خبرگزاری کار ایران

بسته شدن مرز زمینی چذابه، سوگواره اربعین حسینی را به اهواز رساند/ ویژه‌برنامه‌ای برای زائران جامانده

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۵۴۲۴

دبیر چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی با اشاره به تغییراتی که در این دوره از رویداد رخ داده، گفت: این دوره از سوگواره به عنوان ویژه برنامه‌ای برای جاماندگان زائران حرم امام حسین(ع)، به دلیل بسته شدن مرز زمینی در پایانه چذابه، امسال در یازده نقطه شهر اهواز برپا می‌شود.

«مصطفی بوعذار» دبیر چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تغییراتی که در این دوره از رویداد رخ داده، یادآور شد: این دوره از سوگواره به دلیل بسته شدن مرز زمینی در پایانه چذابه، امسال در یازده نقطه شهر اهواز و با مشارکت شهرداری این شهر در حال برگزاری است.

او ادامه داد: امسال ۶۰ اثر از سراسر کشور در بخش تعزیه و ۵۰ اثر در بخش خیابانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بودند که پس از بررسی و ارزیابی آثار، به ترتیب ۱۲ و ۸ اثر نهایی برای اجرا انتخاب شدند.

بوعذار با اشاره به اینکه اکنون طبق جدول، نمایش‌های مختلف در بخش‌های خیابانی و تعزیه در حال اجرا هستند، یادآور شد: تعدادی از نمایش‌های خیابانی با موضوع دفاع مقدس و مدافعان حرم هستند. در بخش تعزیه هم، شاهد حضور گروه‌هایی از استان‌های مختلف کشور هستیم که طبق طراحی و برنامه‌ریزی انجام شده این نمایش‌ها در پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر اهواز اجرا می‌شوند.

دبیر چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی با بیان اینکه این سوگواره با هدف تبیین مفاهیم عاشورایی طراحی شده و ویژه برنامه‌ای برای جاماندگان اربعین حسینی است، گفت: در سال‌های گذشته این رویداد در پایانه مرزی چذابه و شلمچه پذیرای زائران اربعین حسینی بود که امسال به دلیل بسته شدن مرز زمینی با تغییر مکانی و با شکل و شمایل متفاوتی در حال برگزاری است.

بوعذار همچنین از رشد قابل ملاحظه آثار رسیده به چهارمین دوره رویداد نسبت به دوره سوم خبر داد و گفت: به دلیل شرایط کرونایی، بخشی از آثار منتخب در شهرستان‌هایی مثل ما‌شهر، یزد، همدان و آذربایجان‌شرقی و همچنین در استان‌های خودشان یا مبدا محل تولید، اجرا می‌شوند.

او با تاکید بر اینکه سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی نیازمند حمایت جدی و توجه مسئولان فرهنگی است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این سوگواره مهم‌ترین و شاخص‌ترین برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه اربعین حسینی است، بازتاب بسیار گسترده‌ای در سال‌های گذشته داشته و مقامات عالی‌رتبه کشور را هم پذیرا بوده، ‌انتظار داریم که وزارت ارشاد به صورت جدی به این سوگواره بپردازد و در راستای هنر انقلابی و متعهد، این سوگواره را در تقویم فرهنگی و همچنین مورد حمایت جدی مدیران هنری در سطح وزارتخانه قرار دهند.

دبیر این سوگواره یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان باهدف رونق بخشی به جریان مردمی و دینی اربعین حسینی  وبا تکیه بر تجارب وتوانایی هنرمندان متعهد در سال‌های اخیر این رویداد را با هدف ترویج تئاتر دینی و گسترش ارتباط سازنده تئاتر با مخاطبان برگزار کرده است. امسال هم در بخش تئاتر محیطی و میدانی به آثاری اولویت داده بودیم که با بیانی هنرمندانه و پرهیز از سطحی‌نگری و شعارگونه، به موضوعات سوگواره پرداخته باشند.

بوعذار با اشاره به اینکه بخش تعزیه و آیین‌های نمایشی محرم این سوگواره هم مربوط به اجرای مجالس تعزیه و آیین‌های نمایشی اقوام در سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران ایشان است، ادامه داد: در این بخش هم تعزیه‌های کاروانی و مجالسی که از نُسَخ معتبر و بااصالت در اجرا بهرمند بودند، در اولویت قرار گرفتند.

او همچنین اظهار امیدواری کرد با توجه ویژه به این رویداد بتوانند آن را در سال‌های آتی، در ابعاد گسترده‌تر، با حضور هنرمندان بیشتر و در مرز زمینی شلمچه و چذابه و شهر اهواز برگزار کنند.

دبیر این سوگواره همچنین با اشاره به همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با سوگواره و مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اهواز، کانون تئاتر دینی انجمن هنرهای نمایشی ایران و کانون پرورش فکری خوزستان، یادآور شد: سیدوحید فخر موسوی از تهران، پژمان شاهوردی از لرستان و بهمن تقی پور از خوزستان آثار متقاضی حضور در بخش تئاتر میدانی این دوره از سوگواره را بررسی و انتخاب کردند.

او در پایان یادآور شد: در مجموع در چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین بیش از ۷۰ اجرای نمایشی از اول لغایت پنجم مهرماه ۱۴۰۰ و هم زمان با اربعین حسینی در خوزستان و سایر شهرستان‌های کشور خواهیم داشت و اختتامیه رویداد هم در موعدی دیگر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز