خبرگزاری کار ایران

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

سینمای مستند، پیشرفت‌های دانش بنیان را ثبت کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۱۹۷۱

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق با اشاره به اهمیت جایگاه سینمای مستند، تاکید کرد تجلی پیشرفت‌های فناوری و دانش بنیان را می‌توان در سینمای مستند دید.

«پرویز کرمی» مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق درباره جشنواره «سینماحقیقت» به خبرنگار ایلنا، گفت: قله‌هایی در فراسوی زندگی فرهنگی- اجتماعی و رشد و توسعه انسان‌ها لازم است تا برای هرکاری هدفی داشته باشند و افراد برای رسیدن به آن توان و توشه خود را در این مسیر مصروف کنند و دائم با نگاه کردن به آن افق، دوری و نزدیکی خود نسبت به آن را بسنجند. جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند یکی از این قله‌ها برای جوانان مستندسازی باشد که می‌خواهند خلاقیت، استعداد و نوآوری خود را در عرصه‌های فیلمسازی مستند به نمایش بگذارند.

او درباره اهمیت برگزاری جشنواره بیان کرد: وجود جشنواره «سینماحقیقت» به دلیل قدمتی که دارد، شاخص‌هایی که رعایت می‌کند، استادان و داورانی که با آن‌ها همکاری می‌کنند، به عنوان یک گام ملی در حوزه فرهنگ و سینما، حائز اهمیت است.

کرمی درباره جایگاه سینمای مستند خاطرنشان کرد: مقوله فیلم و سینما جزو فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی است، به همین دلیل به آن هنر- صنعت سینما می‌گویند، یکی از بخش‌ها و گونه‌های اصلی آن سینمای مستند است که برای فرهنگ‌سازی، برای آموزش و برای بیان تمایلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ظرفی‌ است که جامعه، هنرمندان و فیلمسازان ما می‌توانند از طریق آن مظروف مورد نظرشان را به جامعه عرضه کنند.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق افزود: نقش سینمای مستند در حوزه اشتغال‌زایی و ترویج هنر فاخر، حائز اهمیت است. هرچقدر افراد یا هنرمندان بااستعداد، خلاق و کارآزموده‌ای در این حوزه داشته باشیم، می‌توانیم دیدگاه‌ها، تفکر، فرهنگ و هنر، آداب و رسوم، دانسته‌ها و فلسفه زندگی را با سایر فرهنگ‌ها تبادل و معرفی کنیم. اگر فیلمسازان مستند ما بتوانند از شاخص‌های جهانی برخوردار باشند، نام ایران را بیش از پیش به مخاطب بین‌المللی معرفی می‌کنند.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درباره جایگاه آثار علمی و دانش‌بنیان در سینمای مستند گفت: دست‌آوردها و پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور بیش از آن چیزی‌ است که نقش آن در سینمای مستند دیده می‌شود. پیشنهاد می‌شود که تعامل از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی با مستندسازان ایجاد شود، از طرف دیگر هنرمندان و فیلمسازان، به‌خصوص مستندسازان به حوزه دانش‌بنیان نگاه جدی‌تر داشته باشند، چراکه سوژه‌های خوبی می‌تواند فراروی آن‌ها باشد.

او در پایان تاکید کرد: براساس آمار و اسناد سازمان مالکیت جهانی، شاخص نوآوری در ایران از سال ۲۰۱۴ از رتبه ۱۲۰ به ۶۰ رسیده‌ است که صعود قابل توجه ا‌ست، از طرف دیگر ایران در بسیاری از علوم و فناوری‌ها، دارای رتبه‌های تک رقمی است، اما این امتیازها آنطور که باید و شاید در میان حوزه‌های مختلف سینمایی ما جایی نگرفته‌اند.

پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز