خبرگزاری کار ایران

ضرغامی پس از بازدید از چند خانه تاریخی عنوان کرد:

بخش قابل توجهی از میراث ارزشمند ما در حال نابودی کامل است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۳۰۴

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از چند خانه تاریخی تهران گفت: بخش قابل توجهی از میراث ارزشمند ما در حال نابودی کامل است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) روز گذشته پس از بازدید از چند خانه تاریخی ویدئویی در صفحه شخصی اینستاگرام خود با عنوان «میراث فراموش‌شده!» منتشر کرد.

او در این باره نوشت: «میراث فراموش‌شده!

بخش قابل توجهی از میراث ارزشمند ما در حال نابودی کامل است

به تدریج در بازدیدهایی که از ابنیه تاریخی مرمت نشده دارم، به این نتیجه می‌رسم که بخش قابل توجهی از میراث ارزشمند ما در حال نابودی کامل است.

به دلایل مختلف و برخی سوتفاهم‌ها کارها نیمه‌کاره رها شده و جسارت تصمیم‌گیری از مدیران مربوطه سلب می‌شود.

امروز از خانه رضاخانی، خانه سرهنگ ایرج، عمارت مسعودیه و چند بنای تاریخی دیگر تهران بازدید کردم، تکلیف بعضی چیزها هم روشن شد.»

ضرغامی در ویدوئویی که منتشر کرده است نیز صحبت‌هایی درخصوص میراث‌فرهنگی و خانه‌های تاریخی کرده است. او که از روی سقف یکی از خانه‌های تاریخی مشغول بازدید از مجموعه تخریب شده است، با اشاره به سگ‌هایی که در مخروبه‌های خانه تاریخی پرسه می‌زنند و در حال پارس کردن به آن‌ها هستند، گفت: ما آمده‌ایم یکی از این خانه‌های میراث را ببینیم. همینطور رها شده است. ما که آمده‌ایم ببینیم این‌ها (اشاره به سگ‌ها) از ما استقبال می‌کنند. فقط اگر موبایمان به پایین بیافتد بدبخت هستیم. این جایی است که همینطور فعلا معطل است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه با اشاره به آنکه در محله‌ای تاریخی در پامنار تهران به دیدن چند خانه تاریخی آمده‌است، گفت: تعدادی ابنیه تاریخی هستند که نابود شده‌اند. سال‌هاست همینطور تبدیل به محل زندگی سگ‌ها و گربه‌ها شده‌است. مدت‌ها قبل بخشی را بازسازی کرده‌اند اما درهای آن‌ها را بسته‌اند. بهتر است همانجایی که مرمت و بازسازی شده به مردم نشان داده شود.

ضرغامی همچنین با اشاره به مخروبه‌ای که از آن فیلم گرفته‌است، عنوان کرد: اینجا زمانی بهترین ویوو را داشته. این حوض و محوطه‌سازی و… فوق‌العاده است، اما نابود شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین بازدید سرزده‌ای از عمارت مسعودیه داشت. عمارتی که سال‌هاست حرف و حدیث‌های فراوان درخصوص مرمت و روند واگذاری آن به بخش خصوصی مطرح است و هنوز هم در کشاکش دادگاه‌ها به سر می‌برد.

ضرغامی با اشاره به ضرورت احیای بناهای تاریخی، بر جاری شدن زندگی و حضور شهروندان و علاقه مندان میراث فرهنگی در بناهای تاریخی و بویژه عمارت مسعودیه تاکید کرد و گفت: وضعیت بناهای تاریخی بلاتکلیف باید مشخص شود تا شاهد نابودی این مواریث فرهنگی نباشیم. بسترهای لازم برای حضور پررنگ شهروندان در بناهای تاریخی و حیات دوباره آن‌ها فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز