خبرگزاری کار ایران

یک کارگردان سینما عنوان کرد؛

سینما را باید از قبضه مافیا بیرون کشید/ لزوم تعریف مشخص از ابتذال در فیلم‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۴۴۰

عبدالله باکیده (کارگردان سینما) معتقد است با حضور کارشناسان در مدیریت فرهنگی می‌توان سینما را از قبضه مافیا بیرون کشید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالله باکیده (کارگردان سینما) درباره برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر بیان کرد: عدد چهل در عرفان ما یک مبحث مهم بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است. امیدوارم چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به بهترین شکل ممکن برگزار شود. 

او افزود: محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در همین ابتدای فعالیت دست به یک اقدام خوب زده و آن هم یکی کردن بخش بین‌الملل با جشنواره ملی فیلم فجر است. این اقدام در یک تحلیل کلی، باعث صرفه‌جویی در هزینه و وقت می‌شود. 

کارگردان فیلم سینمایی «پوتین» با اشاره به راهبرد رئیس سازمان سینمایی در برخورد با فیلم‌های مبتذل و سخیف در سینمای ایران عنوان کرد: اگر سینما بتواند در ارائه  موضوعات، آزادی نسبی داشته باشد قطعا نتیجه خوبی حاصل می‌شود و با حاکم شدن چنین شرایطی سینما از سخیف‌بودن دوری می‌شود. باید در سینما از حضور کارشناس‌های توانمند استفاده شود که در اینجا نقش آن‌ها بسیار کلیدی و مهم خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که حضور کارشناس واقعی می‌تواند روی روند مثبت سینما  تاثیرگذار باشد و در غیر این صورت روال همانند گذشته خواهد بود. سینما را باید از قبضه مافیا بیرون کشید و از نیروهای جوان و با انگیزه استفاده کرد. سینمای ایران راه خود را پیدا کرده است و در هر ژانری قابلیت فیلمسازی وجود دارد.  به عقیده من، سینمای ایران نیاز دارد تا در بحث کارشناسی  موفق‌تر عمل کند. 

باکیده گفت: ما باید ابتدا یک تعریف از ابتذال ارائه بدهیم تا طبق آن چارچوب حرکت کنیم. تاکنون در سینمای ایران چنین تعریفی وجود نداشته است و به همین جهت غالبا به عمده فیلم‌های کمدی برچسب مبتذل می‌زنیم. باید بپذیریم که صرفا هر فیلمی که به سمت گیشه می‌رود، مبتذل نیست، چراکه سینما نیاز به قانون‌مندی و دوری از فردگرایی دارد. خانه سینما باید تعریفی از ابتذال ارائه کند تا فیلمسازان طبق همان عمل کنند. 

کارگردان فیلم سینمایی صلیب طلایی بیان کرد: در شرایط فعلی مجوز ندادن به فیلم‌های مبتذل رویکرد خوبی نیست چراکه ما چارچوبی برای عیارسنجی ابتذال در سینما نداشته‌ایم. موضوع ابتذال یک بحث جامعه‌شناسی و مهم است و نمی‌توان با آن به صورت سلیقه‌ای برخورد کرد. ابتذال یک مفهوم کلی است و می‌توان به هر فیلمی این برچسب را زد. ابتذال را فقط در کلام به کار می‌بریم در صورتی که اصل ماجرا در چگونگی اجرایی کردن مقابله با آن است. ابتذال می‌تواند در هر زمینه‌ای از جمله ادبیات، تئاتر و… وجود داشته باشد. در سینما هم، فیلم مبتذل به معنای نمایش تضادهای فرهنگی در یک قالب ساده‌انگار است. 

او در ادامه درباره خلاء تولید فیلم‌هایی با مضامین فرهنگی و دفاع مقدس اظهار کرد: طی سال‌های قبل ما در سینما شاهد آثار ضعیف با موضوعات دفاع مقدس، منافع ملی و حتی اجتماعی بوده‌ایم. دفاع مقدس در سینمای ایران بسیار مهجور مانده و در این بخش شاهد کار شاخصی نبوده‌ایم. رویکرد بخش خصوصی به تولید محتوا در این زمینه باعث می‌شود تا شرایط سینما به روال عادی بازگردد. 

کارگردان فیلم سینمایی «تو را دوست دارم» درباره اکران فیلم‌های برجسته ادوار جشنواره فیلم فجر در بخش گنجینه فجر این رویداد سینمایی، اظهار کرد: بازپخش فیلم‌های گذشته در بخش گنجینه، می‌تواند نسل جدید و آینده‌دار را با سینمای ایران آشنا کند. تاریخ سینمای ایران برای مخاطبان جوانان نسل جدید به نمایش گذاشته می‌شود که اتفاق بسیار خوبی است. هنگام اکران این آثار بحث کارشناسی و تحلیل اهمیت زیادی دارد و آثار سینمایی باید بدون هیچ‌گونه جانبداری تفسیر شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز