خبرگزاری کار ایران

اجرای یک نمایش در ژانر جنایی/ رمان معروف غربی‌ها روی صحنه تئاتر

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۷۳۲

گروهی تئاتری که ادعای حرفه‌ای بودن دارند، قصد دارند نمایشنامه‌ای جنایی را در ایران به صحنه ببرند اما با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

«پوریا جعفرپور» کارگردان، مترجم، دراماتورژ و تهیه‌کننده نمایش «قتل در کاخ» درباره این اثر که به تازگی در تماشاخانه سپند روی صحنه رفته است، به خبرنگار ایلنا گفت: متن، قصه یک گروه تئاتر است که قرار است یک رمان خیلی مطرح جنایی به نام «قتل در کاخ آقای هاویشام» را که خصوصاً برای غربی‌ها معروف است، اجرا ببرند. این گروه ادعای حرفه‌ای بودن دارند و همین باعث می‌شود این نمایش به بدترین شکل اجرا برود.

او با بیان اینکه «از آن‌جایی که مخاطب ایرانی با محتوای رمان جاناتان سییر آشنایی ندارد، مجبور به اعمال خیلی از تغییرات شدیم.» گفت: دوری نسبت به آن رمان معروف، که ما به ازای ایرانی آن شاید داستان «رستم و سهراب» باشد، باعث ایجاد خلأهایی می‌شد که سعی کردیم تا حد امکان آن را با وقایع دیگر پر کنیم و آشنایی با اثر را در حین اجرا، ایجاد کنیم.

جعفرپور که متولد سال ۱۳۶۹ است و فعالیت هنری خود را از ۱۵ سالگی و با نویسندگی شروع کرده، گفت: البته متن‌هایم صرفاً برای خودم بوده و به نشر عمومی نرسیده و ارتباطم با فضای هنری، به خصوص تئاتر از سال ۹۴ و به عنوان مشاور کارگردان و دستیار نویسنده در «اِلنا» شکل گرفت و بعد از آن در فضای هنر، در سمت‌های مختلفی قرار گرفتم.

این کارگردان جوان تئاتر، بازیگران «قتل در کاخ» را افرادی بسیار با تجربه خواند که دست‌کم ۱۰ تا ۱۵ سال است که در این عرصه فعالیت دارند، و گفت: مهدی رضایی، کامران طاهری، میلاد کرباسی از جمله بازیگران کار هستند که اخیراً در اجرای «شب بیست و یکم» اثر محمود استادمحمد هم نقش‌آفرینی کرده‌اند و به واسطه دوستی و زیست مشترکی که داشتیم، در واقع با همفکری، این اثر را به اجرا رساندیم.

جعفرپور با اشاره به اجرای این متن، یادآور شد: اولاً و مهم‌تر از همه، فکر می‌کنم حال عمومی مردم خیلی خوب نیست و برای همین شاید کمدی بودن اثر، بتواند حتی شده برای یک لحظه، مردم را از دغدغه‌هایشان و فضای فکری ناراحت‌کننده‌ای که در ذهن دارند، دور کند.

او خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، متوجه شدم این اثر تا به حال در ایران اجرا نرفته و به اصطلاح بکر است؛ در حالی که تاکنون در بیش از ۳۰ کشور اجرا شده، بسیار زیاد از آن تقدیر شده، دست آوردهای هنری بزرگی داشته و جوایز زیادی کسب کرده بود؛ مانند تونی، لارنس اولیویه و...

کارگردان «قتل در کاخ» ژانر این نمایش را بسیار خاص توصیف کرد و آن را نوعی از کمدی دانست که به گفته او، در ایران اجرا نشده است و تشریح کرد: قدرت متن و ویژگی‌هایش باعث شد متن را با فضای جامعه ایرانی هم‌خوان‌تر کنیم؛ چراکه فکر کردیم شاید مخاطب ایرانی با فضای کمدی غربی آن تا حدی بیگانه باشد.

جعفرپور با بیان اینکه «با اشاره به قدرت متن که آن را به نقطه بهینه رسانده و توجهش به جزئیات، تغییر برخی موارد و وقایع بسیار سخت بود»، تاکید کرد: با این همه معتقدم مخاطب ایرانی شایسته این است که شاهد چنین اثر و ژانری در صحنه باشد و امیدوارم زمان خوبی را برای تماشاچیان رقم بزنیم.

نمایش «قتل در کاخ» تا ۲۵ آبان هر شب ساعت ۲۱ در سالن شماره یک پردیس تئاتر سپند به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز