خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

احداث تله کابین طاق بستان به دلیل نبود سرمایه گذار متوقف است/ عدم ساماندهی چالشی برای عدم ثبت جهانی

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۱۷۵۳

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه از توقف احداث تله کابین طاق بستان به دلیل نبود سرمایه گذار خبر داد و گفت: در حال ساماندهی مجموعه طاق بستان هستیم و این امر نیازمند تعامل و همفکری با ارگان‌ها و افراد ذینفع و افرادی که حقوق مالکانه در مجموعه طاق بستان دارند، است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عملیات اجرایی ساخت تله کابین در جوار محوطه تاریخی «طاق بستان» شهر کرمانشاه از اواخر سال ۹۸ آغاز شد و از همان زمان فعالان اجتماعی نسبت به تعرض به محوطه تاریخی طاق بستان که جزو آثار ملی کشور است، هشدار دادند. هرچند به گفته مسئولان استانی، بهره‌برداری از تله کابین قرار بود بهمن ماه سال گذشته محقق شود اما این امر امکان‌پذیر نشد و این پروژه متوقف شده است. 

نباید فراموش کرد که هرچند احداث تله کابین می‌تواند یکی از راه‌های جذب گردشگر باشد اما کرمانشاه را که به دنبال ثبت جهانی طاق بستان است می‌تواند با چالش روبه رو سازد. پروفسور «هانس ناپ» مشاور بین‌المللی پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی از بنیاد سوکو آلمان در اظهارنظری علمی که در اختیار دانشگاه رازی کرمانشاه قرار داد، احداث تله‌کابین در این محدوده را برای ثبت جهانی چالش برانگیز توصیف کرد. حتا کارشناسان میراث عنوان کردند که این موضوع از نظر متخصصین میراث جهانی اقدامی غیر فنی محسوب می‌شود. 

تمام این عوامل سبب شد تا انجمن‌های مردم نهاد و دوست داران محیط زیست اسفند ماه ۹۹ دست به تجمع بزنند و اعتراض خود درخصوص احداث تله کابین را اعلام نمایند. 

تاکنون چندین بار احداث تله کابین به دلیل تغییر سرمایه گذار و البته مواردی که از آن به عنوان عملکرد خارج از استاندارد یاد شده، متوقف شده است. در این میان جبار گوهری (مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه) با اشاره به اینکه در حال ساماندهی مجموعه طاق بستان هستند به ایلنا گفت: نیازمند تعامل و همفکری با ارگانها و افراد ذینفع و افرادی که حقوق مالکانه در مجموعه طاق بستان دارند، هستیم. حتماً باید به تفاهم‌هایی با این افراد دست یابیم تا بتوانیم ساماندهی طاق بستان را انجام دهیم تا بتوانیم خدماتی استانداردتر به گردشگران و هم محلی‌ها ارائه دهیم. ضمن آنکه استانداردسازی سبب می‌شود روند ثبت جهانی طاق بستان تسریع شود. 

او ادامه داد: همین امر و عدم ساماندهی مجموعه طاق بستان تبدیل به چالشی برای‌عدم ثبت جهانی این مجموعه شده است. با این وجود درصدد حل و فصل این موضوع هستیم و به زودی مجموعه طاق بستان ساماندهی خواهد شد. 

گوهری در خصوص آخرین وضعیت تله کابین که قرار بود بر فراز طاق بستان کشیده شود، گفت: به دلیل ناهماهنگی‌هایی که از گذشته وجود داشت مانع اصلی‌عدم پیشرفت وضعیت تله کابین شد. هرچند اکنون تا حدودی هماهنگی‌ها انجام شده اما اکنون شهرداری به عنوان متولی تله کابین توافقاتش با سرمایه گذار بر هم خورده است و اکنون کسی به عنوان سرمایه گذار تله کابین پای پروژه نیست و به دلیل نبود سرمایه گذار احداث تله کابین متوقف شده است. 

هرچند مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کرمانشاه تاکید دارد که مشکلات موجود بر سر احداث تله کابین طاق بستان قابل حل است اما بسیاری از موارد فعالان میراث فرهنگی تاکید دارند که احداث تله کابین در این مجموعه می‌تواند به ضرر طاق بستان و البته ثبت جهانی آن باشد. 

گوهری تصریح کرد: ما مخالف توسعه نیستیم و از قضا دوست داریم شرایطی فراهم شود که بتوان به مردم خدمات داد. خدمات رفاهی که می‌تواند جذب گردشگر کند از جمله اهداف سازمانی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه است. نباید فراموش کرد که احداث تله کابین هر اندازه که می‌تواند در زمره اهداف سازمانی ما برای جذب گردشگر قرار گیرد اما اگر در حرائم میراث ما قرار گیرد و با ضوابط حراستی و حفاظتی ما مغایرت داشته باشد با آن مقابله خواهیم کرد. سعی ما بر آن است در جهتی حرکت کنیم که آنچه که دغدغه ذهنی میراث دوستان است فراهم شود. 

او در پاسخ به این سوال که آیا همکاری‌های لازم برای حفظ حرائم طاق بستان حین احداث تله کابین با میراث فرهنگی انجام می‌شود یا خیر گفت: مجبور هستیم به یک چنین تفاهم و همکاری دست یابیم چراکه اگر چنین امری نباشد قطعا احداث تله کابین با مشکل روبرو خواهد شد. البته اکنون با توجه به آنکه سرمایه گذار پای کار احداث تله کابین نیست این مجموعه تعطیل است. پیشنهاداتی به مشاور طرح در کرمانشاه ارائه شده است و پس از ارائه و پیشنهاد طرح مورد قبول و ارائه آن به وزارت میراث و گردشگری و تایید آن کار از طرف خواهد گرفته شد. اما در حال حاضر احداث تله کابین طاق بستان متوقف است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز