خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از یک کارشناس ارتباطات و عکاس؛

هر دوربینی عکاس نیست!

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۵۸۱۶

یک عکاس مستند اجتماعی طی یادداشتی نوشته است: نکته‌ای که ما عکاسان باید همواره آن را مد نظر قرار دهیم، پایبندی به اصالت عکس و جلوگیری از چیره شدن ابزارها بر دانش عکاسانه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افشین حیدری (کارشناس ارتباطات، خبرنگار و عکاس مستند اجتماعی) با نگارش یادداشتی از ارگان‌ها و جامعه عکاسان حرفه‌ای خواسته با روشنگری و تربیت صحیح مردم نسبت به استفاده صحیح از موبایل آنها را به عکاسی اصولی و تصاویر هوشمندانه و دقیق سوق دهند.

متن کامل یادداشت به شرح ذیل است:

امروزه دیگر عکاسی در تعاریف و گستره‌ی از پیش تعیین شده‌ای که بسیاری از بزرگان عکاسی زمانی به آن متفق القول بوده اند، نمی‌گنجد. 

عکاسی در روزگار فعلی شاهد دگردیسی در ابزارها و نگرش‌های عکاسانه شده است. ابزارهایی که در مقایسه با چند دهه قبل کار را برای عکاسان و کسانی که میل به جاودانه شدن در گذر زمان دارند، راحت کرده است. شاید اگر کسی در چند سال قبل خبر از نمایش همزمان عکس‌های گرفته شده از مانیتور دوربین می‌داد، کمی دور از انتظار بود اما امروز نه تنها این اتفاق‌ها دیگر جای تعجب ندارد بلکه همزمان بعد از گرفتن عکس امکان انتشار لحظه‌ای آن در میان میلیون‌ها انسان کره زمین، پیش روی بشر قرار گرفته است. 

اما این سادگی و در دسترس بودن ابزارهای عکاسی را شاید به زعم بعضی از اساتید عکاسی خیلی نتوان به چشم فرصت دید. حضور همزمان خیل عظیمی از مردم در رویدادهای مختلف و عکاسی‌های بدون قاعده و استفاده نادرست از نورپردازی و ترکیب‌بندی‌های عکاسی، سبب شده است تا عرصه را بر عکاسان حرفه‌ای تنگ کند و لذت تماشای یک عکس خوب را از مخاطبان بگیرد. 

شاید گسترش ابزارهای ویرایش عکس که به موازات گسترش دوربین‌ها در بازار شاهد آن هستیم هم راه را برای حضور بسیاری از عکاس نماهایی که از ابتدایی‌ترین اصول عکاسی بهره‌ای نبرده‌اند، باز کرده و به غلط آن‌ها را دچار توهم عکاس بودن کرده است. چنین استقبالی از هنر عکاسی در مقایسه با سایر رشته‌های هنری ستودنی است. البته این را هم باید گفت که استفاده از دوربین و ثبت تصاویر باید همراه با دانش وشناخت اولیه اصول عکاسی باشد تا شاهد یک اثر استاندارد و بدون هر گونه نقصی باشیم. بدون شک برای نیل به این هدف نیازمند همکاری همه جانبه ارگان‌ها و جامعه عکاسان حرفه‌ای هستیم تا با روشنگری و تربیت صحیح مردم نسبت به استفاده صحیح از موبایل، آن را از یک وسیله صرف خارج سازیم و افراد را به جای اینکه در فکر ثبت تصاویر ساده در شخصی‌ترین لحظه‌های زندگی خود باشند به سمت خلق تصاویر هوشمندانه و دقیق هدایت کنیم. 

در این میان تعدادی از کارشناسان هم استقبال مردمی از هنر عکاسی و فراگیر شدن آن توسط مردم را راهی برای تسهیل حضورعکاسان حرفه‌ای در جامعه می‌دانند. این شرایط مطلوب زمینه ساز کاهش استرس‌ها و تنش‌هایی است که زمانی برای عکاسان مستند وخیابانی در گوشه گوشه این شهر اتفاق می‌افتاد و کار را برای عکاسی آن‌ها سخت می‌کرد. 

باید گفت که در این زمانه و به مدد ابزارهای پیشرفته و تکامل یافته آن، موقعیت‌های عکاسی بسط یافته‌اند. دوربین که فراتر از همیشه و برای ثبت تصویرهای ناب و سرک کشیدن به هر جا در کنار عکاس است، سبب شده تا دیگر کمتر وقایعی از نظر مردم پنهان بماند و آگاهی بخشی که لازمه یک جامعه پویا و مدرن است را به مدد این ابزارهای نوظهوردر هر لحظه ومکانی با طیف وسیعی از مخاطبان به اشتراک بگذاریم. 

اما نکته‌ای که ما عکاسان باید همواره آن را مد نظر قرار دهیم، پایبندی به اصالت عکس و جلوگیری از چیره شدن ابزارها بر دانش عکاسانه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز