خبرگزاری کار ایران

وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و میراث فرهنگی:

به دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیستیم/ موضوع گردشگر خارجی حل شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۹۲۵

وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و میراث فرهنگی گفت: چندی پیش سخنرانی در شورای اداری استان فارس داشتم، در این خصوص باید بگویم که وزارت میراث به دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیست. هیچ گاه وزیر میراث فرهنگی ادعا نمی‌کند که می‌خواهم در کنار مقبره کوروش چاه حفر کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ عزت الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و میراث فرهنگی) در مراسم بازدید از نمایشگاه صنایع خلاق و فرهنگی در جمع خبرنگاران در خصوص شرکت‌های صنایع خلاق و محصولاتی که در حوزه میراث و گردشگری ارائه شده است، گفت: نکته قابل توج در این خصوص آن است که عمده شرکت‌های فعال در این حوزه در قالب کاربردی و عملیاتی فعال هستند و صرفا جنبه‌های تئوری و نظری را در برنمی‌گیرند و در واقع می‌توان گفت نیاز کشور به حساب می‌آیند. به نظر می‌رسد در حوزه‌های مختلف نیاز امروز وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است برخی از حلقه‌های مفقوده که در بخش‌های مختلف شاهد هستیم در این بخش به آن توجه شده است. در این حوزه خوب کار شده است آشنایی با این بخش می‌تواند در ادامه کار ما بسیار موثر باشد.

او ادامه داد:‌ ما داشته‌های فراوانی در حوزه‌های صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری داریم اما نمی‌توانیم آنها را درست عرضه کنیم. تسهیل در عرضه و در کنار آن تقویت تقاضا بخصوص در حوزه صنایع دستی از جمله مشکلات جدی ما به حساب می‌آید مشخصا استفاده از فناوری‌های جدید و زیرساخت‌هایی که در این حوزه باید وجود داشته باشد تا هر کس در هر کجا بتواند به آن دسترسی داشته باشد دغدغه ارتباط با مشتری و مخاطب خود نداشته باشد. اگر بتوانیم این مشکل را حل کنیم بسیاری از مسایل ما و چالش‌های پیش روی ما رفع و رجوع خواهد شد.

به اعتقاد ضرغامی؛ امروزه فضای مجازی این امکان را فراهم کرده تا همه در اقصی نقاط جهان به توانمندی‌های ما دسترسی پیدا کنند محصولات ما در حوزه صنایع دستی را ببینند. حتی این امکان برای دورترین نقطه کشورمان در روستاها فراهم است و آن فردی که خانه خود را مکانی برای توسعه گردشگری و صنایع دستی کرده می‌تواند از این امکانات بهره جوید. افرادی که مسئولیت‌های خانه‌های خلاق را بر عهده دارند بسیار باانگیزه هستند و احساس می‌کنند برخی از چیزها که چند هفته گذشته به دنبال آن بودم تا راه‌اندازی کنم در کشور فراهم است و باید آ‌نها را تقویت کرد. ظرفیت‌های خوبی در خانه‌های خلاق در سراسر کشور وجود دارد و امیدوار هستیم بتوانیم با استفاده از آنها ماموریت‌های وزارتخانه را بهتر جلو ببریم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص واکنش‌های مختلفی که درباره صبحت‌های او درخصوص حریم پاسارگاد مطرح شده بود نیز گفت: واکنش‌های مختلفی را در فضای مجازی در این خصوص شاهد بودم. چندی پیش سخنرانی در شورای اداری استان فارس داشتم، در این خصوص باید بگویم که وزارت میراث به دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیست من در خصوص تحریف‌هایی که از صحبت‌های من شده است تعجب می‌کنم و تعجب من در این حد بود که حتی احساس کردم که نیاز به پاسخ نیست چراکه هیچ گاه وزیر میراث فرهنگی ادعا نمی‌کند که می‌خواهم در کنار مقبره کوروش چاه حفر کند.

او ادامه داد: حل مشکلات مردم وظیفه ماست مردم پاسارگارد 2500 سال است که از پاسارگاد و مقبره کوروش حفاظت کرده‌اند این مردم باارزش هستند مساله اصلی ما مردم هستند اگر به  پاسارگاد و مدنیتی که شکل گرفته جزئی از هویت مردم ایران است بی آعتنا باشیم کار درستی انجام نداده‌ایم در بازدیدی که داشتم تجمع مردم اعتراضات شدید مردم به من که عنوان می‌کردند که بسیاری از امور جاری‌شان دچار اختلال شده مرا بر آن داشت تا درصدد حل مشکلات مردم برآیم. اینکه می‌گویی مردم گرفتار هستند و مشکل دارند به این معنا نیست که ما به آنها بی‌اعتنایی کنیم باید مشکل آنها را حل کنیم ضمن آنکه زمین‌های کشاورزی مردم پاسارگاد با فاصله از این مجموع فعال است. وزارت میراث و گردشگری با تدبیر مشکل مردم را حل خواهد کرد. تحریف‌های موجود نیز ماندنی نیستند ممکن است از یک سخنرانی کارشناسی دقیق، هر کسی استنباطی کند و برخی آگاهانه یا ناآگاهانه به آن بپردازند اینها اهمیتی ندارد آنچه که برای ما مهم است حفظ میراث فراهنگی است.

ضرغامی تصریح کرد: ما به پاسارگاد رفته بودیم تا اعتبارات تصویب شده دولت را با اولویت پاسارگاد اختصاص دهیم ما به آنجا رفتیم تا برای حفظ میراث فرهنگی اعتبارات لازم را شرح دهیم در عین حال مردم حق دارند با ما ارتباط برقرار کنند و مشکلات خود را بیان کنند حل این مشکلات به این معنا نیست که کسی در کنار مقبره کوروش چاه حفر کند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه جهت توسعه و رونق گردشگری در عرصه بین‌الملل گفت: در آینده نزدیک برنامه‌هایمان را در حوزه گردشگری به صورت وسیع عنوان خواهیم کرد در مرحله نخست باید این مریض را در حالی که نفسش در حال قطع شدن است احیا کنیم مصوبه‌ای که روز گذشته از ستاد ملی کرونا گرفتم بر این تاکید دارد که وام‌هایی که مراکز گردشگری در دوره کرونا دریافت کرده‌اند و نمی‌توانند این وام‌ها را پرداخت کنند تا آخر سال استمهال شد حتی بحث‌های مالیاتی با طرحی که ارایه دادیم و ستاد کرونا آن را تصویب کرد مجددا به تعویق افتاد.

ضرغامی در ادامه از جلسه‌ مشترک بین وزارت میراث گردشگری وزارت خارجه و وزارت بهداشت که قرار است فردا برگزار شود خبر داد و گفت: در این جلسه رسما بحث صدور روادید گردشگران خارجی مطرح خواهد شد آیین نامه آن تنظیم شده است که با حفظ تمام پروتکل‌ها بتوانیم تعطیلی 20 ماهه ورود گردشگر خارجی را به کشور مرتفع کنیم این امر برای فعالان گردشگری از آژانس‌های دفاتر خدمات مسافرتی گرفته تا هتل‌ها و ... بسیار اهمیت دارد. به امید خدا به زودی در آبانماه شاهد ورود گردشگر خارجی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کشور خواهیم بود موضوع گردشگر خارجی حل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز