خبرگزاری کار ایران

کارگردان نمایش «مرز»:

مردم می‌خواهند خود را در معرض تجربه‌های تاریخی قرار دهند/ می‌توانیم تاریخ کشورمان را با کمک تئاتر به مردم منتقل کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۵۷۴۱

یک کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه ارتباط هنر با مردم باید از حالت شعاری خارج شده و جنبه زیبایی‌شناختی پیدا کند، گفت: مردم علاقه دارند به بهانه‌های گوناگون پا به صحنه گذاشته و خود را در معرض تجربیات تاریخی قرار دهند و هنر تئاتر از چنین قدرتی در جهت ایجاد فرصت تجربه عینی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هم‌اکنون ۴۰ تئاتر خیابانی در قالب ۱۲۰ اجرا به مناسبت گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی(ع) و به همت کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی در حال برگزاری است که تا ششم مهرماه ادامه دارد؛ «مرز» هم یکی از این آثار است که همچون سایر اجراها در استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان، ایلام و منطقه آزاد اروند در بوستان‌ها، گلزارهای شهدا و مناطق عملیاتی اجرا می‌شود.

کارگردان تئاتر خیابانی «مرز» با بیان اینکه «مردم علاقه دارند به بهانه‌های گوناگون پا به صحنه گذاشته و خود را در معرض تجربیات تاریخی قرار دهند» در گفتگو با ایلنا تصریح کرد: به زعم من اکنون فرصت آن شده که درس‌های تاریخ غنی کشورمان را به مدد هنر فاخر تئاتر به مردم منتقل کنیم.

«بهزاد فرمانی» نویسنده و کارگردان این تئاتر که از اجراهای مناسبتی هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی(ع) است، درباره جزئیات این نمایش توضیح داد: قصه نمایش مربوط به برپایی یک مراسم عروسی در نقطه‌ای از استان کردستان با عنوان گرمیان است که مرز میان ایران و عراق از وسط این منطقه عبور می‌کند. خانواده‌های عروس و داماد دارای دو ملیت ایرانی و عراقی هستند و در حین برپایی مراسم ازدواج آن دو، نیروهای عراقی به ایران حمله می‌کنند و در پس این تهاجم، شاهد درگیری‌های میان دو خانواده هستیم. البته در میانه‌های نمایش رازهایی نیز میان اعضایی از هر دو خانواده فاش می‌شود.

او ادامه داد: موقعیت جغرافیایی نمایش و بستری که اثر در آن شکل می‌گیرد، همه واقعی هستند هر چند که داستان این تئاتر خیابانی زاییده ذهن من است. با این همه به جد معتقد هستم که هشت سال دفاع مقدس، بسیاری از این قصه‌های تلخ را در خود جای داده در شرایطی که شاید خیلی از ما، از بسیاری از این خاطرات مطلع نیستیم.

فرمانی در ادامه به تأثیر ایجاد فرصت‌هایی همچون اجراهای تئاتر خیابانی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس به ویژه در میان نسل‌های نوجوان و جوان امروز اشاره و تصریح کرد: مردم ما طی سال‌های اخیر به انحای گوناگون نشان داده‌اند که از شعار و سخنرانی خسته شده‌اند و بیشتر تمایل دارند به چشم ببیند و تحلیل و قضاوت‌های خود را نسبت به موضوعات مختلف داشته باشند.

نویسنده و کارگردان نمایش «مرز» ادامه داد: در چنین شرایطی، هنر نمایش که فرصت همزمان دیدن و شنیدن را برای مخاطب فراهم می‌کند، بستری مناسب برای تفکر و تأمل پیرامون مسائل موضوعات مختلف به شمار می‌رود حال آنکه هرچند در تئاتر صحنه‌ای، ناخودآگاه مرزی میان بازیگران و تماشاگران وجود دارد اما در تئاتر خیابانی همین مرز هم برداشته شده و گاهی مردم در جریان نمایش، در بحث اجرا هم دخیل می‌شوند.

فرمانی در پایان با اشاره به اینکه ارتباط هنر با مردم باید از حالت شعاری خارج شده و جنبه زیبایی‌شناختی پیدا کند، یادآور شد: مردم علاقه دارند به بهانه‌های گوناگون پا به صحنه گذاشته و خود را در معرض تجربیات تاریخی قرار دهند که به زعم من هنر تئاتر از چنین قدرتی در جهت ایجاد فرصت تجربه عینی برخوردار است و وقت آن رسیده که درس‌های تاریخ غنی کشورمان را به مدد هنر فاخر تئاتر به مردم منتقل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز