌روند و گرایش به تولید آثار سطحی پیدا می‌کنند. آقای خزاعی (رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری) گفتند به فیلم‌های سطحی اجازه پخش نمی‌دهیم پس چرا حالا با این وسعت اجازه اکران دادند؟ تقسیم‌بندی فیلم‌ها باید در شرایط متناسب و همگنی صورت گیرد نه اینکه یک فیلم قوی را در کنار چند فیلم گیشه‌ای بگذارند. ارزیابی فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» در جشنواره ملی فیلم فجر و از نگاه مخاطبان صورت گرفته و باید بگویم که سالم‌ترین فیلم سینمایی ایران به لحاظ محتوا است. تعجب می‌کنم چرا به جای اینکه از فیلم خوب حمایت شود باید آن را تخریب کنند. «منصور» و «آتابای» فیلم‌های خوبی هستند اما حوزه هنری کاری کرده است که تمام سالن‌های سینما را در اختیار دارند پس تکلیف بخش خصوصی چه می‌شود؟ 

سیاست‌های حوزه هنری در قبال فیلم‌هایی مانند فیلم شما حمایتی بوده است؟ 

به هر حال حوزه هنری یک سری فیلم‌های خوب مانند «آتابای» و «منصور» را در همین زمان اکران کرد. قبل از این دو فیلم هم، «دینامیت» و «قهرمان» که فروش خوبی را دارند، اکران شده بودند. شورای صنفی نمایش با شتاب بسیار فیلم‌ها را روی پرده می‌فرستد که دل سینماداران خوش باشد. مگر در زمان کرونا برای جبران خسارت سینماها به آنها وام ندادند و حمایت نکردند؟ آیا در این مدت حمایتی از کارگردانان و تهیه کنندگان شد؟ ما فکر می‌کردیم دولت جدید که بیاید، اتفاق خوبی رخ دهد اما اوضاع روز به روز دارد بدتر می‌شود. 

معتقد هستید که فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» پاسوز فیلم‌های دیگر شده؟ 

فیلم‌سوزی در سینما زیاد شده و متاسفانه سینمای خوب ایران دارد از دست می‌رود. سال‌ها برای این سینما زحمت کشیدیم و جوانانی آمدند که تلاش کردند فیلم خوب بسازند اما گرایش‌ها به سمت فیلم‌های سطحی رفته و حتی ما کاری کردیم که سلیقه مردم هم تغییر کند. از طرفی دیگر پلتفرم‌ها هر چه دلشان می‌خواهد، می‌سازند و باند ویژه‌ای را تشکیل داده‌اند. کنترلی روی تولیدات سینما، گوشت و مرغ و هر چه فکر کنید در کشور نیست و ما در چنین وضعی تحت فشار هستیم. امیدوارم دوباره تصمیمات کارشناسی به لدنه مدیریت در سینما برگردد تا این رویه تغییر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز