خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

طرح بازنگری حریم پاسارگاد در اختیار استان است/ طرحِ سال ۹۸ مبنا خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۵۱۸

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد درخصوص احتمال بازنگری در حریم این مجموعه گفت: طرح بازنگری پاسارگاد در سال ۹۶ شروع و در سال ۹۸ به پایان رسید و در سال ۹۹ ارائه شد. این طرح مبنا خواهد بود. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، افشین ابراهیمی (مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد) از ادامه کارگاه‌های مرمتی این مجموعه تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: ساماندهی حیاط بنای کاروانسرای مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، ساماندهی صفه بنای برج سنگی پاسارگاد، استحکام بخشی و احیا ساختمان ضلع غربی کاروانسرای مظفری پاسارگاد و… همچنان ادامه دارد و کارهای ساماندهی نیز در حال انجام است. 

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد درخصوص احتمال حضور گروه‌های مرمتگران و باستان‌شناسان خارجی در این مجموعه گفت: فعلا برنامه‌ای برای حضور خارجی‌ها در پاسارگاد تعریف نشده. این درحالی است که در گذشته گروه‌های ایتالیایی و فرانسوی در این مجموعه فعال بودند. اکنون به دلیل کرونا درخواستی دراین خصوص مطرح نشده است. شاید در سال جدید و با فروکش کردن شیوع کرونا، شاهد حضور خارجی‌ها باشیم. 

او ادامه داد: در سال جاری با توجه به نیاز مجموعه، طرح آماده‌سازی دو واحد خدماتی جدید از جمله خانه مادر و کودک و خانه راهنمایان در دستور کار پایگاه قرار گرفت تا ضمن نظم بخشیدن به برخی فعالیت‌های صنفی حوزه گردشگری، تا حد امکان از سرگردانی طیف خاصی از مراجعه کنندگان کاسته شود. به همین منظور پس از امکان‌سنجی و بررسی ظرفیت‌های موجود، با مناسب‌سازی و تجهیز دو دستگاه کانکس، شرایط برای خدمت‌رسانی بهتر فراهم آمده است. از آنجا که بعضاً شاهد حضور معلولین در مجموعه و مشکلات پیش روی آن‌ها هستیم، برای ارج نهادن به همت و عزت ایشان و تسهیل هرچه بیشتر شرایط بازدید، برنامه بعدی پایگاه راه اندازی واحد خدماتی ویژه معلولین خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود تا قبل از نوروز ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد. 

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد درخصوص آخرین تصمیماتی که برای ایجاد تغییرات در حریم و بازنگری آن گرفته شده، گفت: برخی مسئولان از مجموعه، عرصه و حریم دیدن کردند و تصمیماتی گرفته شد که هنوز اعلام نشده. ضمن آنکه در سال ۱۳۹۶ طرح بازنگری در حریم پاسارگاد آغاز شد و در سال ۱۳۹۸ به اتمام رسید. این طرح در شورای داخلی پایگاه مورد بررسی قرار گرفت و قبول شد. در شورای فنی پاسارگاد نیز با حضور مشاور پذیرش شد. اما این طرح نیازمند تایید استان است. 

او یادآور شد: همچنان استان در حال بررسی طرح بازنگری شده هستند تا اگر نیاز باشد موارد تکمیلی در آن ایراد کند. استان هنوز نظر نهایی خود را نداده است تا پس از آن به تهران ارسال شود. دراین خصوص مسئولان استانی باید پاسخگو باشند. 

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون با توجه به صحبت‌های وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص نیاز به بازنگری در عرصه و حریم پاسارگاد، این احتمال وجود دارد که به جای انقباضی عمل کردن از طرح بازنگری شده‌ای که توسط مشاور انجام و در سال‌های قبل ارائه شده‌است، استفاده شود، گفت: آن طرح مبنا خواهد بود. ضمن آنکه یک اثر تاریخی وجود دارد که دارای عرصه و حریم است. طی سال‌های گذشته یافته‌های جدید در خصوص آن انجام گرفته که نیازمند افزوده شدن حرایم به آن است و در بخش‌هایی هم که حساسیت‌هایی وجود دارد و مانعی برای کاستن حریم وجود ندارد می‌توان بازنگری انجام داد تا کار مردم راه بیافتد. اما قطعا طرحی که داریم نقشه مبنا خواهد بود. بررسی و تصمیمات نهایی توسط مسئولان بالادست ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز