خبرگزاری کار ایران

داوری آثار آهنگسازان جوان ایرانی در شورای ارکستر سمفونیک تهران / منتخبان معرفی شدند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۷۴۶۲

در پی فراخوان بنیاد رودکی برای اجرای آهنگسازان جوان ایرانی، شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران آثار رسیده را مورد داوری قرار داد.

به گزارش ایلنا، در پی فراخوان بنیاد رودکی برای اجرای آهنگسازان جوان ایرانی، شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران آثار رسیده را مورد داوری قرار داد.

محمدسعید شریفیان (سخنگوی شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران) با ارائه توضیحاتی در خصوص این فراخوان و نحوه داوری آثار گفت: این فراخوان جهت تشویق آهنگسازان جوان ایرانی منتشر شد تا روند استعدادیابی از این طریق طی شده و کمکی به اعتلای هرچه بیشتر موسیقی سمفونیک ایران شود.

وی ادامه داد: پس از انتشار این فراخوان و در زمان تقریبا نزدیک به دو ماه تعداد 61 اثر دریافت شد.در جهت داوری هرچه بهتر آثار، اسامی آهنگسازان از لیبل هر اثر حذف شد و با اختصاص شماره رده‌بندی شده و در اختیار داوران قرار گرفت. داوران این بخش نادر مشایخی، کیاوش صاحب نسق، ابراهیم لطفی و محمد سعید شریفیان بودند. از این تعداد 61 اثر در نهایت پس از داوری 21 اثر امتیاز لازم را کسب کردند و برای قرارگیری در سطح اجرایی تایید شدند.

وی در خصوص روند امتیازدهی آثار توضیح داد: هر اثر به طور مجزا از نظر خلاقیت و نوآوری، هویت ملی، توانمندی تکنیکی و ساختاری، چگونگی پرداخت موسیقایی و ... مورد ارزیابی قرار گرفت و در هر شاخه امتیازی به آن تعلق گرفت و در نهایت با جمعی بندی آن‌ها، امتیاز نهایی آثار مشخص شد. به طور مثال شاید یک اثر از نظر خلاقیت نمره بالایی کسب کرده باشد اما از نظر تکنیک نمره پایین‌تری گرفته باشد؛ اما امتیاز تجمیعی تعیید کننده بوده است. به طور کلی می توانم بگویم به نظر شورای داوری، اثار منتخب از سطح مطلوب و خوبی در آهنگسازی برخوردار بوده اند و این خودش خیلی برای آینده موسیقی ایران امیدوار کننده است.

شریفیان با اشاره با این که بازه زمانی مشخصی برای اجرای این آثار مشخص نیست، افزود: از این 21 اثر، هر چند اثر به صورت رندوم در قالب یک اجرا برنامه‌ریزی شده و بر اساس جدول زمانی و برنامه‌ریزی شورای هنری ارکستر سمفونیک در نوبت اجرا قرار خواهند گرفت. تمامی این آثار در چهارچوب مجموعه کنسرت‌هایی با عنوان «اجرای آهنگسازان جوان» اجرا خواهند شد.

سخنگوی شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران ابراز امیدواری کرد تا این تلاش‌ها به جایی برسد که خلق آثار هنری، عر‌صه‌ای برای بیان فرهنگ ملی ایران تبدیل شود و گفت: شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران با بررسی آثار، توصیه‌هایی برای آهنگسازان جوان دارد. از آنجایی که شباهت‌های زیادی در نوع آهنگسازی‌ها و فضاسازی‌ها بود، توصیه اول این است که  آهنگسازان جوان تمام خلاقیت کار خودشان را در گرو نرم‌افزار قرار ندهند و سعی کنند به خلاقیت خود دورتر از نرم افزار ادامه دهند تا مقداری از محدودیت‌ها و تکنیک‌های نرم‌افزار موسیقی‌نویسی فاصله بگیرند تا خلاقیت‌ها منحصر به فردتر باشد.

شریفیان ادامه داد: ارکستراسیون‌ها اغلب بسیار شبیه به هم هستند که این خود نشانگر محدودیت‌ها یا یکسان بودن مرجع و مآخذ مکتوب ارکستراسیون هست. بنابراین توصیه می‌شود آهنگسازان منابع وسیع‌تری از پارتیتورهای آهنگسازان بزرگ را مطالعه کرده تا این بحث را بسط و گسترش داده و متنوع‎تر و خلاقانه‌تر کار کنند. هویت فردی مسلماً در هر شاخه هنری بسیار اهمیت دارد. توصیه ما این است که آهنگسازان خودشان باشند، چرا که خود بودن بسیار ارزشمند است و تقویت این امر با کسب تجربه بیشتر، باعث می‌شود هر اثر ارزش واقعی خودش را پیدا کند. بنابراین برداشت یا کپی کردن و قرض گرفتن اجزا و عناصر موسیقی از آثار دیگر خیلی و ضد اخلاقی است و حتما باید از آن پرهیز کرد.

وی درباره توصیه‌ شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران خطاب به آهنگسازان جوان گفت: هویت ملی بسیار اهمیت دارد. همه ما موسیقی‌دانان ایرانی هستیم و بسیار لازم و مهم است که تولیدات هنری ما رنگ و بوی خاص منطقه‌ای و جغرافیایی خودمان را داشته باشد. و به نوعی به فرهنگ خودمان نزیک‌تر باشد.

گفتنی است لیست برگزیدگان این فراخوان در سایت اینترنتی بنیاد رودکی به نشانی www.bonyadroudaki.com در دسترس است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز