خبرگزاری کار ایران

سیاوش چراغی‌پور:

«فوق ماراتن» روایتگر زندگی یک قهرمان است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۰۶۰

سیاوش چراغی‌پور می‌گوید: «فوق ماراتن» به گونه‌ای ساخته شده که تماشاگر نمی‌تواند حواسش از روند قصه پرت شود که این اتفاقی درخشان و بزرگترین ویژگی این مستند است.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیاوش چراغی‌پور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره مستند «فوق ماراتن» به کارگردانی سعید کشاورز که این روزها در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده است، بیان کرد: شاید مخاطب در ابتدا تصور کند موضوع ساده‌ای که «فوق ماراتن» بدان پرداخته، قبلا دیده، شنیده و به سادگی از کنار آن گذشته است اما اتفاق مهمی که اینجا رخ داده این است که سعید کشاورز به عنوان کارگردان به سادگی از این موضوع نگذشته و با نزدیک شدن به این اتفاق به عمق عجیبی از اخلاق، تعهد و تلاش برای رسیدن به چیزی که کمی شاید دور از ذهن است، زندگی یک قهرمان را روایت کرده است. 

وی ادامه داد: همین ساده نگذشتن از کنار مساله باعث شده است یک مستند ۷۰ دقیقه ساخته شود که مخاطب نتواند یک لحظه چشم از آن بردارد و حواسش از روند قصه پرت نمی‌شود این موضوع، اتفاق بسیار درخشان و بزرگترین ویژگی «فوق ماراتن» است که به ویژه در مستند معنا پیدا می‌کند چراکه مستند به راحتی می‌تواند تماشاگر را از خود دور یا در ارتباطی که تماشاچی با روند فیلم دارد، گسست ایجاد کند. 

بازیگر «جنایت بی‌دقت» با اشاره به اینکه سادگی روایت و ایستادن کامل فیلمساز در کنار قهرمان داستان و قصه به مخاطب فرصت نمی‌دهد از نگاه قهرمان جدا شود، مطرح کرد: علاوه بر همراهی و همدلی مخاطب با قهرمان قصه یکی دیگر از ویژگی‌های «فوق ماراتن» این است که از ابتدا تا انتهای مستند چه در لحظه‌های تلخ ماجرا و چه لحظات شیرین قصه قضاوت را برعهده تماشاگر گذاشته است. 

چراغی‌پور با اشاره به اینکه «فوق ماراتن» در پایان یک غافلگیری بسیار عجیب، تکان دهنده و شوک‌آور برای مخاطب دارد، گفت: تماشاگر در پایان به این نتیجه می‌رسد که اگرچه فیلمساز، قهرمان را به مسیری که در انتهای قصه می‌بینیم، هدایت نکرده اما با روش جذاب قصه‌گویی که در این مستند داشته است، ناگهان غافلگیری حیرت‌آوری را رقم زده است. 

وی در پایان با بیان اینکه دیدن «فوق ماراتن» بسیار واجب است، عنوان کرد: چند سال قبل مستند دیگری که روایتی از یک ورزشکار بود، دیدم که واقعا کم از «فوق ماراتن» نداشت با این تفاوت که پروداکشن آن مستند درجه یک بود اما اینجا اتفاقا یکی از نقاط موجز فیلم و دستاورد درخشان آن موضوع جذاب، سادگی و نداشتن پروداکشن عجیب و غریب است به همین دلیل من دیدن «فوق ماراتن» را به همه دوستان و عزیزانی که در حوزه مستندسازی مشغول و یا بدان علاقه‌مند هستند و یا حتی سررشته‌ای در این زمینه ندارند، توصیه می‌کنم چراکه تصورم این است از تماشای این مستند لذت خواهند برد. 

فیلم مستند «فوق ماراتن» به کارگردانی سعید کشاورز که از سوم شهریورماه در سینماهای هنروتجربه اکران شده است، روایت مردی روستایی در اطراف شیراز است که توانسته مسافتی را به طول ۹۲ کیلومتر بدود و رکوردی جدید ثبت کند. او در ادامه تصمیم می‌گیرد رکورددار، دو ماراتن جهان شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز