خبرگزاری کار ایران

داور بخش آهنگسازی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان؛

امیدوارم آثار منتخب آهنگسازان جوان با منتخب نوازندگان اجرا شوند/ می‌توان نام آهنگسازان جوان را در کنار آهنگسازان صاحب نام قرار داد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۶۶۸

کیاوش صاحب نسق معتقد است که استقبال ازبخش آهنگسازی جشنواره جوان در اولین دوره فوق العاده است و امیدواریم شرایطی فراهم شود که این آثار با گروه‌های مجلسی که منتخبی از نوازندگان جشنواره‌ی جوان هستند اجرا شوند.

به گزارش ایلنا به نقل از  روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، کیاوش صاحب نسق داور بخش آهنگسازی جشنواره درباره اضافه شدن این بخش در راستای شناسایی آهنگسازان جوان گفت: با پیگیری که در این چند دوره در باب اهمیت وجود بخش آهنگسازی در جشنواره جوان به عنوان گنجینه دست نخورده، اصیل و بکری در نسل جوان در رابطه با بحث خلاقیت داشتیم عاقبت با توجه دبیر محترم جشنواره و حمایت شفاف استاد حسین علیزاده به این جریان خود جوش و سلامت، توجه ویژه‌ای شد. این جریان زیر پوستی باعث شده که ما یک نسل جوان بسیار مبتکر و خلاقی را داشته باشیم که در بخش آهنگسازی جشنواره با مواجه با آن‌ها بسیار شگفت زده شده‌ایم چرا که ما با نگاه‌ها و ایده‌هایی از نوجوانان و جوانانی که بسیار دست نخورده بود؛ روبرو شدیم. 

وی ادامه داد: آثار در ترکیب‌سازی دوئت تا کوارتت با سازهای کلاسیک یا سازهای سنتی و نواحی یا ترکیبی از هردو نوشته شده‌اند و طی جلسات اولیه به منظور بازبینی و دسته‌بندی آثار با استاد علیزاده و پویا سرایی، مواردی چون صداقت در بیان، شفافیت، خلاقیت و بهره مندی از هویت موسیقی را در کنار موارد فنی در نظر گرفتیم و تلاش کردیم با نگاهی تعاملی و تشویقی آثار را بررسی کنیم. 

این آهنگساز با بیان اینکه خروجی بخش آهنگسازی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان در همین بررسی اولیه بسیار امیدوارکننده و درخشان است، اظهار داشت: به جرات می‌توانم بگویم که هستند بین این آثار قطعاتی که در این اولین دوره آهنگسازی به قدری قوی، عمیق و تاثیرگذار بودند که اگر آن‌ها را بدون اینکه نامی از آهنگسازش ببریم در کنار آهنگسازان صاحب نام قرار دهیم؛ مخاطب را احتمالا دچار اشتباه می‌کنیم. 

وی ادامه داد: بخش آهنگسازی جشنواره می‌تواند یک شروع بسیار جذاب برای جذب آثار برای ارکستر در دوره‌های دیگر برگزاری باشد و مطمئنم که در جشنواره‌های آینده؛ تعداد آهنگسازان از امسال که ۱۰۰ نفر بودند بیشتر خواهد شد. 

این عضو شورای ارکستر سمفونیک تهران درباره اجرای آثار برگزیدگان با ارکستر سمفونیک تهران به منظور حمایت از برگزیدگان جشنواره گفت: وقتی ما کسی را به عنوان برگزیده اعلام می‌کنیم، تازه آغاز رسیدگی به آن شخص است. درست است که جایزه می‌گیرد و تشویق می‌شود اما اگر در مسیر اجرایی مثل جشنواره موسیقی فجر یا ترکیب‌های کوچک‌سازی و یا ارکسترها قرار نگیرد خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شود و اصلا آن دلیل حضور در جشنواره را هم به فراموشی می‌سپارد. 

وی ادامه داد: من معتقدم بهتر از نوازندگان برگزیده پیدا نخواهیم کرد که اثری تازه نوشته شده است را بنوازد. تاکید ما بر این است که چرخه تولید موسیقی؛ از خلق اثر تا اجرا را بتوانیم در جشنواره جوان کامل کنیم چرا که بزرگترین مشکل ما در موسیقی ایران، همین چرخه تولید موسیقی است. 

صاحب نسق در خاتمه ضمن ابراز امیدواری از اجرای آثار برگزیدگان بخش آهنگسازی خاطر نشان کرد: در هر بدنه اجرایی؛ بحث عوامل مدیریتی و بخش‌های ذیربط باید در تعامل کامل باشند. اقبالی که ما در این دوره داریم این است که بخش مدیریتی کاملا همسو با نگاه هنرمندان موزیسین است. قبول حضور هنرمندی مثل استاد علیزاده در این مجموعه معنایش این است که سازوکار درست اتفاق می‌افتد و امید داریم با همین روند چرخه تولید موسیقی از خلق تا اجرا تداوم یابد و بچه‌های ما در مسیر درستی قرار گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز