خبرگزاری کار ایران

قادر آشنا:

حامی نمایشنامه‌های ایرانی هستیم/ لزوم تشکیل سازمانی مخصوص تئاتر

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۶۸۰

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در برنامه «بی چارچوب» از مشکلات پیرامون هنرهای نمایشی و هنرمندان تئاتر گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی روز گذشته با حضور در برنامه «بی چارچوب» شبکه ۴، درباره تعامل با اهالی فرهنگ و هنر به عنوان یک مدیر فرهنگی گفت: من همیشه معتقدم که ذی‌نفعان و مخاطبان را باید چهره به چهره دید و از اتاق‌های دربسته بیرون آمد. خوشحالم که تاکنون هرکسی از مرکز هنرهای نمایشی رد شده است و خواسته با من گفتگویی داشته باشد، این توفیق حاصل شده است.

وی ادامه داد: پیش از عید، طی آمارسنجی که داشتیم؛ حدود ۲۸۰ تلفن هنرمندان را از طریق دبیرخانه جواب دادم و حدود ۱۰۰۰ نفر را  از هنرمندان را هم توانستیم ببینیم و با آن ها گفتگو کنیم. همچنان هم در تمام طول هفته با هنرمندان گفتگو و تعامل داریم و تلاش می کنیم مشکلاتشان را حل کنیم.

آشنا پیرامون مشکلات هنرهای نمایشی و هنرمندان گفت: یک موضوعی که برای تمامی هنرمندان عمومیت دارد، تعریف شغل است. اینکه آیا تئاتر یک شغل است یا نیست یک موضوع جدی است که وزارت ارشاد و وزارت کار به تنهایی نمی توانند اقدامی کنند. این موضوع یک خواست عمومی است که وجود دارد. در شرایطی مانند کرونا افراد بیکار می شوند؛ آیا باید بیمه بیکاری بگیرند؟ این مبحث جدی است که برای آن تلاش های جدی شده و ادامه خواهد داشت.

این مدیرمسئول در ادامه این بحث اضافه کرد: نکته بعدی که وجود دارد، اجراست. هنرمندان تئاتر دوست دارند که کارهایشان دیده شود و به اجرا برود. اجرا بخش اعظمی از ارتزاق هنرمندان تئاتر را شامل می شود. اینگونه نیست که همه هنرمندان تئاتر چند شغل داشته باشند و بسیاری از آن ها تنها از طریق تئاتر کسب درآمد می کنند و باید به خواسته آن‌ها پاسخ داده شود.

آشنا با اشاره اینکه در متن نمایشنامه هم مشکلاتی وجود دارد، افزود: در دوره‌های قبل تاکنون  که مدیر هستم، متون ایرانی و پرداخت به جغرافیای ایران و تولید نمایشنامه، از مشکلات اساسی بوده است که با آن دریگیر بودیم و باید به آن پرداخت شود.

او اضافه کرد: تاکنون تمام تلاش ما این بوده  که از نمایشنامه ایرانی حمایت کنیم. در حال حاضر هم هم هرکسی نمایشنامه‌ای بنویسد که با قوانین ما هم راستا باشد، امکان ندارد از آن‌ها خریداری نشود و به آن پرداخت نشود.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی درباره فرمول کمک هزینه‌های تئاترهای روی صحنه نیز گفت: ما سقف کمک هزینه را در سالن‌های خصوصی افزایش دادیم و دوبرابر کردیم. بخشی از هزینه‌ها را از اجرا حذف کردیم و سالن‌ها را با ۵۰% ظرفیت خریداری کردیم. ممکن است زمانی پروژه‌ای در خور باشد ولی فروش کمی داشته باشد، ولی از آن جایی که برای تولید هزینه کرده است، تصمیم گرفتیم  سقف کمک هزینه را برای تمام اجراها یکسان کنیم و گفتیم هر مبلغی را که فروختید ما ۵۰% آن را پرداخت می‌کنیم و تاکنون هم  تمام بدهی‌ها پرداخت شده است.

او درباره نحوه برگزاری جشنواره تئاتر فجر نیز بیان کرد: ما امسال تمام ابعاد جشنواره را بررسی کردیم و انشاالله جشنواره حضوری خواهد بود.

وی در پایان درباره داشتن سازمانی مختص هنرهای نمایشی، مانند سازمان سینمایی بیان کرد: با تمام احترامی که به دوستداران سینما و سینماگران داریم، باید اشاره کنم که مخاطبین و دانش آموختگان تئاتر تعداد زیادی هستند وبراساس جامعه آماری، ما حدود ۳۰۰ هزار نفر دانش آموخته تئاتر در دوره  کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و پس از دکترا داریم و جشنواره فجر امسال نشان داد که تقریبا ۳۰% کارگردانان ما غیر تئاتری هستند و هنر نخوانده اند. بنابراین اگر سازمانی تشکیل شود در این راستا هم بسیار اتفاق خوبی خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز