خبرگزاری کار ایران

کتاب «قانون، سیاست است» معرفی و بررسی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۱۱۷

کتاب «قانون سیاست است» اثر «دانکن کندی و همکاران» که به‌تازگی از سوی انتشارات نگارستان اندیشه و با ترجمه «حبیب‌الله فاضلی» روانه بازار نشر شده است، موضوع چهارمین نشست صبح جمعه‌های بخارا در کافه فلسفه شد.

به گزارش ایلنا، در کتاب «قانون سیاست است»، نویسندگان در پی نشان دادن درهم تنیدگی حقوق و سیاست و آشکارسازی چگونگی این ارتباط هستند و با مفهوم‌پردازی‌های دقیق و مثال‌های متعدد کوشیده‌اند تا ابعاد مختلف این رابطه را نشان دهند.

همچنین دانکن کندی در مهم‌ترین فصل این کتاب، سه مرحله جهانی‌سازی حقوق و سیاست را در قالب رویکردهای فرانسوی، آلمانی و آمریکایی بررسی می‌کند و در این میان به شکل‌گیری نهادهای مالی و اقتصادی در بستر حقوق اشاره می‌کند و این‌که هر کدام از این رویکردها حاوی اندیشه‌های فراملی بودند که طی دوره‌های مختلف تسلط یافته و مدل‌های بومی را تغییر دادند. جهانی‌سازی حقوق از نظر کندی، با ظهور اندیشه حقوقی کلاسیک در میان سال‌های ۱۸۵۰ تا زمان جنگ اول جهانی شکل می‌گیرد.

۴ چهره حقوق سیاسی در این کتاب کوشیده‌اند به پرسش‌هایی چون چه نسبتی بین سیاست و قانون یا سیاست و حقوق وجود دارد؟ گرگ و میش، یا روح و جسم، یا وضعیتی ورای این دوگانه‌ها؟ پاسخ دهند. ایدۀ غالب نظریه‌پردازان این حوزه آن است که «سرشت قانون و حقوق، تابعی از گفتمان‌ها و رخدادهای سیاسی است».

این مراسم با سخنرانی علی دهباشی (نویسنده و سردبیر مجله بخارا) روز جمعه ۱۲ آذرماه ساعت ۱۰ صبح همزمان با روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به مناسبت انتشار این کتاب در محل کافه فلسفه آغاز و با سخنرانی‌های کیومرث اشتریان (عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران)، علی‌محمد فلاح‌زاده (عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی)، مسلم آقایی طوق (عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری) و حبیب‌الله فاضلی (مترجم کتاب و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران) ادامه می‌یابد.

پخش زنده دراینستاگرام:

@bukharamag

@negarestan.inst

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز