خبرگزاری کار ایران

«رویای بهشت» روایتی اربعینی در قلب پایتخت

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۹۰۵۵

نمایشگاه عکس چیدمان «رویای بهشت» روایتی با عکس، نور، حجم و موسیقی از زائران پیاده نجف و کربلا برای جاماندگان از پیاده روی عاشقان کربلاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زنده نگه داشتن آیین‌های باشکوه باعث ایجاد حس تعلق به آن آیین می‌شود. زنده نگه داشتن آیین‌های محرم و صفر و نگاه‌داشت آن‌ها نیز برای شیعیان و عاشقان اباعبدالله حسین (ع) و یارانش نیز بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است. از این رو با وجود گذشت ۱۴۰۰ سال از آن دوران، باز هم تلاش می‌شود تا چنین آیین پاسداشتی حفظ شده و به باد فراموشی سپرده نشود. بیعت و تجدید میثاق در ایام اربعین و پیاده‌روی از نجف تا کربلا و رسیدن به بین‌الحرمین نیز در سال‌های اخیر از جمله اقداماتی است که هدف آن از یک طرف پیوند شیعیان با یک دیگر بوده و از طرف دیگر به نمایش گذاشتن این تجمع گسترده و میلیونی برای جهانیان که اتفاقا در سال‌های اخیر با بازخوردهای وسیع و گسترده‌ای نیز مواجه شد. به طوری که بسیاری را بر آن داشت تا از هر کجای جهان با هر دین و آیینی برای تجربه حضور در چنین پیاده‌روی خود را برسانند و قطره‌ای از این دریا شوند.

اما شیوع ویروس کرونا در ۲ سال اخیر باعث شد تا پیاده‌روی اربعین مانند بسیاری از فعالیت‌های جمعی و مردمی با چالش‌های بسیاری مواجه شود و بسیاری را از رفتن به این پیاده‌روی، محروم سازد. با این حال بسیاری در این ۲ سال، دل‌های‌شان را به سمت بین‌الحرمین به پرواز درآوردند و به عنوان جاماندگان اربعین تلاش کردند با روش‌های دیگر خود را به مسیر نجف تا کربلا نزدیک کنند. در این میان نیز هنرمندان بیکار ننشسته و تلاش کردند تا در این عاشقی کردن و دوری عاشق از معشوق نقشی و سهمی داشته باشند و درد این دوری را به نوعی کاهش دهند. برای همین هم دست به کار شده و با روش‌های مختلف تلاش کردند تا از سختی این دوری بکاهند.

حال و هوای اربعین در «باغ هنر»

نمایشگاه چیدمان عکس «رویای بهشت» با همین هدف در مساحتی به وسعت هزار متر مربع در چهار بخش متنوع و دیدنی برپا شد. استفاده از ظرفیت فرهنگ، هنر و رسانه در بستر فضای مدیریت شهری باعث شد تا شاهد حال و هوای اربعینی در قلب پایتخت باشیم. به طوری که بین خلاقیت هنری و اعتقادات توانست پیوند موثری برقرار کند. اتفاقی که البته پدیده‌ای نوظهور نبوده و از گذشته‌های دور تا به امروز آفرینش‌های هنری در قالب مذهب و مقدسات به خوبی خود را در معرض نمایش قرار داده و ماندگار شده‌اند.

«رویای بهشت» روایتی اربعینی در قلب پایتخت

این نمایشگاه نیز با محوریت پیاده‌روی اربعین طراحی شد و دارای ۳ هزار پرتره از زائران اربعین است که این پرتره‌ها توسط بیش از ۱۱۰ عکاس ایرانی، عراقی، بلژیکی، استرالیایی و… ثبت و حالا در چنین فضایی در معرض نمایش قرار داده شده. علاوه بر آن جانمایی بخشی از تصویر هوایی ۸ کیلومتری پانارومای جاده نجف-کربلا که توسط احسان باقری، طراح و مدیر هنری «رویای بهشت» تهیه شده به این نمایشگاه حال و هوای اربعینی بی‌نظیری بخشیده است.

استفاده از عناصری غیر از تصویر همچون حجم، نور و موسیقی کاری کرده تا این نمایشگاه از یک نمایشگاه عکس ساده خارج شود. به طوری که در بخش دیگری از این نمایشگاه عکس‌های دو بعدی و نمادهای حجمی و تصویری زیارت اربعین به صورت عکس چیدمان قرار داشته و فضایی را برای نمایش مستندهای مربوط به اربعین فراهم کرده است.

«رویای بهشت» روایتی اربعینی در قلب پایتخت

احسان باقری (طراح و مدیر هنری این نمایشگاه) هدف از برگزاری این نمایشگاه را همراهی و همزادپنداری با جاماندگان اربعین عنوان کرده و البته به این نکته تاکید دارد تا قبل از شیوع ویروس کرونا قصد آن را داشته‌اند چنین نمایشگاهی را در لوزان سوئیس با همین موضوع برگزار کنند که این ویروس منحوس محدودیت‌های بسیاری را به همراه آورد و مانع از برگزاری چنین نمایشگاهی در کشور سوئیس شد. اما همین محدودیت‌ها نیز کاری کرد تا طی این دو سال، پیاده روی اربعین نیز مانند سال‌های گذشته نتواند پر شور برگزار شود. در نتیجه توفیق اجباری شد تا نمایشگاهی با فضای اربعین در فضای شهری ایجاد شود.

در چهار بخش «رویای بهشت» چه می‌گذرد؟

«زائران بهشت» با ۳ هزار پرتره زائران اربعین یکی از بخش‌های نمایشگاه عکس چیدمان «رویای بهشت» را شامل می‌شود که در چیدمانی زیبا کنار یک دیگر قرار گرفته‌اند. بخش دوم «جاده بهشت؛ پانورامای اربعین»، عکاسی پانارومای هوایی ۸ کیلومتری از جاده نجف-کربلا است که۳ روز قبل از اربعیندر سال ۹۴ و در شرایط نوری مختلف و با پروازهای متعدد و جلوه‌های مختلف نوردر طول روز انداخته شد که این بخش از نمایشگاه، ۳۰ متر عکس پانورامای تولید شده را به نمایش درآورده. «ضیافت بهشت» نیز نام بخش سوم و چهارم از نمایشگاه است که به گفته باقری پخش مستندهای اربعینی و چیدمان‌های عکس اربعینی و تلفیق آن‌ها در کنار حجم، صوت، نور و هر آنچه که بتواند تداعی‌گر فضای اربعین باشد را تشکیل می‌دهند. پایان مسیر نمایشگاهنیز با سلام بر ساقی لب‌تشنگان، حضرت ابوالفضل العباس (ع) همراهاست.

«رویای بهشت» روایتی اربعینی در قلب پایتخت

برگزاری کارگاهی تخصصی و آموزشی عکاسی در کنار نمایشگاه

حالا در این بین نیز علاوه بر نمایشگاه «رویای بهشت» خانه عکاسان ایران با همکاری منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد در «خانه شعر و ادبیات» کارگاه‌های جنبی نیز برگزار کرده تا به شکل بهتر و عمیق‌تری به دلایل برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی از زوایای رسانه و جامعه‌شناسی دینی نیز بپردازد. از این رو ۱۲ مهر ماه ساعت۱۳:۳۰ کارگاه جنبی تخصصی و آموزشی عکاسی را در «خانه شعر و ادبیات» برگزار خواهد کرد. این کارگاه در دو بخش «عکس به مثابه رسانه در عصر رسانه‌های نوظهور» با حضور دکتر محمدصادق دهنادی، دکترای مدیریت رسانه و «لایه‌های آشکار و پنهان واقعیت اجتماعی اربعین» با حضور دکتر محمدرضا پویافر، پژوهشگر جامعه‌شناسی دینی برگزار می‌شود.

«رویای بهشت» به مدت ۱۳ روز از ۴ مهر و تا پایان ماه صفر یعنی۱۵ مهر ماه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ به نشانی بزرگراه حقانی (غرب به شرق)، خروجی کتابخانه ملی، بلوار شهدای بانک مرکزی، باغ هنر برپا بوده و میزبان علاقه مندان و جاماندگان خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز