خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

شیوع کرونا و تغییر رویه گردشگران ساحلی و دریا به سوی گردشگری فرهنگی/ تورهای ورودی بلاتکلیف نوسان بازار ارز هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۰۹۵

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران با اشاره به آنکه شیوع کرونا سبب شده تا برخی از گردشگران تغییر رویه دهند، از احتمال گرایش گردشگران ساحلی و دریا به سمت گردشگری فرهنگی خبر داد که می‌تواند به نفع ایران باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بعد از گذشت حدود دو سال از شیوع کرونا و به تبع آن بسته شدن مرزهای کشور به روی گردشگران، بالاخره از اوایل آبان ماه سال جاری شاهد بازگشایی مرزها به روی گردشگران خارجی و صدور ویزا برای آن‌ها بودیم. این امر سبب شد تا نفس تازه‌ای به روح خسته صنعت گردشگری دمیده شود و امیدی تازه به روی دفاتر خدمات مسافرتی که چندین سال بدون مسافر مانده و تعداد زیادی از آن‌ها تعطیل شده‌اند، باز شود.  

امیر پویان رفیعی شاد (رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران) با اشاره به آنکه وضعیت گردشگری و ورود گردشگران به کشور از حالت سکون درآمده است، گفت: نمی‌توان گفت وضعیت گردشگری خوب است اما می‌توان گفت، شرایط بهتر شده است.  

این کارشناس برنامه‌های گردشگری ادامه داد: توسط برخی دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس‌هایی که در حوزه تورهای ورودی فعال هستند شاهد برگزاری تورهای مختلف هستیم که هرچند تعداد آن‌ها انگشت شمار است و قابل قبول نیست اما بازهم بعد از مدت‌ها سکون، نور تازه‌ایست که می‌تواند امیدبخش باشد. درواقع می‌توان گفت تقاضا برای سفر به ایران همانند گذشته نیست و اینگونه نیست که بگوییم با باز شدن مرزها و صدور ویزا برای گردشگران شاهد سیل گردشگران و صف کشیدن آن‌ها برای سفر به ایران هستیم. آنچه اکنون در جریان است، اصلا با سال‌های ۹۷ و قبل از آن قابل مقایسه نیست.  

او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت آنچه اکنون در گردشگری ایران جریان دارد و میزان ورود گردشگران چند درصد میزان گردشگرانی است که در سال‌های قبل از شیوع ویروس کرونا به ایران سفر می‌کردند است، گفت: آمار بسیار ضعیف است و اصلا نمی‌توان آنرا به درصد گفت. اما همین روزنه‌های امید از جایی شروع می‌شود و بیشتر خواهد شد. اما اینکه بگوییم به زودی به آمار سال‌های ۹۷ و قبل از آن باز خواهیم گشت، اشتباه است.  

به گفته این مدرس دانشگاه، مخاطبان ایران و گردشگرانی که ایران را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند، تقریبا مشخص است. گردشگران ایران رنج سنی خاصی دارند که عموما مسن هستند و بیشتر آن‌ها به منظور گردشگری فرهنگی به ایران سفر می‌کنند. اکنون نیز همین قانون پابرجاست و کاملا مشخص است که چه مسافرانی به ایران سفر می‌کنند. این گردشگران صرفا از کشور خاصی نیستند بلکه بیشتر آن‌ها در شرایط سنی و خواستگاه گردشگری که همان گردشگری فرهنگی است مشترک هستند.  

رفیعی شاد تصریح کرد: با توجه به شرایطی که کرونا بوجود آورده و شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فردی که در جوامع تعریف شده این گمانه وجود دارد که تعدادی از گردشگران بین‌المللی تمایلی برای استفاده از برخی محورهای گردشگری مانند گردشگری ساحلی و دریا که در گذشته رونق داشت را نداشته باشند از این رو شاید این گردشگران به سمت گردشگری فرهنگی روی آورند که می‌تواند برای ایران نویدبخش باشد چراکه ایران بیشتر به عنوان مقصد گردشگری فرهنگی شناخته شده است.  

شیوع کرونا و تغییر رویه گردشگران ساحلی و دریا به سوی گردشگری فرهنگی/ تورهای ورودی بلاتکلیف نوسان بازار ارز هستند

این فعال گردشگری در پاسخ به این سوال که در میانه سال‌های ۹۵ تا ۹۸ شاهد تغییر در رنج سنی گردشگرانی بودیم که ایران را برای سفر انتخاب می‌کردند و این رنج سنی کاهش یافته بود آیا اکنون می‌توان امید داشت که دوباره به آن نوع گردشگران بازگردیم، خاطرنشان کرد: اکنون شرایط مناسبی برای پیش‌بینی در این خصوص نیست و باید زمان بگذرد تا بتوانیم دراین باره صحبت کنیم. البته فکر کنم با رسیدن دوباره به آن نقطه فاصله داشته باشیم.  

به گفته او، معاونت گردشگری وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پروتکل‌های جدیدی برای سفر به ایران تعریف کرده که شامل تزریق دو دوز واکسن توسط گردشگران و دارا بودن pcr منفی است. دنیا نیز بر همین اساس پیش می‌رود و ما هم باید به همین سمت و سو برویم تا آنکه شاهد حل شدن موضوعات باشیم و به شرایط ایده‌آل دست یابیم.  

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران درخصوص وضعیت تورهای خروجی نیز گفت: اکنون با توجه به هزینه‌های هنگفتی که تورهای خروجی دارند شاهد برگزاری تورهای اندک و محدود در حوزه گردشگری خروجی هستیم. هرچند ممکن است عطش سفر در جامعه وجود داشته باشد اما مسافران با دیدن قیمت‌های ۱۰۰ میلیون برای سفرهای خارجی، پشیمان می‌شوند و دیگر عطشی برای آن‌ها نمی‌ماند.  

او از تغییراتی که در نرخ‌های پروازی و حمل و نقل و البته هتل‌های بوجود آمده به عنوان عوامل افزایش قیمت تورهای خارجی یاد کرد و ادامه داد: دفاتر خدمات مسافرتی از بسته‌های سفر که تعریف می‌کنند، سود معقولی را برمی‌دارند که در گذشته حدود ۵ تا ۱۰ درصد بود و اکنون بسیار کاهش یافته. آژانس‌ها واسطه‌ای بین ارائه دهندگان محصولات گردشگری و مصرف کنندگان یا همان گردشگران هستند. وقتی قیمت پرواز ۴۰ میلیون تومان است آژانس‌دار چه می‌توان بکند؟ وقتی هتل‌دار نرخ را به دلار ارائه می‌دهد و ما در بازار با نوسان ارز روبه رو هستیم و در نهایت باید ارز ۳۰ هزار تومانی را به دلیل آنکه تراکنش مالی با سایر کشورها نداریم، در صرافی‌ها با نرخ ۳۵ هزار تومان حساب کنیم، قیمت‌ها همینطور افزایش می‌یابد. ثبات نرخ ارز برای ما بسیار اهمیت دارد و این نوسان بازار به نفع گردشگری نیست. به نوعی می‌توان گفت، تورهای ورودی بلاتکلیف هستند.  

رفیعی شاد درخصوص سوءاستفاده برخی دلالان از نام گردشگری برای دریافت ارز مسافرتی نیز گفت: این روزها با استفاده از فتوشاپ و خریدهای اینترنتی دیگر جایی برای فعالیت آژانس‌دار نمانده و متاسفانه این امر همیشه در ایران وجود داشت و یک سری دلال و سودجو از این شرایط استفاده کرده‌اند. این درحالی است که می‌توانستند حواله یا تاییدیه‌ای از آژانس‌ها دریافت کنند و مانع سودجویی دلالان شوند. آن‌ها با این کار روی هر کارت ملی بیش از دو میلیون تومان سود می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز