خبرگزاری کار ایران

کتاب «آشنایی با طرح نهادینه‌سازی ارزش ها» روانه بازار نشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۳۱۹

کتاب «آشنایی با طرح نهادینه‌سازی ارزش ها» اثر رضا فرهادیان به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

به گزارش ایلنا، کتاب «آشنایی با طرح نهادینه‌سازی ارزش‌ها» اثر رضا فرهادیان در۱۹۲صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

تعلیم و تربیت، موضوعی جهانی است که هر نظام فکری، به فراخور مبانی آن، در کنار آموزش و انتقال دانش، برنامه‌هایی برای تربیت و پرورش در نظر می‌گیرد. در نظام فکری مؤسسه توحید، تعلیم؛ مهندسی و مدیریت تعاملی ذهن، تربیت؛ مهندسی و مدیریت تعاملی ارائه‌ها است، گرچه تعلیم خود نوعی از تربیت است.

اثر پیش رو در بر دارنده روش‌های اجرایی طرح نهادینه‌سازی ارزش هاست؛ این طرح مشتمل بر فهم، به کار گیری و نهادینه‌سازی ارزش‌های دینی در دوره دبستان تا دبیرستان است که قرار است با فراهم آوردن بستر علمی و تجربی و مهارت بخشی به آموزگاران، برای دانش آموزان مفید واقع شود.

از ویژگی‌های این طرح، کاربردی بودن آن است، چنان که با تمرکز بر الگوهای رفتاری، نمادها، آداب و سنت‌ها سامان یافته و به مدد تجربه متصدیان می‌تواند در نزدیک کردن عقیده به عمل سودمند باشد و پایه‌های توحیدی و الهی زندگی فرزندان را ارتقا بخشد.

اثر حاضر به انگیزه آشنایی با طرح «نهادینه‌سازی ارزش ها» تدوین شده است تا در دسترس معلمان و مربیان قرار گیرد. این مؤسسه چند سالی است تلاش کرده که با کمک مدیران، معلمان، مربیان، کادر مدارس و خانواده‌ها بتواند ارزش‌ها را در شخصیت دانش آموزان نهادینه سازد.

ساختار اثر

این اثر در سه فصل تهیه و تدوین شده است: در فصل اول این اثر که با عنوان «درآمدی بر چیستی و ماهیت ارزش ها» تنظیم شده، پس از تبیین ضرورت رسیدن به کمال و شناخت فلسفه وجودی انسان، جایگاه اعمال بررسی می‌گردد و مبانی ارزشی طرح نهادینه‌سازی در دو حوزه فکری و ذهنی (عقل نظری) و حوزه عملی و ارادی (عقل عملی) دسته‌بندی شده است.

در حوزه فکری و ذهنی دو مبحث ذکر و یاد الهی (معرفت الهی) و ذکر و یاد امام (ع) (معرفت به امام) بررسی شده و در حوزه عملی و ارادی رابطه اراده و کمال، اهمیت و ضرورت و اهداف طرح بیان گردیده است.

نویسنده در فصل دوم، شیوه اجرایی طرح در دبستان را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد، و پس از معرفی طرح و بیان اهداف کلی و جزئی این طرح، ابزار و ارکان طرح را تبیین و اصول حاکم بر طرح مذکور را بررسی می‌کند و در ادامه، با طرح پرسشی در خصوص علم یا عمل و تأثیر آن در نظام فکری، روش اجرای این طرح و فرآیند نهادینه‌سازی ارزش‌ها و اجرای طرح مذکور را بیان کرده است؛ سپس، مصادیق طرح و ارزیابی آن از طریق دانش آموزان، همکاران مدرسه و والدین را تشریح و در پایان به بیان توضیحاتی کوتاه درباره بخش‌های مختلف این طرح پرداخته است.

سومین و آخرین فصل از این اثر، به نهادینه‌سازی ارزش‌ها در دبیرستان می‌پردازد و مباحثی از جمله «تحول نگرش، تغییر رفتار»، «مسائل امروز جامعه آموزشی»، «شرایط ویژه دانش آموزان»، «یادگیری مهارت حل مسئله از طریق تفکر»، «تهیه طرح درس»، «اصول کلی آموزش روش تعقلی» تبیین شده است.

علاقه‌مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی www. bustaneketab. irمراجعه نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز