خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/ در غرب آسیا پیشتاز هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۷۸۰۷

آیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اجرای محمد سلوکی شامگاه یکشنبه (دوم آبان) در کتابخانه «جندی‌شاپور» ایران‌مال برگزار شد. در ابتدای این مراسم، با پخش کلیپی یاد فرشته طائرپور گرامی داشته شد. 

در غرب آسیا پیشتاز هستیم

صادق موسوی (دبیر جشنواره) در این مراسم گفت: من از تمامی کسانی که برای برگزاری جشنواره تلاش کردند، قدردانی می‌کنم. برای نخستین بار توسط یک رویداد سینمایی معتبر جهانی یعنی اسکار پذیرفته شدیم و عنوان معتبرترین رویداد سینمایی در غرب آسیا را به دست آوردیم. جشنواره فیلم کوتاه تهران، سومین رویداد سینمایی در کشورهای مسلمان است که پس از دو کشور مصر و ترکیه مورد تایید اسکار قرار می‌گیرد. 

به گفته وی، ۶۴۰۰ متقاضی از ۱۲۸ کشور جهان خواهان حضور در جشنواره بودند. پیش از اینکه مورد تایید اسکار قرار بگیریم، فیلمسازان دیگر کشورها به دنبال چرایی‌عدم حضورشان در جشنواره نبودند اما پس از این موفقیت یعنی تاییدیه اسکار، فیلمسازانی که از فرصت حضور در جشنواره محروم شدند، خواهان دلایل غیبت خود هستند. 

دبیر جشنواره توضیح داد: ما از تمام نقاط ایران در تهران دور هم جمع شده‌ایم تا در شب میلاد پیامبر، برگزیدگان جشنواره را معرفی کنیم. 

در عرصه جهانی نیاز به موفقیت بیشتر داریم

محمد خزاعی (رئیس سازمان سینمایی) با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه دستاورد حاصل تلاش‌ها در ادوار گذشته است، اظهار کرد: من از همه کسانی که در رشد سینمای جوانان تاثیر داشتند، قدرداتی کنم. من از آقای موسوی، هیات انتخاب تشکر می‌کنم. 

وی ادامه داد: همچنین قدردان جوانان خلاقی هستم که در این رویداد حضور داشتند و جوانانی متقاضی حضور بودند اما آثارشان منطبق بر شاخص جشنواره یا سلایق هیات انتخاب نبود. 

وی ادامه داد: جشنواره فیلم کوتاه با جنب و جوشی خاص برگزار شد، همین مطالبه‌گری‌ها باعث می‌شود تا نسبت به دیگر رویدادها متفاوت باشد؛ پرسشگری، مسیر را برای پویای فراهم می‌کند. جوانان سازنده آینده سینمای ایران هستند. 

معاون وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه پس از ۴ دهه؛ به نوسازی در سینما نیاز داریم، تصریح کرد: ما نیازمند تغییر هستیم، باید با بینش و بصیرت تازه در این راه گام برداریم. 

خزاعی افزود: فیلم‌های کوتاه ایرانی در جشنواره بین المللی درخشیده‌اند ولی بازهم به تغییر نگرش و استراژی جدید نیاز داریم. متاسفانه به رقم ادبیات باشکوه، نیروی انسانی کافی و غنای فرهنگی نتوانسته‌ایم، قهرمان خود را معرفی کنیم. ما با دیپلماسی در عرصه تصویر به این موفقیت برسیم. سینما فضای اندیشه‌ورزی است. برای بازسازی و معماری به حضور جوانان و فرهنگ ایرانی اسلامی نیاز داریم. نیاز است از مدل الگوگیری و مصرف گرایی صرف محصولات سینمای جهان فاصله بگیریم و تصویر خودمان را به جهان عرضه کنیم. به عنوان مسئول سینمای ایران در دوره جدید به صراحت اعلام می‌کنم، برای بازسازی و معماری نوین سینما به حضور شما جوانان فیلمساز متعهد به فرهنگ ایرانی و اسلامی و ظرفیت‌های نوظهور و انقلابی نیاز داریم.  

وی تصریح کرد: سازمان سینمایی به ارتقای سینمای جونان کمک خواهد کرد. در این راستا، از هیچ‌گونه تلاشی برای حمایت و تقویت سینمای انقلابی، سینمای کوتاه خلاق، جسور، کنجکاو، اخلاقمند و خانواده گرا دریغ نخواهیم کرد. به شخصه معتقدم این نوع سینما فراتر از اهداف تجربی و مزیت‌های آموزشی که دارد از آن رو که اسیر کلیشه‌ها و مقتضیات سینمای بدنه نیست خلاق‌تر است به شرط آنکه مطالبات واقعی مردم و نیازهای فرهنگی جامعه در آن لحاظ شود. 

پس از سخنرانی رئیس سازمان سینمایی، علی زندوکیلی قطعاتی را اجرا کرد.

جوایز بخش بین‌الملل

در ادامه مراسم پس از معرفی مشاوران انتخاب و هیأت داوران بخش بین‌الملل نوبت به معرفی برگزیدگان این بخش رسید. 

جایزه بهترین فیلم تجربی در بخش بین‌الملل به «تعیین هویت» به کارگردانی  «ژان فرانسوا کامینز»  از کشور فرانسه اهدا شد. 

رایزن سفارت فرانسه که برای دریافت این جایزه روی سن حاضر شد، گفت: خوشحالم که امشب اینجا هستیم از طرف کارگردان فیلم از شما تشکر می‌کنیم و چشم‌انداز زیبایی برای جشنواره آرزو می‌کنیم. 

جایزه بهترین انیمیشن بخش بین‌الملل به انیمیشن «به رود قدم بگذار» ساخته «ما ویجیا»  محصول مشترک دو کشور چین فرانسه اهدا شد. 

جایزه بهترین مستند بخش بین‌الملل به مستند «تنها نخواهم ماند» به کارگردانی یاسر طالبی از ایران تقدیم شد. 

جایزه بهترین فیلم داستانی در بخش بین‌الملل هم به فیلم «روز،  ورای روزمرگی است» به کارگردانی «دامیان کوکور»  از لهستان رسید. 

فیلم برگزیده ایسفا

در بخش بعدی نوشین معراجی نماینده هیأت داوران انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) برای اهدای «مدال ایسفا» به فیلم برگزیده روی سن آمد. 

هیأت داوران ایسفا ضمن تقدیر از «میدل» به کارگردانی سهیل سهیلی‌سرشت و «ماشوم» به کارگردانی حسین میرزامحمدی مدال ایسفا را به «ویار» ساخته هورا طباطبایی تقدیم کرد. 

اهدای جوایز بخش ملی

جایزه بهترین صدا: تندیس و مبلغ ۱۵ میلیون تومان به امیر عاشق و زهره علی‌اکبری به فیلم «هرگز گاهی همیشه» اهدا شد. 

علی اکبر نعمتی و ایرج شهزادی برای فیلم «آخرین لالایی در تهران»، سعید زند و مجید نجاتی برای فیلم «کبود»، حسین قورچیان برای فیلم «دیوار چهارم» و هادی معنوی‌پور و حسین قورچیان برای فیلم «ارفاق» دیگر نامزدهای این بخش بودند. 

جایزه بهترین تدوین: تندیس و مبلغ ۱۵ به حسین جمشیدی گوهری به فیلم «آخرین لالایی در تهران» اهدا شد. 

بهترین فیلمبرداری: تندیس و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال به آرمان فیاض برای فیلم «ارفاق» اهدا شد. 

بهترین فیلمنامه اقتباسی: تندیس جشنواره و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال به محمد وحدانی برای فیلم «آخرین لالایی در تهران» اهدا شد. 

بهترین فیلمنامه: تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به شادی کرم‌روی برای فیلم «هرگز گاهی همیشه» اهدا شد. 

دیپلم افتخار بهترین جلوه‌های بصری: دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان به مهدی شرکت معصوم برای فیلم پویانمایی «گذشته» اهدا شد. 

تندیس بهترین کارگردانی و مبلغ ۲۰ میلیون تومان در بخش پویانمایی نیز به حمید محمدی برای «گذشته» رسید. 

بهترین کارگردانی در بخش تجربی: تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به عرشیا زینعلی برای «چگونه منتظر گودو باشیم» اهدا شد. 

بهترین کارگردانی در بخش مستند (بخش تحقیق و پژوهش): تندیس جشنواره و مبلغ ۱۵ میلیون تومان به امین پاک‌پرور برای «میز و مار» اهدا شد. 

بهترین کارگردانی در بخش مستند: تندیس و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به محمد مهدی شاهین برای مستند «صندلی» اهدا شد. 

دیپلم افتخار بهترین و مبلغ ۱۰ میلیون تومان بهزاد دورانی برای فیلم «زوزه» اهدا شد. 

بهترین کارگردانی فیلم داستانی: تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به روناک جعفری برای فیلم «مورس» اهدا شد.

تندیس بهترین کارگردانی جشنواره و مبلغ ۲۵ میلیون تومان به محمد یوسفی و امیرحسین عنایتی برای فیلم «مورس» اهدا شد. 

جایزه ویژه هیات داوران به «سهیلا پورمحمدی» برای «جان داد» اهدا شد. 

جایزه ویژه جشنواره سی و هشتم که جواز حضور در اسکار را کسب کرد به امیر پذیرفته برای فیلم «کپسول» اهدا شد.

از زندگی قهرمانان ورزشی فیلم بسازید

حمید سجادی (وزیر ورزش و جوانان) در پایان این مراسم گفت: امیدوارم در این ایام فرخنده و مبارک، من به عنوان وزیر ورزش و جوانان بگویم جای ورزشکاران جوان، دختران نوجوان و کشتی‌گیران در این مراسم خالی بود. من از فیلمسازان درخواست می‌کنم که به زندگی‌نامه پرچالش و قهرمانان ورزشی که زندگی جالبی دارند، توجه کنند و بخشی از آن را ثبت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز