خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در دیدار با سفیر تاجیکستان در تهران:

گسترش تعاملات با کشورهای منطقه سیاست قطعی دولت سیزدهم است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۲۴۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار با نظام‌الدین زاهدی سفیر کشور تاجیکستان در تهران، بر گسترش تعاملات دو جانبه در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، محمدمهدی اسماعیلی در این دیدار با تاکید بر این مطلب گفت: اینکه کشورهای ایران و تاجیکستان با یک زبان و بدون واسطه و مترجم با یکدیگر صحبت می‌کنند، نشان دهنده عمق اشتراکات فرهنگی دو ملت است و مردم و ما دولت تاجیکستان را همانند برادر، دوست و همسایه خود می‌دانیم.

وی افزود: ایران و تاجیکستان دارای تاریخ کهن مشترکی با یکدیگر هستند که مایه افتخار است و ایرانیان همواره با مردمان این کشور احساس اشتراک و همدلی داشته‌اند.

اسماعیلی تاکید کرد: سیاست قطعی دولت سیزدهم در جمهوری اسلامی ایران گسترش تعاملات با کشورهای منطقه و کشورهای فارسی زبان و آسیای مرکزی است؛ چرا که همه ما در دایره یک مجموعه واحد و همراه هستیم و این واحد بودن نشان می‌دهد که دلایل بسیاری برای انجام تعاملات فرهنگی مشترک وجود دارد.

رئیس شورای هنر ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در تهران و سایر شهرهای ایران استقبال و حمایت می‌کند.

وی در عین حال تصریح کرد: بنای ما این است در دوره جدید از فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روابط دو جانبه به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و هنری از جمله فیلم، موسیقی، هنرهای تجسمی، نمایش، ادبیات و... را تقویت کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: دو کشور ایران و تاجیکستان دارای اشتراکات فرهنگی، هنری و تاریخی زیادی با یکدیگر هستند و مردم دو کشور با گسترش تعاملات فرهنگی و هنری می‌توانند با این اشتراکات آشنایی بیشتری پیدا کرده و از آن بهره‌مند شوند و وظیفه دولت‌ها این است تا زمینه بهره‌مندی‌ها و آشنایی‌ها را فراهم کنند.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به تاجیکستان، گفت: در این سفر بر گسترش روابط دو جانبه به ویژه آغاز دوباره روابط فرهنگی و هنری تاکید شد و با حضور سفیر جدید تاجیکستان در تهران آمادگی گسترش مناسبات فرهنگی را داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بر احیای مناسبات مشترک بین دو کشور در حوزه‌های مختلف تاکید کرد و افزود: می‌توان برنامه های مشترک برای نوروز به عنوان میراث تاریخی و مشترک تمام فارسی زبان‌ها در نظر داشت؛ چرا که نوروز متعلق به همه فارسی زبان‌هاست و از این طریق مردم دو کشور از فرصت هم‌زبانی و تعلقات فرهنگی مشترک می‌توانند بهره بیشتری ببرند.

در این دیدار نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در تهران هم با اشاره به اشتراکات فرهنگی و هنری میان دو کشور، گفت: در دولت جدید همکاری‌های دو جانبه فرهنگی دو کشور وارد مرحله جدید می‌شود و امیدواریم در این دوره همکاری‌های فرهنگی بیش از گذشته توسعه یافته و اجرایی شود.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهوری کشورمان به تاجیکستان افزود: با سفر آقای رئیسی به تاجیکستان مرحله جدیدی از همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور به ویژه در موضوعات فرهنگی و هنری آغاز می‌شود و این همکاری‌ها در قالب تفاهم نامه های مشترک باید به امضا برسد.

سفیر تاجیکستان در تهران در ادامه سخنان خود به برگزاری هفته فرهنگی این کشور در تهران در قالب شب‌های شعر، نمایش فیلم، اجرای نمایش، موسیقی و... تاکید کرد و گفت: برگزاری این هفته‌ها در تهران منجر به ریل‌گذاری مناسب در مسیر گسترش روابط فرهنگی و هنری می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اشتراکات فرهنگی و دینی دو کشور افزود: اشتراکات فرهنگی و دینی در طول تاریخ بستر مناسب برای رشد همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز