خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

اربعین مظهر یک پدیده مهم‌ شیعی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۶۳۲

اسماعیلی در مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید انتشارات سروش با موضوع اربعین با بیان اینکه اربعین مظهر یک پدیده مهم شیعی است، گفت: گاهی ما برای عزیزان خود که از میان ما پر می‌کشند یک اربعین برگزار می‌کنیم و این امر دیگر در سال‌های پیش‌رو موردنظر قرار نمی‌گیرد، اما این سوال همیشه مطرح است که چه اتفاقی می‌افتد که پس از گذشت ۱۴۰۰ سال از شهادت سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین (ع) همچنان مردم نسبت به اربعین شوق، عشق و علاقه دارند.

به گزارش ایلنا، محمدمهدی اسماعیلی در مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید انتشارات سروش با موضوع اربعین حسینی که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد با بیان اینکه اربعین یک مفهوم کلیدی در ادبیات شیعه است، اظهار داشت: گاهی ما برای عزیزان خود که از میان ما پر می‌کشند یک اربعین برگزار می‌کنیم و این امر دیگر در سال‌های پیش‌رو موردنظر قرار نمی‌گیرد، اما این سوال همیشه مطرح است که چه اتفاقی می‌افتد که پس از گذشت ۱۴۰۰ سال از شهادت سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین (ع) همچنان مردم نسبت به اربعین شوق، عشق و علاقه دارند. 

وی ادامه داد: امام راحل در حرکت نهضت انقلاب اسلامی، خدمات زیادی ارائه کردند و یکی از آن‌ها پر رنگ شدن اربعین حسینی بود، به همین منظور می‌توان گفت یکی از خاستگاه‌های اربعین، انقلاب اسلامی بوده و در اصل آغاز جنبش انقلاب مردم ایران در فاطمیه و بقای آن در مراسم‌های محرم و سخنان امام راحل در آن مقاطع بود. در واقع انقلاب ما فاطمیه الحدوث و حسینی البقاست. چون آغاز نهضت بزرگ مردم ایران در سال ۴۱ مصادف با ایام فاطمیه بود و مسیر این انقلاب همچون یک تقویم شیعی جلو می‌رفت. 

اسماعیلی افزود: موج بعدی انقلاب با اربعین رحلت حاج آقا مصطفی خمینی در ۹آذر ۵۶ شروع شد که سراسر ایران را فرا گرفت و اشتباه رژیم طاغوت این بود که تمام کسانی را که در اربعین همان سال سخنرانی و آگاهی‌سازی کردند بازداشت یا تبعید نمود که یکی از سخنرانان، رهبر معظم انقلاب بودند که پس از سخنرانی در مشهد به ایرانشهر تبعید شدند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اثرگذاری رهایی‌بخش اربعین یادآور شد: اربعین تا آنجا اثرگذاری داشت که در اربعین سال ۵۷ رژیم پهلوی را از پای درآورد، پس از انقلاب اسلامی مراسم اربعین ادامه پیدا کرد و در عراق باوجود کارشکنی‌های رژیم بعثی و صدام در آن سال‌ها، امروز شاهد چنین شکوه و عظمت بی‌نظیری هستیم. 

وی اربعین و پیاده‌روی آن را شعبه‌ای از بهشت دانست و گفت: با وجود اشتیاق مردم خوب کشورمان برای حضور در این مراسم باشکوه، امکان حضور زائران بیشتر فراهم نشده و از این رو از خیل مشتاقان خواهش می‌کنم که با دولت همکاری کنند، متاسفانه امکان پذیرش بیشتر زائران فراهم نشد و انشاءالله سال‌های بعد، این پیاده‌روی باحضور تعداد زیادی از زائران ایرانی برگزار خواهد شد. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم رونمایی کتاب‌های انشارات سروش، از تلاش‌های نویسندگان این آثار قدردانی کرد. 

آیین رونمایی از کتابهای جدید انتشارات سروش با موضوع اربعین حسینی ۴

گفتنی است در این مراسم سعید کرمی مدیرعامل انتشارات سروش در خصوص پنج اثر جدید به عنوان آثار اربعینی سال ۱۴۰۰ این انتشارات، توضیحات مختصری ارائه کرد و در ادامه حامد طالبی نویسنده کتاب «پیاده‌روی اربعین؛ رسانه شیعه» هدف خود از تالیف این کتاب را شرح داد. 

آیین رونمایی از کتابهای جدید انتشارات سروش با موضوع اربعین حسینی ۲

انتشار ۱۲۶۳ اثر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در چهارسال گذشته

در آغاز این مراسم محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان اینکه مجموعه پژوهشگاه متشکل از سه پژوهکده، یک دفتر طرح‌های ملی و یک مرکز رصد فرهنگی است، گفت: مجموعه پژوهشگاه در چهار سال گذشته ۱۲۶۳ اثر را منتشر کرده که از این میان ۳۹۰ اثر نشر الکترونیک است و بسیاری از این آثار نتایج پژوهش‌های صورت گرفته است. خوشبختانه در طول چهارسال گذشته ۱۰۶ گزارش منتشر شده که در قالب یادداشت بوده است، همچنین انتشار ۴۱۱ گزارش که نتیجه طرح‌های ملی است از دیگر اقدامات این پژوهشگاه بوده است. 

وی ادامه داد: در سال گذشته تاسیس مرکز آرشیو دیجیتال داده‌های فرهنگی را داشته‌ایم که کار آن جمع‌آوری داده‌های فرهنگی سراسر کشور است و تا امروز ۴۲۰اثر پژوهشی را در آن بارگذاری کرده‌ایم. از دیگر اقدامات ما تاسیس »پایگاه داده‌های فرهنگی» است که در آن داده‌های خام حاصل از پژوهش‌ها را کار می‌کنیم که از یک سو قابلیت گزارش‌گیری داشته و از سوی دیگر پژوهش‌های ملی خود را داخل این داده‌های خام قرار می‌دهیم که می‌تواند به ما اطلاعات پروژه‌ای بدهد. 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات خاطرنشان کرد: در خصوص اربعین هم پژوهشگاه کتابی را در سال ۹۸ منتشر کرده که محتوای آن ۱۷گزارش از اربعین است. 

سلگی ابراز داشت: حدود ۶۰ کار مشترک با مراکز مختلف انجام شده و علاقمند هستیم با سایر مراکز همانند انتشارات سروش نیز همکاری کنیم، خوشبختانه تا به امروز ۵۷ کار تالیفی و مشترک با مجموعه‌های بیرونی داشته‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز