خبرگزاری کار ایران

گزارش پنجمین روز جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان؛

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۳۶۲۲

پنجمین و آخرین روز از سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان روز سه‌شنبه (۲۰ مهرماه) با اکران و نقدو بررسی دو فیلم «میان صخره‌ها» ساخته مختار عبداللهی و «جعبه کوچک» ساخته محمد بصیری و معرفی نامزدهای دریافت جوایز جشنواره به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در آخرین روز از سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور پررنگ کودکان و نوجوانان و بیش از همه فعالیت خبرنگاران نوجوان به چشم می‌آمد.

سانس اول نمایش فیلم‌ها به نمایش فیلم «میان صخره‌ها» ساخته مختار عبداللهی اختصاص داشت که با نمایش نماهایی از طبیعت چهارمحال بختیاری و زندگی قوم بختیاری ماجرای دو نوجوان قهرمان فیلم را روایت کرده بود.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

«میان صخره‌ها» و تجربه سخت بازیگران

در ابتدای این نشست که با اجرای امیرحسین اشرفی برگزار شد، مختار عبداللهی، کارگردان فیلم گفت: در ابتدا می‌خواستم با تک بازیگر، کاراکتر ابراهیم را پیش ببرم اما کار به شدت سخت می‌شد و البته یکی از دشوارترین‌های زندگی‌ام را انجام دادم. کار با کودک به نوعی سخت است و تمام بار فیلم به دوش این دو نفر بود. اگر می‌دانستم تا این میزان کار سخت پیش می‌رود هرگز این فیلم را نمی‌ساختم.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

آندیا یحیی‌پور بازیگر کودک فیلم گفت: کار سختی داشتیم چون از پدر و مادرم دور بودم. بازی در نقش کودک چوپان سخت بود، اما زمان برگشت از لوکیشن به تهران به‌قدری به من خوش گذشته بود که دوست نداشتم به تهران برگردم.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

حمیدرضا غیبی دیگر بازیگر کودک این فیلم ادامه داد: از کارگردان فیلم سپاسگزارم که مرا به عنوان کاراکتر اصلی انتخاب کرد. من پیش از اکران بسیار استرس داشتم و وقتی فیلم را دیدم شوکه شدم. عوامل هم برای این فیلم بسیار زحمت کشیدند چون کار خیلی سختی بود.

سپس حسین سیدیان مدیر فیلمبرداری «میان صخره‌ها» توضیح داد: کارگردانی فیلم کار سختی بود. لوکیشن سختی داشتیم و گاه برای یک لانگ شات ۲۰ دقیقه کوهنوردی می‌کردیم. کار با کودک و نوجوان سخت است و این فیلم سخت‌تر از چیزی بود که فکرش را می‌کردم.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

در ادامه محمد احمدی تهیه‌کننده فیلم، درباره انتخاب این فیلمنامه‌ افزود: فیلمنامه‌ فیلم برای من مهم است و اکثر فیلمنامه‌هایی که قصه خوبی داشته باشند، به دلیل پتانسیل فیلمنامه جذب ساخت آن می‌شوم. باید روند قصه در این فیلم‌ها به‌گونه‌ای باشد که هزینه‌های خود را به مرور برگرداند.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

عبداللهی در بخش دیگری از این نشست گفت: در جنس فیلم‌هایی که ما کار می‌کنیم، افرادی که بازیگر نیستند، بهتر ظاهر می‌شوند. اگر قرار باشد فیلمسازی را ادامه بدهم قصد دارم در هر ژانری یک اثر داشته باشم. من ترجیح دادم شروع کارم با کار کودک باشد. واقعا تجربه سختی داشتم اما در نهایت خستگی از وجود ما بیرون رفت.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

آندیا یحیی‌پور بازیگر فیلم درباره سکانس‌هایی که در آن گریه می‌کرد، گفت: من وقتی می‌خواستم در حین فیلم گریه کنم، به کارهای بد خودم فکر می‌کردم.‌ البته در سکانس زیر باران واقعا از اعماق قلبم به دلیل سرد بودن هوا گریه کردم!

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

عبداللهی کارگردان «میان صخره‌ها» در ادامه گفت: رادیویی که در فیلم استفاده شده، از ابتدا در متن فیلمنامه وجود داشت، اما برخی افراد سکانس مربوط به رادیو را بد می‌دانستند در حالی که این رادیو موجب شد تا علت و معلول‌های زیادی در فیلم شکل بگیرد. علت اصلی حضور رادیو در فیلم این بود که این رسانه بی‌توجه به همه چیز کار خود را می‌کند و با وجود اینکه ضربه می‌خورد اما همچنان کار خود را انجام می‌دهد.

در ادامه رضا آل‌احمد دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز این فیلم گفت: متاسفانه گله‌ای از رسانه‌ها دارم که از فیلم ما آن‌چنان حمایت نکردند. ما در لوکیشن‌های بسیار سخت نمی‌توانستیم حتی راه برویم. یادم می‌آید که یکی از همکارانم نزدیک بود از صخره به پایین پرتاب شود.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

کارنگ کلباسی آهنگساز «میان صخره‌ها» درباره موسیقی محلی این فیلم گفت: باید اِلمان موسیقی فیلم را از قوم بختیاری با موسیقی روز تلفیق می‌کردیم و همگی را باید با دو ساز می‌نواختیم که بسیار چالش برانگیز بود. حتی از من درخواست شد تا اِلمان‌های بختیاری بیش از پیش شود و با اوج گرفتن داستان موسیقی مدرن خود را بیشتر نشان داد.

او ادامه داد: موسیقی بختیاری غم خاصی دارد. ما سعی کردیم از ماهور بسیار استفاده کنیم و البته ساز پیانو را کودکانه کردم تا حالت غم‌انگیز فیلم گرفته شود.

در این نشست محمد حسن‌زاده طراح صحنه و لباس گفت: بابت کار کردن در این پروژه با تمام سختی‌ها بسیار لذت بردم و واقعا روزهای خوشی را کنار هم داشتیم. همدلی و یکدلی عوامل موجب شکل گرفتن این کار شد. همکاری دو کاراکتر کودک در بخش لباس بسیار خوب بود. از عبداللهی، سیدیان، رضاییان ‌و همه عوامل فیلم سپاسگزارم و امیدوارم به نتیجه مطلوب برسیم.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

سپس محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که از سرمایه‌گذاران این فیلم است، گفت: بخشی از سال ۱۳۹۸ به مرکز اضافه شد که متولی ساخت تولید فیلم‌های تجربی و فیلمسازهای با نگاه نوگرا بود. ما می‌خواستیم در بخش کم بودجه و خلاق، پر کار‌تر شویم.

وی افزود: سینمایی که به بودجه نیازمند بود با بالا رفتن هزینه‌ها دچار مشکل می‌شد اما با تشکیل این بخش خواستیم نقاط مختلف کشور در ساخت فیلم سهیم باشند. خواستیم کشف و تجربه را در فیلم‌ها به کار بگیریم و بیش از پیش کوشا باشیم. توان فردی در ساخت فیلم مهم است. این فیلم از فراز و نشیب‌های بسیار عبور کرد و بالاخره توانست به جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برسد.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: مهم این بود که به شرایط زیستی در کشورمان توجه کنیم و امیدواریم این موضوع در آینده هم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

«جعبه کوچک» با حضور ایرج و چهل صحنه فانتزی حذف شده

سانس دوم فیلم «جعبه کوچک» ساخته محمد بصیری با هنرمندی خواننده محبوب قدیمی ایرج خواجه‌امیری به نمایش درآمد که با موضوع رابطه پدر و فرزندی به آموزش برخی ارزش‌ها می‌پرداخت.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

نشست پرسش و پاسخ این فیلم با اجرای سید رضا صائمی برگزار شد و در ابتدای نشست محمد بصیری کارگردان اثر درباره دلیل توجه به سینمای کودک در اولین تجربه خود، گفت: قبل از اینکه وارد حوزه کودک شوم، تله‌فیلمی با مضمون کودک کار کرده بودم که مورد استقبال قرار گرفت. کار با کودک را دوست دارم و سعی کردم حتی در سریال‌هایی که ساخته‌ام از کودکان استفاده کنم، زیرا کار کودک، فضای خلاقانه‌تری دارد.

او درباره جایگاه فانتزی در سینمای کودک گفت: ما ۴۰ صحنه فانتزی تصویربرداری کردیم که مجموعا سه دقیقه بود، اما نشد که این صحنه‌‌ها را به فیلم اضافه کنیم و امیدواریم که بتوانیم آن‌ها را به فیلم اضافه کنیم.

در ادامه علی عباسی بازیگر این فیلم درباره حضور در این فیلم گفت: پیش از این در سریال «سه دونگ سه دونگ» ایفای نقش کرده بودم و در کار دیگر آقای بصیری هم بازی کرده بودم. در این فیلم همبازی‌های من کودکان هستند و کار با کودک تفاوت‌هایی با همکاری با بازیگر بزرگسال دارد، زیرا او با این کار آشنا نیست و همه چیز را واقعی می‌بیند.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

محمد طاها بهروزپور بازیگر نوجوان درباره حضور در این فیلم گفت: قبلا هم تجربه بازیگری داشتم اما «جعبه کوچک» اولین فیلم سینمایی بلندی بود که بازی کردم.

حسام صیادی دیگر بازیگر نوجوان کار هم عنوان کرد: این اولین فیلم سینمایی من بود و خوشحالم که در کنار آقای بصیری کار کردم. موضوع فیلم در مورد دوستی بود و همه با هم همکاری داشتند و به یکدیگر کمک می‌‌کردند.

مجید امینی هم یکی دیگر از بازیگران نوجوان این کار از همکاری با علیرضا خمسه گفت: آقای خمسه مکمل من بود و در ایفای نقش به من کمک می‌کرد و شبیه به پدر من بود.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

بصیری توضیح داد: آقای خمسه رابطه خوبی با بچه‌ها داشت و زمان انتخاب بازیگر نام ۴۵ بازیگر را نوشتم و بعد از آن که با آن‌ها به توافق نرسیدیم به یک‌باره به یاد آقای خمسه افتادم. تمام چیدمان فیلم بعد از انتخاب آقای خمسه تغییر یافت. تمام صحنه‌های تلخ در نگاهم شیرین شد و آقای خمسه هم همکاری با این فیلم را پذیرفت.

بصیری درباره حضور ایرج خواجه‌امیری در فیلم «جعبه کوچک» عنوان کرد: ما در این فیلم دوست داشتیم ‌کوچک‌ترین خواننده ایران و بزرگ‌ترین خواننده ایران از نظر سنی را در کنار هم نشان دهیم.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

نامزدها معرفی شدند

علیرضا تابش پس از آخرین نشست جشنواره سی و چهارم ضمن تشکر از زحمات خبرنگاران به ویژه خبرنگاران نوجوان که در طول جشنواره همراه آن بودند، عنوان کرد: صبح فردا اختتامیه المپیاد و شامگاه فردا ساعت ۱۸:۳۰ برترین‌های این دوره از جشنواره معرفی خواهند شد.

او ادامه داد: از هیئت داوران در دو بخش ملی و بین‌الملل به ویژه از داوران کودک و نوجوانی که چه به صورت حضوری و چه به صورت برخط آثار را داوری کردند، تشکر می‌کنم.

٭٭٭ نامزدهای بخش کرونا روایت

۱- خانه (حسین زاهدی)، ۲- فضای زندگی (ایلیا رمضانی)، ۳- کرونا با ما چه کرد، ما با کرونا چه کردیم (ایلیاد مهشیدی، میعاد مهشیدی، سعیده کستوانی)، ۴- یک ویروس تاج‌دار (پارسا محمدی)

٭٭٭ نامزدهای بخش وب سری

۱- آشمچز (فریاد بیات)، ۲- یک اشتباه دیجیتالی (فریاد بیات)، ۳- پَش مِش (آزاد صادقی)

٭٭٭ نامزدهای بخش فیلم‌های پویانمایی کوتاه

۱- آی دی (فهیمه قبادی)، ۲- بادهای پاییزی، بادهای بهاری و دو کبوتر (صادق جوادی)، ۳- گذشته (حمید محمدی)

٭٭٭ نامزدهای بخش فیلم‌های داستانی کوتاه

۱- برنده (علی کیوان)، ۲- درختان خیابان ولی‌عصر یا امپرسیون (عماد حسینی‌فرد)، ۳-علمیات طبقه دوم (محمدحسین تفرشی)، ۴- منم سمیرا (متین رکن)، ۵- وادیار (مرجان خسروی)

٭٭٭ نامزدهای بخش فیلم‌های بلند داستانی

۱- خبرنگار (ابراهیم فروزش)، ۲- راز قلعه (کریم رناسیان)، ۳- سوییپر (امین شجاعی)

٭٭٭ نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران

۱- پسران دریا (بهروز نشان)، ۲- لیپار (سعید خانی)، ۳- میان صخره‌ها (محمد احمدی)

٭٭٭ بهترین کارگردان

۱- افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی برای «پسران دریا»، ۲- حسین ریگی برای «لیپار»، ۳- مختار عبداللهی برای «میان صخره‌ها»

٭٭٭ بهترین فیلمنامه

۱- افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی برای «پسران دریا»، ۲- امیرمحمد عبدی برای «بامبالا»، ۳- حسام فرهمند و حسین ریگی برای «لیپار»

به گفته تابش در سایر بخش‌ها نامزد اعلام نشده و برگزیدگان بخش‌های مختلف در مراسم اختتامیه اعلام می‌شوند.

او اعلام کرد سامانه جشنواره تا ساعت ۱٨ روز بعد پذیرای آرای داوران کودک و نوجوان است.

دبیر جشنواره در پایان از همه هنرمندان سینمای کودک و نوجوان که در شرایط سخت کرونایی به ارائه اثر پرداختند، تشکر کرد.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

جمع‌بندی المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان

دفتر المپیاد فیلمسازی نوجوانان هم روز گذشته بسته شد و نوجوانان با همکاری مربی‌ها به جمع بندی در مورد ایده‌ها رسیدند و سراغ ساخت ویدیوهای خود رفتند. از جذابیت‌های دیروز کلاس‌ها تمرین جیغ کشیدن بچه‌ها با منتور بود که در یک بخش از ایده یکی از گروه‌ها، مادر قصه، سوسکی می‌بیند و جیغ می‌کشد؛ به همین دلیل نکویی و پورآرین‌ با بچه‌ها جیغ کشیدن را تمرین می‌کردند.

منتورها هم جلسه‌ای با هم داشتند و به جمع‌بندی رسیدند و حبیب ایل‌بیگی مدیر المپیاد در این جلسه گفت: رقابت جذاب است اما بچه‌ها همگی مدال می‌گیرند چون نمی‌خواهیم سنگینی برنده نشدن، آن‌ها را بیازارد. ما با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره ساخت ایده بچه‌ها صحبت کرده‌ایم اما چند مانع داریم؛ برای مثال ما تنها امکان برگزاری المپیاد را داریم و امکان مالی ساخت ایده‌ها برایمان فراهم نیست. نکته دیگر نیز دور بودن بچه‌ها از یکدیگر است که این چالش را پدید می‌آورد که کدامشان ایده را بسازد.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

کارگاه بخش ملی با عنوان «استراتژی جهانی پخش فیلم»

از دیگر بخش های دور آخر جشنواره «کارگاه استراتژی جهانی پخش فیلم» با حضور نشاط باقری و امیرحسین امجدی به شکل برخط بود و در آن به نکات مهم در ارتباط با حضور و شرکت در جشنواره‌های جهانی پرداخته شد.

نشاط باقری فیلمساز و کارشناس پخش بین‌الملل سینما و امیرحسین امجدی کارشناس پخش فیلم در حوزه بین الملل، در این کارگاه سرفصل‌هایی با عنوان تفاوت ساختار فیلم کوتاه و بلند، زمانبندی استاندارد فیلم‌ها، محتوای ممنوع برای فستیوال‌ها، انواع جشنواره‌ها، طول عمر فستیوال‌ها و مراحل ثبت نام و معرفی کامل پلتفرم‌های مطرح در سطح جهان را مطرح کردند.

روز پایانی جشنواره و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز