خبرگزاری کار ایران

تجربه هیجان و آموزش در کتاب «جریان‌های آبی در دره نوردی»

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۰۹۰

کتاب «جریان‌های آبی در دره نوردی» توسط وحید احسانی گردآوری، ترجمه و منتشر شد.

به گزارش ایلنا، وحید احسانی (مترجم کتاب «جریان‌های آبی در دره نوردی») با اعلام خبر انتشار این کتاب، گفت: دره نوردی ورزشی نوپا در جهان و ایران است من این ورزش را در سال ۹۳ با پیمایش تفریحی دره رغز شروع کردم و به سبب علاقه‌ام به کوهستان و آب به شدت به آن علاقه‌مند شده و به صورت جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر آن را ادامه دادم.

وی افزود: دوره‌های آموزشی رسمی و غیر رسمی زیادی را در این زمینه دیده‌ام و همیشه عاشق یادگیری بیشتر و علمی‌تر بوده‌ام. پس از چندین سال فعالیت مستمر و کسب تجربه و جمع آوری اطلاعات روز این ورزش بیشتر از قبل به نقاط قوت و ضعف این ورزش در ایران واقف شدم.

این مترجم با اشاره به اینکه دره نوردی جزو زیرشاخه ورزش‌های ماجراجویانه بود و به دلیل ماهیت خود همواره با ریسک، خطر آسیب دیدگی و یا حتی مرگ همراه است؛ که هرچه شما دانش و مهارت خود را در این زمینه رشد دهید می‌توانید از میزان ریسک این ورزش بکاهید. در این ورزش دو مهارت بیشترین کاربرد را دارد؛ مهارت کار با طناب و شناخت آب. برای فعالیت در این زمینه شما نیاز به تخصص‌های مختلفی دارید. مانند: کار با طناب، شناخت آب، زمین شناسی، کمکهای اولیه و…

وی خاطرنشان کرد: در ایران در قسمت کار با طناب فعالیت‌های زیادی صورت گرفته و تقریبا پیشرفت مناسبی حاصل شده است. اما در زمینه شناخت آب فعالیت‌های کمتری انجام شده. از آنجا که این ورزش نوپا است منابع زیادی برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: به دلیل شباهت‌های زیاد رودخانه و دره در هیدرولوژی و در دسترس نبودن منبع مستقلی برای دره، چند سال قبل دوستم پیمان رازقی کتابی با نام «مقدمه‌ای بر رودخانه نوردی» را ترجمه و منتشر می‌کند. بعد از چندین سال از آنجا که منابعی در این زمینهُ خاص در دنیا ارائه شد. من به این فکر افتادم که باید یک منبع تخصصی دره نیز داشته باشیم.

وی با اشاره به خلاء سیستم آموزشی رشته دره نوردی، گفت: متاسفانه در بخش آموزش، خلاء اینقدر مشهود است که شاهد کشته شدن چندین نفر در طی سال‌های اخیر بوده‌ایم که فقط یکی از این حوادث، مرگ ۴ جوان بر اثر غرق‌شدگی در منطقه چال کندی دزفول بوده است. بنابراین شروع به جمع آوری منابع مرتبط در این زمینه کرد؛ با این هدف که یک منبع تخصصی فارسی در این زمینه وجود داشته باشد تا با مطالعه آن دوستان از خطرات آگاه شده، ریسک این ورزش پایین‌تر بیاید و کمتر شاهد از دست رفتن جوانان این مرز و بوم باشیم.

به گفته این مترجم، کشورهای پیشتاز در این علم اسپانیا، فرانسه، امریکا، انگلستان و چندین کشور دیگر هستند.

احسانی با اشاره به اینکه منابع این کتاب را از مهمترین مقاله‌های دنیا انتخاب کرده است، گفت: پس از جستجوهای دقیق پنج مقاله تخصصی در زمینه جریان‌های آبی در دره نوردی یافتم که منسجم‌ترین مقالات موجود بودند. یکی از آن‌ها امریکایی، دیگری اسپانیایی و سه مقاله دیگر متعلق به مدرسه دره نوردی فرانسه (EFC) است.

مترجم کتاب جریان‌های آبی در دره نوردی در پایان گفت: سیستم دره نوردی امروز ایران برگرفته از سیستم دره نوردی فرانسه است. سعی کردم با ترجمه این مقالات و کنار هم قرار دادن آن‌ها یک کتاب منتشر کنم تا دسترسی به منبع تخصصی آب در دره نوردی برای علاقه مندان این رشته فراهم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز