خبرگزاری کار ایران

مسابقه کتاب‌محور مشی خورشید در ایام اربعین برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۸۳۵۴

ناصری در نخستین کارگروه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی شورای فرهنگ عمومی استان تهران از برگزاری ویژه برنامه فرهنگی مشی خورشید ویژه اربعین ۱۴۰۰ با مشارکت اعضای کارگروه کتاب و کتاب‌خوانی استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، نخستین کارگروه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی شورای فرهنگ عمومی استان تهران، با محوریت برگزاری یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی و ویژه برنامه‌های کتاب محور با موضوع اربعین حسینی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با حضورحجت‌الاسلام والمسلمین حاجی ابراهیمی رئیس ستاد اربعین استان تهران، حسین سروری معاون سیاسی-اجتماعی فرماندار تهران، محمدهادی ناصری طاهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، اعضای کارگروه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی شورای فرهنگ عمومی استان تهران؛ نمایندگان فرمانداران استان؛ روسای ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها سه‌شنبه ۱۶ شهریور ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران از طریق ارتباط در فضای مجازی برگزار شد.

 در این مراسم محمدهادی ناصری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی کارگروه‌هایی برای ترویج موضوعات مختلف فرهنگی تشکیل شده که یکی از آنها  کارگروه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که به شکل استانی تشکیل شده افزود: در حوزه کتاب و کتابخوانی شاهد فعالیت‌های متنوعی بوده‌ایم که با انسجام و هم‌افزایی در اجرا ،شاهد اثرگذاری بهتر خواهیم بود. با تدبیر شورای فرهنگ عمومی و پیگیری ریاست شورای فرهنگ عمومی استان، شاهد تشکیل این کارگروه در حوزه کتاب و کتابخوانی هستیم.

وی افزود: در سند ترویج کتاب و کتابخوانی  مصوب شورای فرهنگ عمومی ۲۳ دستگاه در موضوع کتابخوانی دخیل هستند و در طراحی، اجرا، تبلیغات و پشتیبانی فعالیت می‌کنند. یکی از راهبردهایی که برای تحقق اهداف ترویج فرهنگ کتابخوانی ذیل سند آن آمده، تشکیل همین کارگروه‌های استانی است.

رئیس کارگروه کتاب و کتابخوانی استان تهران در ادامه گفت: امروز در آستانه اربعین حسینی هستیم. اربعین به عنوان یک رویداد مهم در کشور می باشد و برکات زیادی هم دارد.امسال با جلساتی که با ریاست ستاد اربعین استان تهران برگزار شد؛بنا شد یک برنامه فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی طراحی واجرا شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران یادآور شد: اتفاق دیگری که در سال‌های اخیر در حوزه کتاب و کتابخوانی پیگیری و انجام شده، جشنواره کتابخوانی رضوی است؛ این جشنواره با توجه به دو  ویژگی‌؛ یکی دربرگیری همه اعضای خانواده و دوم وجود رشته‌های متنوع، نصاب‌های قابل توجهی را ثبت کرد که در مسابقات کتابخوانی کشور بی‌نظیر بوده است. پایش آماری این جشنواره بر اساس کد ملی انجام شده و بر همین اساس، آمار ارائه شده از میزان مشارکت در آن دقیق است.

برگزاری جشنواره «مشی خورشید» ویژه اربعین

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان در پایان سخنانش از برگزاری جشنواره کتابخوانی با موضوع اربعین و زندگی امام حسین (ع) با عنوان «مشی خورشید»؛ بر اساس کتاب «حسین (ع) از زبان حسین(ع)» نوشته حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیانخبر داد و گفت :این مجموعه مسابقه در قالب‌های کتابخوانی، داستانک، پویش معرفی کتاب، خاطره گویی، شعرخوانی و دکلمه و نقاشی ویژه رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال برگزار خواهد شد که زمان‌بندی و نحوه اجرای آن متعاقبا اعلام می‌گردد.

اربعین امسال رنگ و بوی کتابخوانی دارد

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی ابراهیمی رئیس ستاد اربعین استان تهران طی سخنانی گفت: جریان امام حسین (ع) بخشی از وجود همه ماست، یک کشتی است که همه ما به دنبال آن هستیم که خودمان را به آن برسانیم. امام حسین (ع) وجه مشترک همه عالم است.  چندسالی است که به صورت جدی به اربعین پرداخته می‌شود و کارگروه‌هایی برای آن تعریف شده  و یکی از این کارگروه‌ها کمیته فرهنگی و آموزشی است که کارهای خوبی را انجام داده است.

وی افزود: امسال جریان اربعین رنگ و بوی دیگری گرفته و بحث کتاب و کتابخوانی در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است. کتابخوانی از جمله مسائل پر اهمیت می باشد زیرا مدتی است به خاطر ظهور فضای مجازی کتاب از دست بچه‌های ما افتاده و این نشان‌دهنده یک خطر جدی است. ما هرچه به سمت ترویج کتاب حرکت کنیم، فرهیختگی جامعه بیشتر می‌شود. بحث اربعین، بحث امام حسین‌(ع) است. تجربه خوب اداره کل کتابخانه‌های استان در جشنواره کتابخوانی رضوی نشان می‌دهد که زیرساخت‌های ما قوی هستند و می‌توان از آنها در حوزه اربعین استفاده کرد.

حاجی ابراهیمی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر کارگروه‌های مختلف در این زمینه کار می‌کنند و مشکل منابع در حال حل شدن است و به تبع آن، میزان مطالعه هم افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: ما در استان تهران نیازمند یک هم‌افزایی هستیم. انتظار ما از نهادها و سازمان‌های مختلف آن است که از ظرفیت خود در راستای اهداف اربعین استفاده کنند. ما در هر حوزه‌ای که به تحقق این اهداف کمک کنیم، به جریان فرهنگ عمومی و فردی و اجتماعی کمک می‌شود و آثار آن ماندگار خواهد بود. خوبی این فضا آن است که منوط به رفتن یا نرفتن به زیادرت اربعین نیست.

تعمیق فرهنگ عاشورایی از طریق تألیف کتاب‌ ضروری است

در ادامه حسین سروری معاون سیاسی-اجتماعی فرماندار تهران  با بیان اینکه فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین (ع) کارکرد چندگانه دارد گفت: همه اقشار جامعه با گرایشات مختلف درگیر عشق به امام حسین (ع) هستند و ایشان را الگوی خود قرار داده‌اند. ما در جمهوری اسلامی ایران که انقلابش با نام امام حسین (ع) روی داد، وظیفه سنگینی داریم. از قدیم در کشور ما هیات‌های مذهبی و مساجد، مراکز نشر فرهنگ اهل بیت (ع) بوده‌اند. باید در کنار برنامه‌هایی همچون ؛ نشر کتاب درباره امام حسین (ع)  یا با استفاده از جشنواره‌هایی مثل جشنواره کتاب رضوی که به معرفی کتاب‌های مناسب برای اقشار و سنین مختلف می پردازد  و به تعمیق فرهنگ عاشورا کمک کنیم.

وی افزود: همانطور که بنیانگذار کبیر انقلاب فرمود، انقلاب ما ناشی از فرهنگ عاشورا بوده و ماندگاری آن نیز منوط به اتکا به فرهنگ عاشورایی است. از دستگاه‌های مختلف می خواهم با همدلی و هم‌افزایی در راستای عمق بخشیدن به فرهنگ عاشورا کمک نمایند؛ یکی از شاخصه‌های  این حرکت بزرگ فرهنگی؛ اتکا به کتاب و تألیف اثر درباره فرهنگ عاشورا و امام حسین (ع) است که با همراهی هم می توانیم موفق عمل کنیم.

ترویج ارزش‌های دینی امری مهم و ضروری است

سروری تأکید کرد: با توجه به تحولات اساسی روی داده در حوزه فرهنگی و اثرگذاری عمیق فضای مجازی بر زندگی مردم، باید به نویسندگان این حوزه کمک کرد تا کتاب‌های خوبی نوشته شود. باید فضا را به سمتی ببریم که تمامی اقشار جامعه دلبستگی به فرهنگ عاشورا داشته باشند. لذا کمک به ترویج ارزش‌های دینی امر مهم و تاثیرگذار است . ما در فرمانداری تهران آمادگی داریم برای دستیابی به اهداف مندرج  در سندترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی همکاری کنیم.

رشد ۱۰درصدی مشارکت در جشنواره رضوی

در ادامه مهدیان‌پور معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ گزارشی از جشنواره کتابخوانی رضوی ارائه کرد و  گفت: اولین بار در سال ۹۶ این جشنواره کتابخوانی توسط نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور برگزار شد. هدف از برگزاری این جشنواره، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، فرهنگ رضوی و معرفی کتاب‌های فاخر درباره زندگی امام رضا (ع)، حضرت معصومه (ع) و حضرت شاه‌چراغ (ع) است.

وی افزود: امسال ما توانستیم جشنواره را از ۲ ماه پیش و در ۷ قالب آغاز کنیم و برای رده‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال کتاب‌هایی مشخص شده است.

مهدیان‌پور درباره میزان مشارکت در این جشنواره گفت: اداره کل استان تهران  سال گذشته ۳۴ هزار و ۷۲۲ نفر شرکت‌کننده داشت که نسبت به سال قبل از آن، رشد ۱۰درصدی داشته است. سپاه سیدالشهدا، نیروی انتظامی استان تهران، دادگستری استان تهران، بنیاد شهید و بهزیستی، از جمله سازمان ها واداراتی بودنند که  بیشترین شرکت‌کننده‌ را در این جشنواره داشتند. در استان تهران در سال ۹۸ حدود ۱۰هزار نفر و در سال ۹۹ بیش از ۳۴هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند و در کل کشور، حدود یک و نیم میلیون نفر شرکت‌کننده داشتیم.

معاون اداره کل تصریح کرد: از آنجایی ترویج فرهنگ منور رضوی از جمله دغدغه‌های اصلی ماست؛ از دستگاه‌های مختلف می‌خواهیم در این خصوص یاریگر ما باشند.

اعلام آمادگی ارگان‌های مختلف از ترویج فرهنگ کتابخوانی

در ادامه نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل زندان‌ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،قرارگاه ثارالله، شبکه ۵ سیما، اداره کل کار و نماینده فرماندار پاکدشت ضمن ارائه ظرفیت‌های دستگاه‌های خود برای حضور فعال در کارگروه اعلام آمادگی کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز