خبرگزاری کار ایران

معاون میراث‌فرهنگی تهران مطرح کرد:

تهران بارانداز خرید و فروش اشیاء عتیقه/ عمده آثار کشف شده امسال، جعلی بودند/ کاشی‌های قاجاری کشف شده از بناهای تاریخی کنده شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۰۰۰

معاون میراث فرهنگی اداره کل استان تهران از این استان به عنوان بارانداز خرید و فروش اشیاء عتیقه در کل کشور یاد کرد و گفت: عموما ممکن است این حجم از کشف اشیای عتیقه که در تهران رخ می‌دهد را در سایر استان‌ها شاهد نباشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خیابان منوچهری تهران از جمله مراکزی است که تقریبا هر سال شاهد کشف و ضبط تعداد زیادی از اشیای عتیقه در آن هستیم. این روزها نیز خبر کشف تعداد ۱۰۵ قلم کاشی نقشدار قاجاری در یکی از پاساژهای خیابان منوچهری توجهات را مجدد به سمت این خیابان جلب کرده است.

به گفته فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران، این اشیاء از فرد سابقه‌داری بدست آمده که در خیابان منوچهری فعال است. پس از اعلام گزارش تیم کارشناسی افراد خاطی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

مرتضی ادیب‌زاده (معاون میراث فرهنگی اداره کل استان تهران) درخصوص کاشی‌های قاجاری که در خیابان منوچهری کشف شده‌ و اینکه آیا این کاشی‌ها از جمله آثار سرقتی از بناهای قاجاری هستند، گفت: این کاشی‌ها تولید کارگاهی نیستند و دارای قدمت تاریخی هستند. عمدتا به دوره قاجار می‌رسند. درواقع آنها از بناهای تاریخی کنده و به منظور فروش به خیابان منوچهری آورده شده بودند.

او ادامه داد: درخصوص اینکه آیا این کاشی‌ها از جمله کاشی‌هایی هستند که اخبار دزدیده شدن آن‌ها از بناهای تاریخی پیگیری می‌شود یا خیر، نیازمند کارشناسی دقیق‌تر است و باید بررسی‌هایی در این خصوص انجام شود. این کاشی‌ها الزاما متعلق به بناهای تهران نیستند و از نقاط مختلف کشور آورده شده‌اند.

به گفته ادیب‌زاده، هر شی‌ء تاریخی و اشیائی که درحوزه تزیینات معماری در تهران خرید و فروش می‌شوند، لزوما متعلق به تهران نیستند و عموما از شهرستان‌ها و سایر استان‌ها نیز اشیائی برای خرید و فروش وارد تهران می‌شود. درحال حاضر در مرحله تحقیقات اولیه هستیم و به محض آنکه بتوانیم اصالت مکانی اولیه این اشیاء را تعیین کنیم، اعلام خواهیم کرد. با توجه به قاجاری بودن این اشیاء ممکن است برخی از این کاشی‌ها متعلق به بناهای قاجاری شیراز یا اصفهان نیز باشند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل استان تهران تصریح کرد: همواره شاهد خرید و فروش آثار و اشیاء عتیقه استان‌های مختلف در تهران هستیم. چنانکه در خیابان منوچهر به دلیل فعالیت صنف فروش عتیقه که یک صنف قانونی است، شاهد شکل گیری بازار زیرزمینی خرید و فروش اشیاء غیر مجاز در حاشیه خیابان هستیم. ضمن آنکه ساز و کار لازم توسط قانون مشخص شده است. اینکه بی‌قانونی اتفاق می‌افتد و کاری خارج از ضوابط رخ می‌دهد، دلیلی بر نبود قانون یا ضعیف عمل کردن نیست. این روزها با اصلاحیه‌هایی که در قوانین و دستورالعمل‌ها صورت گرفته، صراحتا خرید و فروش این اشیاء منع شده. حال آنکه بازارهای زیرزمینی دراین خصوص شکل می‌گیرد موردی است که باید بررسی شود.

به گفته او، طی سال‌های اخیر شاهد کشفیات خوبی در حوزه اشیاء عتیقه بودیم و معتقد هستیم حجم خرید و فروش اشیاء عتیقه طی این سال‌ها کم نشده و به قوت خود باقی مانده. بعضا پیش می‌آید که در یک سال شاهد کشف محموله‌های پر تعداد هستیم. تهران به عنوان بارانداز خرید و فروش اشیاء عتیقه در کل کشور محسوب می‌شود و عموما این حجم از کشفیات اشیاء عتیقه را ممکن است در سایر استان‌ها شاهد نباشیم. تهران دارای کانون‌هایی برای خرید و فروش اشیاء عتیقه است که سبب پدید آمدن بازار سیاه است. بعضا ممکن است به اندازه‌ای که اشیاء عتیقه توسط یگان حفاظت میراث استان کشف می‌شود آثاری کشف نشوند و بیشترشان خرید و فروش شوند.

ادیب‌زاده یادآور شد: طی سال گذشته مجموعه اشیاء طلایی شامل زیورآلات دوره ساسانی و اشکانی کشف شد که عمدتا اشیای نفیس بودند. همچنین اشیای نفیس سفالی طی عملیات‌های یگان حفاظت میراث، کشف شدند. در اولین فرصت که بتوانیم نمایشگاه عمومی برگزار کنیم این آثار را به نمایش خواهیم گذاشت. امسال نیز علاوه بر کشف کاشی‌های قاجاری، موفق به کشف آثاری شدیم که عمدتا آثار جعلی هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز