خبرگزاری کار ایران

درنامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی خواستار ایجاد تحول در ترکیب هیئت امنای نهاد و تغییر مدیران فعلی شدند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۱۸۸

جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور طی نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار ایجاد تغییرات در حوزه مدیران این مجموعه و ایجاد تحول در ترکیب هیئت امنای نهاد و تغییر مدیران شدند.

به گزارش ایلنا،‌ جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور طی نامه‌ای خطاب به محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) درخصوص فعالیت مدیران بی‌انگیزه طی سال‌های گذشته و حضور افرادی که نگاهشان به این نهاد مهم و تاثیرگذار نگاه انتفاعی و نردبانی بوده انتقاد کردند و خواستار ایجاد تغییرات در حوزه مدیران این مجموعه شدند.

در این نامه آمده است:

با تقدیم احترام همانگونه که مستحضرید کتابخانه‌های عمومی یکی از پایگاه‌های موثر و دارای نقش حیاتی در رشد فرهنگ و ارتقای سطح آگاهی جامعه می‌باشد که توجه به آن باعث ارتقای شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین کاهش بزهکاری در جامعه می‌شود. تاکیدهای مکرر مقام معظم رهبری در زمینه کتاب و رشد فرهنگ مطالعه در جامعه نشان دهنده این مهم است که نگاه به نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان متولی اصلی حوزه کتاب، نیازمند نگاهی جدی و جدید است.

متاسفانه علیرغم نقش، اهمیت و جایگاه غیرقابل انکار این نهاد، و به رغم تلاش‌های صورت گرفته در شانزده سال گذشته از تاسیس آن، هنوز هم بین هدف‌ها و کارکردهای مشخص شده و آنچه در حال حاضر در جامعه متبلور شده است، فاصله بسیار زیادی وجود دارد. عوامل مختلفی در این‌عدم کامیابی دخیل بوده است که تفصیل کامل آن نیازمند وقت و متن دیگری است ولی از مهمترین این دلایل می‌توان به استفاده از مدیران بی‌انگیزه، چند شغله، پاره وقت و کسانی که دغدغه اول آن‌ها در خارج از این نهاد تعریف شده است، در پست‌های کلیدی این نهاد تاثیرگذار در جامعه اشاره کرد. انتصاب افرادی که نگاهشان به این نهاد مهم و تاثیرگذار نگاه انتفاعی و نردبانی بوده و همین امر باعث شده دغدغه این افراد در خارج از نهاد تعریف و نگاه آن‌ها به این سازمان یک نگاه استثماری بوده در حدی که حتی حضور فیزیکی آن‌ها در محل کار به حداقل ممکن برسد. تعطیلی طرح‌های مختلف کتابخانه‌ای و فرهنگی، فاصله گرفتن مردم از کتابخانه‌های عمومی، عدم توجه به تامین منابع کتابخانه‌ها، سرکوب منتقدین و تهدید به اخراج افراد معترض، تفاوت سطح رفاهی و معیشتی کتابداران با سایر دستگاه‌های فرهنگی، عدم برنامه برای حل مشکل و عدم ارتباط و تعامل خوب فراسازمانی و ناتوانی در جذب اعتبارات فریاد بلند نمی‌شود و نمی‌توانیم، تنها بخشی از مدیریت ضعیف حاکم بر این نهاد است.

توقع ما از شما به عنوان وزیر دولت مردمی و جهادی آیت الله رئیسی که شعار آن «اصحاب ما می‌توانیم» است کنارگذاشتن تعارفات بی‌حاصل و بی‌فایده نسبت به برخی افراد و توجه به مطالبات به حق ما کتابداران و نیاز جامعه به کتابخانه‌های عمومی است.

در یک اقدام انقلابی با برخی از مدیران فعلی با احترام خداحافظی کنید و در ترکیب هیئت امنای نهاد هم که رکن اصلی و تعیین کننده در کتابخانه‌های عمومی است تحول جدی بوجود آورید. آنها آزمون خود را در هشت سال گذشته پس داده‌اند. هر چه در چنته داشته‌اند به میدان آورده و وضعیت فعلی نهاد حاصل هشت سال مدیریت آنان است. پس هر کدام از ایشان باید پاسخگوی وضع موجود باشند. آنان نهاد همان کسانی هستند که به شما آدرس غلط داده و در تدوین بخشی از برنامه پیشنهادی جنابعالی به مجلس در خصوص نهاد کتابخانه‌ها، ما کتابداران را افرادی متوقع و نیازمند به تنبیه معرفی کرده‌اند.

حال نهاد، کتابخانه‌های عمومی و کتابداران خوب نیست. ارزیابی محرمانه از کتابداران و بررسی برنامه مدیران برای رشد سازمانی و ساختاری نهاد کتابخانه‌های عمومی، این واقعیت را به درستی آشکار خواهد کرد. تجربه آنچه در گذشته آزموده شده، حتی به تصور موفق بودن آن، باعث رکود و دور شدن نهاد از فلسفه وجودی و اهداف دراز مدت می‌شود. لذا از جنابعالی به عنوان رئیس هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی، خواهشمندیم در انتصاب دبیرکل و اعضای هیئت امنای نهاد کتابخانه‌ها وسواس ویژه‌ای به خرج داده و اجازه دهید در دولت مردمی و جهادی آیت الله رئیسی، تحول انقلابی رخ داده و خون تازه‌ای در رگ‌های این نهاد موثر فرهنگی جریان یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز