خبرگزاری کار ایران

«بتهای ذهنی و خاطره ازلی» نگاهی به اساطیر و آنچه در ذهن ما خلق کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۸۵۳

کتاب «بتهای ذهنی و خاطره ازلی» نوشته داریوش شایگان سعی دارد بانگاهی به اساطیر و بینشی که به ما می‌دهند مبانی اساسی این بینش از تقارن معنی‌دار و بعد اتصال گرفته تا مفاهیم زمان و مکان در بینش اساطیر را به تحریر درآورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «بتهای ذهنی و خاطره ازلی» نوشته داریوش شایگان است که توسط نشر فرزان روز روانه بازار شده و توانسته به سومین دور از چاپ خود برسد.

«بتهای ذهنی و خاطره ازلی» دربردارنده مقالاتی از جمله «معارضه جویی معاصر و هویت فرهنگی»، «بتهای ذهنی و خاطرات ازلی»، «تصویریک جهان»، و بالاخص مقاله بینش اساطیری که به ساختارهای اساسی جهان اسطوره‌ای می‌پردازد، است.

این کتاب شامل مقالات و خطابه‌هایی است که طی چند سال گذشته تحریر و ایراد شده است. علی رغم تنوع مضامین، وحدتی ضمنی مطالب را به هم می‌تند و آن نیز مربوط به اشتغال فکری نگارنده است که کوشیده به سئوال‌های اساسی‌ای که از وضع فعلی برخورد تمدن‌ها برمی‌خیزد به نحوی از انحا پاسخ دهد. البته نگارنده به خوبی به این امر واقف است که در این کتاب پاسخ‌ها محدود است و تحلیل مسائل ناقص. تحقیقات مربوط به این امور که یقینا مهم‌ترین وظیفه تفکر در کشورماست، هنوز شروع نشده است.

شاید از این جهت است که در این کتاب با دو بخش روبه رو می‌شوید. بخش نخست دربرگیرنده همان مقالاتی است که نویسنده بارها از آن‌ها در طول کتاب یاد کرده. در مقاله نخست، نویسنده بت‌های ذهنی فیلسوف بزرگ فرانسیس بیکن را از منظر کهن الگوهای یونگی نقد می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که کاری که فرانسیس بیکن گفته تقریبا غیرممکن است چراکه ما با خاطره‌ای ازلی به دنیا می‌آییم و توانایی حذف همه بت‌های ذهنی مخصوصا بت‌های قبیله را نداریم.

بخش دوم نیز به بررسی ساختار اسطوره‌ها و مطالبی در مورد آن‌ها می‌پردازد و شامل فصول مختلف می‌شود که از بینش اساطیری و مبانی اساسی بینش اساطیری و مفهوم زمان در بینش اساطیری گرفته تا مفهوم مکان در بینش اساطیری را دربرمی‌گیرد.

«بتهای ذهنی و خاطره ازلی» در قالب ۲۳۱ صفحه و با قیمت ۷۵هزار تومان در بازار کتاب موجود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز