خبرگزاری کار ایران

رییس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی:

«اسلامی» به مفهوم جهانی و جهان‌شمولیت اندیشه و راه 50 ساله آینده کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۱۳۰

رییس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، معتقد است: «اسلامی» به مفهوم جهانی و جهان‌شمولیت اندیشه و راهی است که قرار است طی ۵۰ساله آینده کشور طی شود.

به گزارش ایلنا، غلامعلی افروز (رییس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی) با تشریح عملکرد یک دهه گذشته مرکز در خصوص علت انتخاب نام اسلامی ایرانی برای سند الگو، گفت: یکی از دلایل تقدم واژه اسلامی بر کلمه ایرانی در نام‌گذاری مرکز الگو، فراگیرتر بودن اسلام در جهان است. اسلام به دلیل تکیه بر فطرت، معنویت و منطق، دینی جهان‌شمول است. پیامبر اسلام (ص) هم رحمت‌العالمین است به همین دلیل است که وقتی در نام‌گذاری مرکز الگو گفته می‌شود «اسلامی» به مفهوم جهانی و جهان‌شمولیت اندیشه و راهی است که قرار است طی ۵۰ساله آینده کشور طی شود.

او ادامه داد: خاتم پیامبران الهی فردی بسیار اخلاقی، معنوی، منطقی و عقلانی بودند به عبارت دیگر ایشان اسوه‌ای بی‌نظیر برای بشریت در طول تاریخ هستند و این یعنی اندیشه ایشان فرازمانی، فراسرزمینی و جهان‌شمول است. بنا به فرمایش پیامبر (ص) «دیانت همان عقلانیت است» به عبارت دیگر هر کس دیانت داشته می‌تواند ادعا کند که صاحب خرد و عقلانیت است و هر کس عاقل است می‌تواند ادعا کند که متدین و دیندار واقعی است. پس دین و عقل لازم و ملزوم و درهم تنیده هستند. هوش، ابزار و عقل حکمت، درایت و بصیرت است.

او معقتد است: به دلیل جهان‌شمول بودن اسلام، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌تواند به نسخه‌ای برای استفاده همه جهانیان تبدیل شود. وقتی این سند چنین کشش و سطحی دارد، طبیعتا می‌تواند برای کشورهای اسلامی و عربی هم الگو و مبنا باشد. علت به کار رفتن واژه «ایرانی» در نام‌گذاری مرکز الگو این است که گفته شود این سند مختص سرزمینی نوشته شده است که دارای ویژگی‌ها و مقتضیات منحصر به فرد، زیستی، فرهنگی و بومی در جغرافیای سرزمینی ایران است.

افروز درباره اینکه برای اجرای سند الگو در کشورهای اسلامی چه تغیراتی در این سند باید اعمال شود، گفت: اگر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بخواهد در کشورهای اسلامی یا سایر کشورهای جهان پیاده شود قابلیت تغییر، اصلاح و تبدیل در چارچوب فرهنگ، زیست‌بوم و محدوه جغرافیایی و تمدنی کشورهای هدف را دارد و مثلا می‌تواند به سند الگوی اسلامی عراقی پیشرفت یا سند الگوی اسلامی مالزی پیشرفت یا سند الگوی اسلامی کنیایی پیشرفت تغییر نام پیدا کند.

به اعتقاد او، سند الگو از دیدگاه‌ها، تجارب جهانی و سایر اسناد ملی و جهانی استفاده کرده است. همچنین متخصصان آینده‌پژوه و صاحب‌نظران علوم مختلف به خصوص علوم اجتماعی و خانواده با توجه به وضعیت موجود، وضعیت مطلوب را در قالب تحقیقات آینده‌پژوهانه پیش‌بینی می‌کنند. در طراحی و پردازش سند الگو نظریه‌های مختلفی مبنا تحقیق و بررسی‌های عمیق کارشناسی قرار گرفت و حالا که این سند در آستانه ابلاغ قرار دارد باید سراغ گفتمان‌سازی و بسترسازی برای اجرای جدی سند هم در بخش دستگاه‌های متولی و هم در سطح جامعه برویم.

افروز ادامه داد: البته سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صرفا محدود به نظریات محض دانشمندان تدوین نشده است که مورد خدشه آراء و نظریات سایر اندیشمندان قرار بگیرد بلکه فوندانسیون محکمی دارد که متکی بر ارکان و اصول محکمی چون مبانی، آرمان، رسالت، افق، تدابیر تدوین شد که اصول جهان‌شمولی است. در تدوین و نگارش مفاد مربوط به بخش مبانی صدها نفر ساعت زمان اختصاص یافت تا مبانی محکم و جهان‌شمول مبتنی بر واقعیات جاری کشور نوشته شود. نیاز امروز کشور و خانواده‌ها، اجرای تدابیر متعدد سند الگوست.

او اذعان داشت: اطلاع‌رسانی و گفتمان‌سازی درباره جزییات سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نباید صرفا به رادیو و تلویزیون یا رسانه‌ها محدود شود چون مشخص نیست که عموم مردم چقدر تلویزیون می‌بینند یا چند دقیقه رادیو گوش می‌کنند یا چقدر روزنامه می‌خوانند. باید به نحوی تدبیر شود تا جزییات سند الگو از طریق حدود ۷۵۰ هزار معلم و حدود ۲۵۰ هزار مشاور مدرسه در ۱۰۸ هزار کلاس درس برای دانش‌آموزان سراسر کشور به نحوی تبیین شود که این سند به گفتمان ملی تبدیل شود.

به گفته افروز، بیش از ۹۵ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه سراسر کشور اطلاعی از کلیات و جزییات سند الگو ندارند بنابراین متولیان وزارت علوم و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از طریق مشاوران و اساتیدشان باید ابعاد و جزییات سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت را برای میلیون‌ها دانشجو و طلاب سراسر کشور تبیین کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز