خبرگزاری کار ایران

یک کارگردان فیلم کوتاه مطرح کرد:

نباید انگیزه جوانان فیلمساز را از آن‌ها گرفت/ ماجرای اعتراض فیلمسازان به سانسور و ممیزی در جشنواره فیلم کوتاه تهران

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۷۹۴۸

یکی از کارگردانان سینمای کوتاه که امسال فیلمش در بخش داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، درباره اعتراض به سانسور و ممیزی فیلم‌ها در این دوره گفت: به جز چند فیلمی که من اطلاع دارم مابقی فیلم‌ها به دلیل کیفیت پایین توسط هیات انتخاب پذیرفته نشدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالفضل عزیزی، کارگردان فیلم «گناه» که در سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش داستانی با فیلم‌های دیگر به رقابت می‌پردازد، درباره حضور در این جشنواره و همچنین اعتراض برخی از کارگردانان شناخته شده به سبب پذیرفته نشدن فیلم‌هایشان در این دوره، گفت: به نظر من جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم در کشور است و ما فیلمسازان نباید خودمان اعتبار این جشنواره را تحت‌الشعاع قرار دهیم. خیلی از دوستانی که امسال به دلیل پذیرفته نشدن فیلم‌هایشان اعتراض کردند، در سال‌های گذشته فیلم داشته‌اند و موفق به دریافت جایزه شدند.

وی ادامه داد: چطور سال‌های پیش سانسور و میمیزی در جشنواره وجود نداشته و فقط امسال این اتفاق افتاده است. یکی از دوستان صمیمی من که پارسال در جشنواره فیلم داشت و امسال متاسفانه فیلمش مورد قبول قرار نگرفت، خیلی راحت با این ماجرا کنار آمد و تصمیم گرفت سال بعد با قدرت بیشتری راهش را ادامه بدهد.

این کارگردان با بیان اینکه بیش از هزار فیلم متقاضی حضور در جشنواره امسال بودند، عنوان کرد: در بخش داستانی از بین این تعداد فیلم متقاضی تنها ۵۰ فیلم برای حضور در بخش رقابت انتخاب شدند و طبیعی است که بسیاری از فیلم‌ها از گردونه جشنواره حذف شدند. من شنیدم به برخی از این فیلم‌ها و کارگردانان آن‌ها جایگاه فیلمشان از ۱ تا ۱۰۰۰ اعلام شده بود و جایگاه فیلم آن‌ها از دید مشاوران انتخاب جشنواره بالای رتبه ۵۰۰ در بین فیلم‌های متقاضی بود.

وی تصریح کرد: البته چند فیلم به دلیل ممیزی‌های ارشاد مثل هر سال علیرغم انتخاب شدن نتوانستند در جشنواره حاضر شوند. من هم به عنوان یک عضو کوچک از سینمای کوتاه ایران دوست داشتم که جشنواره با حضور همه فیلمسازان شایسته و خوب برگزار شود تا رقابت جذابیت بیشتری پیدا کند ولی به هر حال در هر کشوری قوانین و نظارت‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها را در زمان ساخت مدنظر قرار داد.

این فیلمساز سینمای کوتاه با اشاره به اینکه نباید انگیزه جوانان را از آن‌ها گرفت، توضیح داد: در وضعیتی که سینما حال و روز خوشی ندارد و مخصوصا سینمای کوتاه با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه شده است، جشنواره‌ها فرصتی هستند تا کمی این فضا تغییر کند. اگر اهالی سینمای کوتاه خودشان هم دلشان به حال این حوزه نسوزد و با اختلاف و تضعیف جشنواره باعث دلسردی جوانان تازه وارد شوند قطعا آینده خوبی برای سینمای کوتاه رقم نخواهد خورد. به نظر من، این دوستان قضاوت زودهنگام را کنار بگذارند.

وی اضافه کرد: اعتقاد من این است که وقتی می‌پذیری در جشنواره‌ای ثبت نام و شرکت کنی باید به نظرات و سلایق داوران و مدیران آن هم احترام بگذاری حتی اگر این تصمیمات کاملا غلط باشد. به همین علت من حتی از زمان تولید فیلم هم این نکته را در نظر می‌گیرم که این فیلم قرار است در ایران ساخته شود و باید با قوانین فعلی کشورم سازگاری مطابقت داشته باشد.

عزیزی همچنین درباره ساخت فیلم داستانی «گناه» اظهار کرد: فیلمبرداری این فیلم در دی ماه سال گذشته در آبیک قزوین انجام شد و کار به نوعی با مشارکت انجمن سینمای جوان و بنیاد ملی رضوی و همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به تولید رسید. شرایط ساخت فیلم کوتاه به دلیل استفاده از تجهیزات و عوامل حرفه‌ای سینما به شدت سخت شده است و هزینه‌ها نسبت به سال‌های گذشته چندین برابر شده‌اند.

نباید انگیزه جوانان فیلمساز را از آن‌ها گرفت/ ماجرای اعتراض فیلمسازان به سانسور و ممیزی در جشنواره فیلم کوتاه تهران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز