خبرگزاری کار ایران

در مراسم نکوداشت استادان زبان‌شناسی مطرح شد:

جامعه‌ی علمی جز با نخبه‌گرایی محصول نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۰۳۶

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نکوداشت استادان زبان‌شناسی، نخبه‌گرایی را بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: جامعه‌ی علمی جز با نخبه‌گرایی نه پا خواهد گرفت و نه محصول خواهد داد.

به گزارش ایلنا، مراسم نکوداشت سیدمصطفی عاصی، فاطمه راکعی و امید ملاک بهبهانی از اعضای بازنشسته‌ی پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی که در پژوهشگاه برگزار شد.

حسینعلی قبادی (رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، برگزاری مراسم نکوداشت بزرگان زبان‌شناسی پژوهشگاه را در آستانه‌ی میلاد نبی اکرم (ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع) به فال نیک گرفت و گفت: جامعه‌ی علمی جز با نخبه‌گرایی نه پا خواهد گرفت و نه محصول خواهد داد که خوشبختانه «نخبه‌گرایی» بنیادِ پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی بوده است که هنوز نیز برکات آن در این پژوهشکده دیده می‌شود.

قبادی افزود: استادان بزرگی از اعضای هیأت‌علمی پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی بوده‌اند و همچنان هستند و آثار ارزنده‌ای به قلم پژوهشگران این پژوهشکده منتشر شده است. عاصی همچون گذشته به‌صورت تمام‌وقت به فعالیت علمی خود می‌پردازند که بسیار ارزنده است. راکعی و بهبهانی نیز همچنان در صحنه هستند و به فعالیت علمی می‌پردازند و امیدوارم سایه‌ی این بزرگواران متعالی و پرتوافکن باشد.

در ادامه علیرضا ملایی‌توانی (معاون پژوهشی پژوهشگاه) با ابراز ارادت به سه عضو بازنشسته‌ی پژوهشگاه گفت: افتخار داشتم آثاری از این بزرگواران را بخوانم که چهره‌های درخشان و ماندگار در تاریخ علم ایران هستند و در دهه‌های آینده اهمیت و جایگاه آنان بهتر و بیشتر شناخته خواهد شد. عملکرد این بزرگواران را نه‌تنها از دید نماد علمی و اخلاقی بلکه به‌دلیل منش انسانی و رفتار کریمانه و شایسته در دانش زبان‌شناسی به‌ویژه در پژوهشگاه می‌ستایم و امیدوارم که همچنان در عرصه‌ی تولید دانش بدرخشند و آثار ماندگارتری خلق و بتوانند تجربیات گران‌سنگ خود را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

سیروس نصراله‌زاده (رئیس پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی) نیز برگزاری مراسم نکوداشت بزرگان را از سنت‌های نیک پژوهشکده دانست و نکوداشت عاصی، راکعی و ملاک بهبهانی را در جهت همین سنت نیک قلمداد کرد و گفت: بسیاری از استادان پس از بازنشستگی همچنان به فعالیت خود می‌پردازند و مقاله‌ها و کتاب‌های ارزنده‌ای می‌نویسند که این بزرگان از این دست پژوهشگران هستند و درواقع در علوم انسانی بازنشستگی معنی ندارد.

عاصی ادامه داد: امیدواریم که میراث‌دار سنت‌های اخلاقی و علمی این سه استاد بزرگوار باشیم و بتوانیم آن را به آیندگان منتقل کنیم. بهبهانی خدمت بسیاری به رشته‌ی فرهنگ و زبان‌های باستانی به‌ویژه از طریق ترجمه‌هایشان در زمینه‌ی مطالعات مانوی کرده‌اند. از راکعی نیز همواره آموخته‌ایم و فعالیت‌های علمی و اجتماعی ارزنده‌ای داشته‌اند. عاصی نیز از دید علمی و اخلاقی فرد والایی است که همیشه در این پژوهشکده از ایشان یاد گرفته‌ام و…

در ادامه یحیی مدرسی‌تهرانی (استاد پیشکسوت زبان‌شناسی) بازنشستگی را یکی از نقاط عطف زندگی انسان دانست و گفت: سالیان سال با افراد مختلف و در جاهای مختلف کار کرده‌ام اما تاکنون جمعی مانند هکاران پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی را کمتر دیده‌ام. دوستی من با عاصی به بیش از ۵۰ سال می‌رسد و دوام پیدا کردن این دوستی به‌دلیل روحیه‌ی مداراجویی عاصی است. وی انسانی شریف، نجیب و خوش‌خوست و اهل فضل و اندیشه است. با راکعی نیز بیش از ۴۰ سال همکاری و دوستی دارم. راکعی انسانی نرم‌خو و اهل مدارا با سری پرشور و قلبی مهربان هستند. بهبهانی نیز از همکاران گرامی ما هستند که بیش از ۳۰ سال با وی همکاری کرده‌ام و از همراهی و همگامی با ایشان بهره برده‌ایم.

در ادامه زهره زرشناس، حمیدرضا دالوند، مسعود قیومی، آتوسا رستم‌بیک و فائزه توکلی از اعضای پژوهشکده نیز سخنانی را در باب موضوع مراسم مطرح کردند.

در پایان مراسم هدایایی به‌رسم یادبود به این بزرگواران اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز