خبرگزاری کار ایران

کتاب المشیخة البزغشیه منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۴۹۶

کتاب المشیخة البزغشیه با تصحیح محمد طباطبایی بهبهانی (منصور) توسط انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایلنا،‌ المشیخة البزغشیه تنها اثر شناخته شده از محب‌الدین عطاءالله نواده صدرالدین جنید شیرازی (م۷۹۱ق) است. این کتاب مجموعه‌ای است که در نیمه دوم سده ۹ق از اجازات و استجازات مشایخ سلسلۀ بزغشیان شیراز و… از سده‌های ۷-۹ ق گردآوری شده و رویکرد غالب آن، گردآوری اسناد و مدارک شیوخ بزغشی است یا مشایخی از صوفیه یا فق‌ها و محدّثان و خطباء فارس و نواحی نزدیک بدان که با آن سلسله مربوط بوده‌اند.

اجازات این کتاب یا از مشایخ و متصوّفه پیشین برای شیوخ بزغشی صادر شده یا اجازاتی است که بُزغُشیان به مریدان و شاگردان خود داده‌اند.

از آنجا که عطاءالله، به انبوهی از اسناد و اجازات مشایخ خاندانش دسترسی داشته است، آنچه از اجازات و اسانید مربوط به خاندان بزغشی و دیگر مشایخ شیراز را پسندیده، در این دفتر گنجانده است و اغلب مندرجاتِ آن یا اجازات حدیث است یا اجازات صوفیانه و الباس خرقه و اجازۀ ارشاد و بنای خانقاه و تلقین ذکر و اِسناد مصاحبت با پیران طریقت.

از امتیازات چشمگیر این اثر در بر داشتن اطلاعات بکر و ارزشمندی در باب تاریخ تصوف و تراجم رجالِ فقه و حدیث ایران بویژه فارس در سده‌های ۸-۹ ق است به نحوی که کمتر صفحه‌ای از آن را می‌بینیم که نکته‌ای بکر و تازه را در آن نیابیم و سطور آن مشحون است از اسامی مشایخ گمنام و کم‌نام فارس و نواحی آن در قرن‌های ۷ و ۸ ق که به راستی از حلقات مفقودۀ تاریخ ایرانند و تواریخ و تراجمِ فرادست از نامشان تهی است. برای نمونه در این کتاب برای نخستین بار سلسله‌ای از مشایخ صوفیۀ کرمان شناخته شده است.

کتاب المشیخة البزغشیه را در سال جاری دکتر محمد طباطبایی بهبهانی (منصور) تصحیح کرده و در قطع وزیری توسط انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به صورت حروفی و عکسی منتشر شده و در دسترس جامعة دانشگاهی، فرهنگی و علمی کشور قرار گرفته است. این کتاب در ۴۸۲ صفحه با قیمت ۷۰ هزار تومان عرضه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز