خبرگزاری کار ایران

تهیه‌کننده فیلم «پسران دریا» مطرح کرد؛

با هزینه کم هم می‌شود فیلم ساخت

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۳۱۰۹

تغییر مدیریت‌ها در ارگان‌های مختلف باعث می‌شود مدیران رویکردهای مختلفی به مقوله رویدادها داشته باشند.

بهروز نشان، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پسران دریا» به‌رغم تجربه‌های قبلی‌اش در ساخت فیلم کوتاه، این‌بار به ژانر کودک ورود کرده است. او در پاسخ به این سوال که این ژانر احتمالا بازدهی مالی خوبی ندارد به خبرنگار ایلنا گفت: فیلمی که پیش از این داشتم و همزمان با آن افشین هاشمی پیشنهاد این فیلم را به من داد، مستند «کیارستمی و عصای گمشده» بود. من در خلال اکران آن فیلم بودم که فیلمنامه «پسران دریا» به دستم رسید و دیدم چقدر به آن نوع از فیلم‌سازی که آقای کیارستمی در ورک‌شاپ‌هایش در فیلم «کیارستمی و عصای گمشده» می‌گفت، نزدیک است، به همین دلیل فکر کردم چون این ژانر و این نوع سینما و در حقیقت این نوع فیلم‌سازی را دوست دارم، با افشین هاشمی کار کنم‌.

وی ادامه داد: من خیلی پیش‌تر، زمانی که نوجوانی در اصفهان بودم، با زاون قوکاسیان در جشنواره فیلم کوتاه اصفهان همکاری می‌کردم. در خلال این رفت و آمدها به این جنس از فیلم علاقه‌مند شدم تا اینکه حضور افشین هاشمی باعث شد ما این فیلم را در ژانر کودک با هم پیش ببریم‌.

نشان در ادامه بیان کرد: بخش عمده‌ای از علاقه من در سینما این است که بشود آموزش را در سینما جدی گرفت. اصولا به توسعه نیروی انسانی در سینما علاقه‌مندم و دوست دارم در حوزه‌هایی فعالیت کنم که فکر می‌کنم واقعا در آن حوزه‌ها یک اتفاقی برای سینما می‌افتد؛ یعنی به فیلمسازی به مثابه سینمای آموزشی اعتقاد دارم و «پسران دریا» هم جزو فیلم‌هایی است که حرف برای گفتن دارد و در حقیقت می‌تواند یک ورک‌شاپ خوبی باشد برای آنهایی که به سینما علاقه دارند.

وی درباره داستان فیلم «پسران دریا» گفت: داستان یک خطی فیلم در حقیقت در مورد دو پسر است که یکی از آنها در شمال کشور و دیگری در جنوب کشور خانواده دارند، ولی مجبور می‌شوند دور از خانواده‌های خود زیست کنند و در میانه راه با آدم‌هایی آشنا می‌شوند که آنها جای خانواده را برایشان پرمی‌کنند‌.

تهیه‌کننده «پسران دریا» اظهار کرد: در حقیقت نوع فیلمسازی افشین هاشمی و نوع روایتی که از داستان داشت مرا جذب کرد. ما فیلم را طوری ساختیم که به نظرم شکل درست سینما بود و نزدیک به آن چیزی بود که آقای کیارستمی همیشه به آن اعتقاد داشتند؛ فیلمسازی با تعداد کمی از دوستانی که در پشت صحنه هستند.

وی درباره هزینه تولید این فیلم گفت: فیلم ما کاملا یک فیلم کم هزینه (low budget) است و با حمایت بنیاد سینمای فارابی تولید شده که امیدوارم به زودی شرایط اکران عمومی فراهم شود و مخاطبان بتواننند آن را روی پرده سینما ببیند.

نشان در ادامه درباره جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه که در اسفند سال 93 در آبادان برگزار کرده بود، گفت: به دلیل علاقه‌ام به توسعه نیروی انسانی در سینما، آن جشنواره‌ در حقیقت شامل بخشی از جشنواره کودک و بخشی از جشنواره انجمن سینمای جوان بود که در دوران مدیریت آقای ایل‌بیگی در آبادان برگزار کردم و بسیار موفق بود.

وی تصریح کرد: در آن جشنواره آقای اصغر فرهادی و آقای محمود کلاری ورک‌شاپ‌هایی برگزار کردند. رویداد خوبی بود و من امیدوار بودم که ادامه پیدا کند، ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه آبادان درباره دلیل توقف این جشنواره گفت: معمولا تغییر مدیریت‌ها در ارگان‌های مختلف باعث می‌شود مدیران رویکردهای مختلفی به مقوله رویدادها داشته باشند.

وی ادامه داد: شهر آبادان یک پیشینه قوی در حوزه سینما دارد و در یک‌ دوره‌ای نزدیک به 30 سالن سینما داشته، یعنی یک دوره‌ای آبادان به اندازه کل تهران سالن سینما داشته است و در نسل‌های مختلف سینماگرانی را به کشورمان معرفی کرده که آدم‌های بی‌نظیری هستند. از امیر نادری بگیرید تا ناصر تقوایی؛ همچنین در نسل‌های بعدی هم به فیلمسازهای فراوانی از آبادان سر بلند کرده‌اند و بعد به جاهای خیلی خوبی رسیده‌اند. امیدوار بودم که این رویدادها بتوانند رونقی دوباره به سینما و شهر آبادان بدهد که البته داد. آن دوره‌ای که ما هنوز این جشنواره را برگزار نکرده بودیم، شهر آبادان فقط یک سینما داشت و آن هم سینما نفت بود که متاسفانه به دلیل اینکه به تجهیزات روز دسترسی نداشتند، نمی‌توانستند فیلم‌ها را اکران کنند.

نشان درباره تاثیر برگزاری جشنواره بیان کرد: آن جشنواره باعث شد که چند سالن سینما در شهر آبادان ساخته شود و سینمای شهر خرمشهر فعال‌تر شد و اینها همه نتیجه جشنواره‌هایی است که برگزار می‌شود. از سوی دیگر جشنواره محل دید و بازدید هنرمندان و اصحاب رسانه است که خود این موضوع خیلی از کارها را در سینما پیش می‌برد.

تهیه‌کننده فیلم «جهان خیال خدا» درباره فعالیت‌ها و ترجیحش بین فیلمسازی و امور مدیریتی گفت: من سینما را از مطبوعات شروع کردم و بعد رفتم به سمت اینکه جشنواره برگزار کنم و بعد از آن تهیه‌کنندگی کردم.

نشان افزود: همه هزینه‌های فیلم‌هایی که ساختم شخصی بوده منهای فیلم «پسران دریا» که یک بخشی را بنیاد سینمایی فارابی مشارکت کرد.

تهیه‌کننده فیلم کوتاه «طلسم» تاکید کرد: نوع سینمایی که من کار می‌کنم سینمایی نیست که هزینه‌بر باشد. فیلم «کیارستمی و عصای گمشده» فیلم مستقلی بود و با هزینه کم تولید شد. فیلم را در دوره‌ای در گروه هنروتجربه اکران کردیم که دوره کرونا بود و هیچکس فیلم اکران نمی‌کرد و ما برای اینکه چراغ سینما روشن باشد و مردم و علاقه‌مندان به سینما بتوانند به سینما بیایند، فیلم را اکران کردیم.

وی تصریح کرد: می‌توانید میزان فروش فیلم «کیارستمی و عصای گمشده» را ببینید؛ فروش هنروتجربه در بهترین شرایط عدد ناچیزی است، ولی من معتقد بودم این فیلمی است که تا ۵۰ سال آینده در دسترس علاقه‌مندان سینما خواهد بود و هرکسی که بخواهد از آقای کیارستمی یاد کند و کلاس‌های ایشان را ببیند، می‌تواند به این فیلم مراجعه کند. فیلم «پسران دریا» هم همینطور با هزینه بسیار ناچیز ساخته شد و دوستان مختلفی هم در پروسه ساخت این فیلم به اشکال مختلف کمک‌های بزرگی کردند. فیلم‌ کوتاه دیگری هم که خودم ساختم یک هزینه خیلی ناچیز داشت؛ چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان. دوستانی لطف داشتند، آمدند و یک‌ کار گروهی انجام دادیم. اصولا معتقدم که سینما یک کار گروهی است و آدم‌ها باید در سینما به یکدیگر کمک کنند تا کارهایشان پیش برود و بتوانند کارهای هنری تولید کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز