خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا معدن‌کن مطرح کرد:

به بهانه نوآوری، اصالت نمایش‌های سنتی را از بین نبریم/ تلاش برای احیای مناسک تاریخی ایران

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۶۴۳

کارگردان نمایش «سعدی سلطان سیاه سو و شون» از آثار پذیرفته‌شده در بخش اجراهای صحنه‌ای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی می‌گوید و اینکه هرگز نباید به بهانه نوآوری، چهارچوب‌ها را از بین ببریم و مراقب باشیم در هیچ یک از بخش‌ها به اصالت آثار خدشه‌ای وارد نشود.

«حمیدرضا معدن‌کن» با نمایش «سعدی سلطان سیاه سو و شون» در بخش اجراهای صحنه‌ای بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد؛ جشنواره‌ای که از ۱۴ آذر سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.

معدن‌کن درباره جزئیات این نمایش به خبرنگار ایلنا، گفت: داستان نمایش درباره دختری به نام بهار بوده که در پی یافتن سعدی است تا مجلس عروسی او را برپا کند. بهار در مسیر رسیدن به سعدی و برای در میان گذاشتن موضوع با او با مسائلی مواجه می‌شود که در نمایش به تصویر کشیده می‌شوند.

او ادامه داد: تلاش کردم تا در روند تولید به نشانه‌ها و قراردادها بپردازم حال آنکه هر چند این اثر در نمایشنامه یک اثر نمایشی در زمینه آیینی و سنتی نیست اما از ابتدا بنا داشتم تا این اثر بر اساس شیوه‌های این گونه نمایشی تولید شود و به طور کلی شیوه اجرا برگرفته از هنر تعزیه است.

معدن‌کن با اشاره به اینکه به اتفاق گروهی از استان البرز در این دوره از جشنواره حضور داشته است، یادآور شد: این دومین حضور من در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به شمار می‌رود. در حضور قبلی بازیگر و در این دوره در جایگاه کارگردانی قرار دارم و با این رویکرد در هر دو دوره در جشنواره شرکت کردم که این رویداد در راستای حفظ و احیای مناسک و آیین‌های تاریخی‌مان بسیار مؤثر است.

به بهانه نوآوری، اصالت نمایش‌های سنتی را از بین نبریم/ تلاش برای احیای مناسک تاریخی ایران

کارگردان نمایش «سعدی سلطان سیاه سو و شون» تصریح کرد: البته تولید نمایش با مشکلاتی نیز روبه‌رو بود؛ به طور مثال فضای تمرینی ما چندان مناسب نبود و این جریان نه فقط به گروه ما که به روند کار بسیاری از گروه‌ها لطمه وارد می‌کند. حتی سالنی که ما در این روزهای سرد به تمرین در آن مشغول بودیم از امکانات وسایل گرمایشی هم برخوردار نبود.

او با تاکید بر اینکه «حال آنکه در شرایطی که ویروس کرونا به طور مدام در حال گرفتن قربانی است، نگرانی‌ها و دغدغه‌های مرتبط با این موضوع نیز بر سختی کار می‌افزاید.» ادامه داد: با این همه، مسئولان و هنرمندان با عشق و ارادات به ساحت تئاتر، پا به عرصه میدان می‌گذارند، هزینه و تلاش می‌کنند نقش خود را در مسیر اعتلای فرهنگ و هنر کشورمان از مسیر جشنواره‌ای همچون جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ایفا کنند.

معدن‌کن همچنین یکی از مهم‌ترین نکات را در ادامه مسیر برگزاری جشنواره، ایجاد فرصت اجرای عمومی برای گروه‌های نمایشی به ویژه گروه‌های شهرستانی خواند که می‌تواند به نوعی جبران‌کننده هزینه‌های مادی و معنوی گروه‌هایی باشد که در جشنواره خوش درخشیده‌اند.

او در خاتمه با اشاره به اینکه داود فتحعلی بیگی همواره نشان داده که با جان و دل راهنمای گروه‌ها و فعالان عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی است، گفت: من به شخصه خود را شاگرد ایشان می‌دانم و به ویژه در مقام دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از استاد آموخته‌ام که هرگز نباید به بهانه نوآوری، چهارچوب‌ها را از بین ببریم و مراقب باشیم در هیچ یک از بخش‌ها به اصالت آثار خدشه‌ای وارد نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز