خبرگزاری کار ایران

سیری اعجاب‌انگیز در فیزیک و ریاضیات با «معماهایی برای رازگشایی از عالم»

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۷۶۷

کتاب «معماهایی برای رازگشایی از عالم» سیری اعجاب‌انگیز در مفاهیم بنیادی فیزیک و ریاضی نوین است که در بستر طرح معما مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهنگ نشر نو با حمایت انجمن فیزیک ایران درصدد انتشار کتاب «معماهایی برای رازگشایی از عالم» برآمده است. این کتاب تالیف کامران وفاست و توسط حسام‌الدین ارفعی ترجمه شده است.

کتاب مذکور برخاسته از آموزش درسی به دانشجویان سال اول دانشگاه هاروارد توسط نویسنده، به منظور آشنا ساختن آن‌ها با قوانین بنیادی فیزیک از طریق معماهای ساده است. این بینش آن‌ها را برای گام نهادن در راه علم آماده و مهم‌تر از آن واقع بین می‌کند. درواقع برای خوانش این کتاب به آموزشی جدی در فیزیک و ریاضیات نیاز نداریم.

برایان گرین (دانشگاه کلمبی) درباره این کتاب عنوان کرده است: معماهایی برای رازگشایی از عالم یکی از نامتعارف‌ترین و محسور مسحورکننده‌ترین رویکردهایی است که تاکنون با آن روبه‌رو شده‌ام… از یکی از بزرگترین فیزیکدانان جهان.

ادوارد ویتن (برنده‌ی مدال فیلدزِ۱۹۹۰) نیز گفته است: این کتاب با معماهای مقدماتی و جذاب سیری اعجاب‌انگیز و نامتعارف از ایده‌های پیشرفته در فیزیک و ریاضی را برای ما فراهم می‌کند. خواننده از این کتاب بسیار خواهد آموخت و لذت خواهد برد.

کامران وفا، از برندگان مدال دیراک در سال ۲۰۰۸، استاد کرسی هولیس در ریاضیات و فلسفه‌ی طبیعی در دانشگاه هاروارد است. او با بهره‌گیری از معماهایی ساده و قابل‌فهم اصول فیزیک را برای خواننده‌ غیرمتخصص تبیین می‌کند. همچنین با نگاهی ریاضی به این اصول، به داد و ستد بین فیزیک و ریاضیات که به‌شدت درهم‌تنیده اما عمیقا با هم متفاوت‌اند، می‌پردازد. راهبرد او بر مقایسه‌ی نگاه‌های مختلف و حتی متعارض به یک موضوع بنا شده است. او نشان می‌دهد که چگونه نگریستن از منظرهای مختلف به یک موضوع به غنای دانش‌مان از آن می‌انجامد. مثال‌ها و معماهایی که او می‌آورد دوره‌ی تاریخی وسیعی را شامل می‌شود: هم از تفکرات باستانی برای درک محیط و عالم بهره می‌برد، مثلا در تخمین ارتفاع اتمسفر؛ و هم از رویکردهای مدرن و نظریه‌های بسیار پیچیده و ژرف همچون نظریه‌ی ریسمان که می‌کوشد جهان را در کوچک‌ترین مقیاس‌ها توصیف کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز