خبرگزاری کار ایران

تجلی اثرات فعالیت‌های تروریستی «اتا» در رمان «دیار اجدادی»

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۴۶۰

این روزها رمان «دیار اجدادی» به فارسی ترجمه و منتشر شده است. رمانی که در اسپانیا طرفداران متفاوت و متنوعی دارد و در کوی و برزن خوانده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «دیار اجدادی» نوشته فرناندو آرامبورو است که علیرضا شفیعی نسب آنرا از متن اسپانیایی ترجمه کرده است.

این کتاب در زمره ادبیات جهان قرار دارد و شفیعی نسب دراین خصوص گفته است: چند سال پیش با یکی از دوستان اسپانیایی مشغول گپ و گفت بودم. بحث به ادبیات کشید و از او خواستم یکی از رمان‌های مورد علاقه‌اش را از ادبیات کشورشان معرفی کند. آن وقت بود که برای اولین بار نام فرناندو آرامبورو و رمان دیار اجدادی را شنیدم. می‌گفت تا مدت‌ها پس از انتشار کتاب، در مترو و اتوبوس و مغازه و کوی و برزن، افراد بی‌شماری را می‌دیده که این رمان را به دست دارند و غرق در آن‌اند. با شنیدن این نکته، کمی به ارزش ادبی رمان پیشنهادی دوستم شک بردم. این تردید را با او در میان گذاشتم. گفت خودش هم دید مثبتی به کتاب‌های همه پسند ندارد، اما این کتاب از آن قماش نیست و به هر لحاظ شاهکاری ادبی است.

وقتی کتاب را خواندم، کاملا با او هم نظر شدم. رمان دیار اجدادی را به چندین روی می‌توان شاهکاری ادبی دانست. افزون بر بازگویی داستانی بسیار جذاب و پر کشش، ویژگی‌های دیگری نیز در این اثر به چشم می‌خورد که چه بسا آن را به یکی از آثار کلاسیک قرن بیست و یکم تبدیل کند. همین ظرافت‌هاست که فرناندو آرامبورو را به چهره‌ای سرشناس در ادبیات اسپانیا و جهان تبدیل کرده است.

مضمون اصلی داستان مربوط می‌شود به اثرات فعالیت‌های تروریستی اتا در سرزمین باسک اسپانیا که بر هر دو طرف درگیری‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و زندگی خوش را از مردم می‌گیرد. شاید پس از شنید یکی از مولفه‌های محوری این داستان، که فعالیت‌های تروریستی سازمان «اتا» است، ناخودآگاه در ذهنمان آن را با گزارش‌های خبری مقایسه کنیم. اما کاری که آرامبورو در این کتاب انجام می‌دهد زمین تا آسمان با اخبار و گزارش‌های فجایع و جنگ‌ها و حادثه‌های تروریستی تفاوت دارد.

داستان در مورد دو خانواده است که در گذشته ازهم جدایی‌ناپذیر بودند. بیتوری و میرن، زن‌های دو خانواده، و چاتو و خوشیان، شوهرانشان، با آنکه از طبقات اجتماعی مختلف بودند، رابطه‌ای صمیمی‌تر از خانواده داشتند. اما پس از ترور چاتو، شوهر بیتوری، به دست تروریست‌های سازمان اتا همه‌چیز عوض می‌شود. بیتوری و بچه‌هایش با میرن (که پسرش عضو اتا شده) قطع رابطه می‌کنند.

از این رمان، مجموعه تلویزیونی اسپانیایی نیز ساخته شده که طرفداران بسیار داشت.

کتاب «دیار اجدادی» با قطمت ۱۷۳ هزار تومان توسط نشر خوب روانه بازار شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز