خبرگزاری کار ایران

برپایی نشست‌هایی با موضوع «دین و سکولاریسم»/ آیا اسلام می‌تواند سکولار باشد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۵۴۹

سلسله نشست‌های «دین و سکولاریسم» توسط کانون اندیشه جوان از هفتم تا دهم آذر به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، کانون اندیشه جوان قصد دارد در سلسله نشست‌هایی به موضوع «دین و سکولاریسم» بپردازد.

نشست اول روز یکشنبه هفتم آذر با موضوع «بنیان‌های الهیاتی سکولاریسم در غرب» و با سخنرانی عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

نشست دوم روز دوشنبه هشتم آذر با موضوع «اسطوره خشونت مذهبی» و با سخنرانی سجاد صفار هرندی مدرس و محقق جامعه‌شناسی برگزار می‌شود.

نشست سوم روز سه شنبه نهم آذر با موضوع «آیا اسلام می‌تواند سکولار باشد؟» و با سخنرانی سجاد ایزدهی هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.

نشست آخر هم روز چهارشنبه دهم آذر با موضوع «انقلاب اسلامی و روند سکولاریسم» برگزار می‌شود که در این نشست علیرضا شجاعی زند هیت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیژن عبدالکریمی، هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با یکدیگر گفتگو می‌کنند.

سکولاریسم نوعی ایدئولوژی است که ریشه در اخلاق طبیعی دارد و مبتنی بر وحی و امور مافوق طبیعی نیست. تفکر سکولار به دنیوی و ناسوتی ساختن دین نظر دارد و منطق لاییک به جداانگاری دین از سیاست توجه دارد.

در نسبت دین با سکولاریسم می‌بایست به اهداف دین و نسبت دین با سیاست توجه نمود و بهترین منبع برای روشن کردن اهداف دین از منظر اسلام، قرآن و احادیث است. و در جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی نیز یکی از موضوعات مهم کمیت و کیفیت دین‌داری در جامعه است که در این خصوص عملکرد جمهوری اسلامی در دهه‌های پیشین دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده است که از آنجمله گروهی معتقدند باعث افزایش کمی و کیفی دین‌داری در میان مردم شده است و دیدگاه دوم معتقد است موجب کاهش کیفیت دین‌داری در میان افراد جامعه شده و به عرفی‌شدن بسیاری از امور دینی منجر شده است.

تمامی این نشست‌ها ساعت ۲۱ از طریق صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی @canoon_org پخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز