خبرگزاری کار ایران

برنده جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم کوتاه تهران:

تامین سرمایه بزرگ‌ترین مشکل فیلمسازان کوتاه است/ چرا تفاوت میان تهران و سایر استان‌ها وجود دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۱۵۵

کارگردان فیلم «کپسول» باور دارد، تامین سرمایه از بزرگ‌ترین مشکلات فیلمسازان کوتاه در این روزها به حساب می‌آید.

امیر پذیرنده، برنده جایزه ویژه هیات داوران سی و هشتیمن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: ساخت یک فیلم کوتاه در شرایط فعلی دشوار است. نه تنها برگشت سرمایه و آورده مالی برای فیلمساز ندارد، بلکه کمتر کسی حاضر است تا سرمایه ساختن فیلم کوتاه را تامین کند.

وی با بیان اینکه تامین بودجه یکی از مشکلات اساسی پیش‌روی فیلمسازان کوتاه است، توضیح داد: تمامی افرادی که در این عرصه فعالیت می‌کند به نحوی در تلاش هستند تا بودجه و سرمایه لازم برای ساخت اثر خود را فراهم کنند. من معتقدم، تامین هزینه‌ی ساخت از اصلی‌ترین بخش‌های تولید فیلم کوتاه به حساب می‌آید.

کارگردان فیلم کوتاه کپسول با اشاره به اینکه فرصت ساخت فیلم با هزینه‌های کم وجود ندارد، اظهار کرد: اعتقاد من این است، اگر هزینه‌های تولید کم شود به تبع آن کیفیت خواه یا ناخواه تنزل می‌یابد. این موضوع در پیش‌تولید و پروسه ساخت مشهود خواهد بود. اگر تامین سرمایه به درستی انجام نشود، با مشکل روبرو خواهیم شد.

به گفته پذیرنده، شرایط حرفه‌ای به نحوی پیش می‌رود که به سرمایه نیاز داریم. من پرسشی مطرح می‌کنم و آن اینکه تفاوت میان فیلم کوتاه و بلند چیست؟ همانطور که در عرصه فیلم بلند به سمت ساخت فیلم‌های پرهزینه رفته‌ایم باید در ساخت فیلم کوتاه نیز به این سمت گام برداریم.

این کارگردان تشریح کرد: هنگامی که تعداد عوامل فیلم کم شود، شرایط تولید سخت خواهد شد. تامین تجهیزات مناسب نیز نیاز به تامین مالی دارد، اگر سرمایه کافی در اختیار نداشته باشیم، سلسه‌ای از اتفاقات رقم خواهد خورد که در کیفیت کار تاثیر خواهند داشت.

وی افزود: فیلم کم هزینه با کیفیت هم وجود دارد اما تعداد محدودی دارند. فیلم‌های کوتاه با کیفیت به طور معمول در گروه‌های دوستانه ساخته می‌شوند یعنی هیچ دستمزدی دریافت نمی‌کنند. اگر بخواهم با نگاه حرفه‌ای به این موضوع نگاه کنم باید بگویم عوامل تولید با فیلمسازی روزی کسب می‌کنند. آیا منطقی است که فقط دوستانه کار کنند و هیچ درآمدی نداشته باشند؟ آیا منصفانه است که یک فیلمساز برای ساخت اثر خود، حق و حقوق عوامل را زیر پا بگذارد و به موفقیت برسد؟

پذیرنده با اشاره به اینکه فیلمسازان در سایر استان‌ها و شهرهای ایران با مشکلات فراوانی روبرو هستند، اظهار کرد: به طور قطع، فیلسازی در خارج از پایتخت سخت است. فیلمسازان تهرانی تجهیزات و عوامل بیشتری در دسترس دارند که در سایر شهرها این امکان فراهم نیست. من از شهر رفسنجان در این دوره شرکت کردم، قطعا فیلمسازانی در استان‌های ایران زندگی می‌کنند که توانایی بالاتری نسبت به من دارند اما به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند وارد عرصه فیلمسازی شوند. امیدوارم، توجه بیشتری به فیلمسازان شهرهای دیگر شود. برخی از سازمان‌ها و ارگان‌ها می‌توانند بودجه ساخت فیلم را تامین و از فیلمسازان حمایت کنند اما رغبتی برای این کار ندارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز