خبرگزاری کار ایران

مستند جدیدی از کارگردان «انحصار ورثه»؛

تصاویر و صداهای منتشر نشده‌‌‌ای از رهبر انقلاب در مستند «تعبیر خواب یک زندانی سیاسی»

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۵۵۷

محمدعلی شعبانی کارگردان و مستندساز سینما درباره مستند جدید خود (تعبیر خواب یک زندانی سیاسی) که درباره زندگی آیت الله خامنه‌ای است، گفت: تصاویر، فیلم‌ها و صداهایی را در اختیار من قرار دادند که فکر می‌کنم برای اولین بار است که از آن‌ها رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی شعبانی، کارگردان و مستندساز سینما، درباره اثر تازه خود که به زندگی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای می‌پردازد و از کودکی ایشان تا دوران رهبری وی را روایت می‌کند، گفت: این مستند در واقع از کودکی و خردسالی آیت الله خامنه‌ای آغاز می‌شود و تا بعد از حوادث ۸۸ ادامه پیدا می‌کند. محتوای مستند قرائت و روایت ایشان از تمام وقایع و اتفاقاتی است که در طول تاریخ زندگی ایشان رقم می‌خورد و حتی از صدای ایشان به عنوان نریتور نیز استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: مستند تا قبل از وقایع انقلاب بیشتر درباره زندگی شخصی و مبارزاتی ایشان است و پس از انقلاب نیز بیشتر جنبه سیاسی و حرفه‌ای زندگی وی را روایت می‌کند. در این مستند که به نوعی یک مستند پرتره محسوب می‌شود به سراغ عناوین نرفتیم و در هر برهه تاریخی به شخصیت، زندگی و مبانی فکری و نظری ایشان پرداخته‌ایم.

این مستندساز درباره تصاویر و فیلم‌هایی که در این مستند استفاده شده است نیز توضیح داد: خیلی سخت است که شما درباره شخصیتی فیلم بسازید که از او بی‌نهایت تصویر و فیلم در همه رسانه‌ها وجود دارد و همه ذهنیتی از کاراکتر شما داشته باشند. خوشبختانه عده‌ای در این زمینه به من اعتماد کردند و تصاویر، فیلم‌ها و صداهایی را در اختیار من قرار دادند که فکر می‌کنم برای اولین بار است که از آن‌ها رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این کار با دغدغه شخصی شکل گرفت، عنوان کرد: تلاش کردیم این مستند از قرائت رسمی که از ایشان وجود دارد فاصله داشته باشد به طوری که حتی خیلی از نزدیکان ایشان هم تا به حال آن‌ها را نشنیده باشند. تقریبا تمام تصاویر، فیلم‌ها و صوت‌هایی که در این فیلم وجود دارد جدید و کمتر رسانه‌ای شده‌اند که فکر می‌کنم باعث یک گفتمان جدید درباره نظریات ایشان خواهد شد.

کارگردان مستند «انحصار ورثه» درباره اسم کار جدید خود گفت: ما یک صوت از والده رهبر معظم انقلاب داشتیم که ایشان یک خوابی را تعریف می‌کنند و طبق این روایت اسم مستند را «تعبیر خواب یک زندانی سیاسی» انتخاب کردیم. نزدیک به ۲۰۰ الی ۳۰۰ دقیقه تدوین برای این کار انجام شده و نهایتا فیلمی ۹۰ الی ۱۰۰ دقیقه‌ای را در یک قسمت سینمایی آماده خواهیم کرد. برخی از دوستان پیشنهاد دادند که با توجه به امکان چند قسمتی کردن کار این مستند را به دو قسمت تبدیل کنیم اما مدنظر من این است که فیلم در یک نسخه ۹۰ دقیقه‌ای سینمایی آماده شود.

شعبانی همچنین درباره ارائه آن به جشنواره‌های سینمایی از جمله جشنواره حقیقت اظهار کرد: تقریبا ۹۰ درصد کار تمام شده اما فکر می‌کنم برای اینکه کار را نهایی کنیم باید همزمان با نسخه نهایی آن را به دفتر رهبری ارائه دهیم تا هم ایشان کار را ببیند و هم نظرشان را به ما بدهند. امیدوارم هرچه زودتر کارهای نهایی روی فیلم انجام شود تا آن را به جشنواره‌های مختلف ارائه دهیم.

وی در پایان اضافه کرد: این مستند به جنبه‌ها و حوزه‌هایی از زندگی آیت الله خامنه‌ای پرداخته است که تا به امروز کمتر درباره آن‌ها صحبت شده است. وجوه فرهنگی، هنری و شخصی ایشان به دلیل مناسب سیاسی که داشته‌اند کمتر مورد توجه بوده است. به هر حال رسانه‌های مختلفی در جهان صحبت‌ها و نظریات ایشان را مورد بررسی قرار می‌دهند که به نظرم ساخت همچین مستندی در داخل کشور می‌تواند موجب اعتلای ظرفیت نقدپذیری در کشور باشد.

تصاویر و صداهای منتشر نشده‌‌‌ای از رهبر انقلاب در مستند «تعبیر خواب یک زندانی سیاسی»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز