خبرگزاری کار ایران

کارگردان «فشنگ کشکی»:

خاطرات تاریخی این سرزمین را به دست فراموشی سپرده‌ایم/ لزوم افزایش جشنواره‌های ملی و مناسبتی در حوزه تئاتر خیابانی

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۸۷۴

کارگردان تئاتر خیابانی «فشنگ کشکی» گفت: بسیاری از ما به دلیل مشغله، خاطرات تاریخی این سرزمین را به دست فراموشی سپرده‌ایم اما تئاتری‌ها اگر به کارکرد اثر هنری خود واقف باشند، در همین شرایط بخش اعظمی از توجه خود را معطوف به احیای ارزش‌ها و مرور خاطرات ملی خواهند ساخت.

کارگردان تئاتر خیابانی «فشنگ کشکی» در گفتگو با ایلنا با اشاره به اینکه «بسیاری از ما به دلیل مشغله، خاطرات تاریخی این سرزمین را به دست فراموشی سپرده‌ایم» یادآور شد: اما تئاتری‌ها اگر به کارکرد اثر هنری خود واقف باشند، در همین شرایط بخش اعظمی از توجه خود را معطوف به احیای ارزش‌ها و مرور خاطرات ملی خواهند ساخت.

پژمان محراب‌پور کارگردان تئاتر خیابانی «فشنگ کشکی» از اجراهای مناسبتی هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی درباره جزئیات این نمایش گفت: این نمایش نوشته آمنه پورحسینی در ۱۵ دقیقه اجرا رفت و تلاش کردیم طی آن، نگاهی به یکی از خاطرات بازمانده از دوران جنگ تحمیلی در شهر خرمشهر داشته باشیم.

او درباره مضمون نمایش و داستان آن اظهار داشت: بنا بر داستان «فشنگ کشکی»، در دوران هشت سال دفاع مقدس، خانه‌ای توسط بعثی‌ها به آتش کشیده شده و زنی پس از پایان جنگ به آن مناطق بازگشته و با آنکه دختر خود را در این خانه از دست داده، می‌خواهد آن را بازسازی کند و از قضا به کمک مردم این خانه مجدد بازسازی می‌شود.

محراب‌پور در ادامه با اشاره به اینکه در چنین ایامی از سال و همزمان با هفته دفاع مقدس، تئاتر خیابانی درام را به میان مردم می‌برد، تصریح کرد: هر چند که شاید هر نمایشی، قابلیت اجرا در قالب تئاتر خیابانی را نداشته باشد اما هنرمندان این عرصه می‌توانند با به‌کارگیری تمهیدات خاص، به هر مضمونی در قالب تئاتر خیابانی بپزدارند.

او ادامه داد: البته یکی دیگر از ویژگی‌های نمایش خیابانی آن است که تولیدکنندگان هر آن ممکن است با پرسش‌هایی از سوی مخاطبان مواجه شوند چرا که مخاطبان به یک‌باره و بدون تصمیم قبلی با اثری نمایشی مواجه شده و در آن واحد اثر را مورد قضاوت قرار می‌دهند.

این کارگردان افزود: با توجه به ارتباط مستقیم تئاتر خیابانی با مردم، نقش تربیتی، آموزشی و فرهنگی این گونه نمایشی بسیار جدی بوده و اطلاع‌رسانی‌ها، پاسداشت‌ها و مرور خاطرات، از جمله وجوه بارز این‌گونه نمایشی است. در عین حال بسیاری از ما به دلیل مشغله، خاطرات تاریخی این سرزمین را به دست فراموشی سپرده‌ایم اما تئاتری‌ها اگر به کارکرد اثر هنری خود واقف باشند، در همین شرایط بخش اعظمی از توجه خود را معطوف به احیای بسیاری از ارزش‌ها و مرور خاطرات ملی خواهند ساخت.

محراب‌پور در خاتمه گفت: امید است در دولت جدید و با توجه به کاهش امکان اجراهای صحنه‌ای به دلیل ملاحظاتی همچون ویروس کرونا، بیش از پیش شاهد حمایت از گروه‌های تئاتر خیابانی در سراسر کشور و برگزاری هر چه بیشتر جشنواره‌های استانی و ملی باشیم که هم فرصت کسب تجربه و هم‌افزایی گروه‌های تئاتری افزایش یابد هم مردم به عنوان مخاطبان اصلی تئاتر، بیش از پیش به تماشای آثار نمایشی بنشینند.

۴۰ تئاتر خیابانی در قالب ۱۲۰ اجرا به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی از ۳۱ شهریور تا ششم مهرماه سال جاری به همت کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی در استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان، ایلام و منطقه آزاد اروند در بوستان‌ها، گلزارهای شهدا و مناطق عملیاتی اجرا می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز