خبرگزاری کار ایران

فرار مردم از افغانستان فیلم می‌شود/ «پرواز از کابل» فیلمی براساس واقعیت

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۷۳۴

صحرا کریمی (کارگردان افغانستانی) از ساخت فیلم «پرواز از کابل» بر اساس تجربیات خود خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از هالیوود ریپورتر، صحرا کریمی پس از تسلط طالبان به افغانستان به سختی توانست کشور خود را ترک کند. او تصمیم دارد که تجربه هولناک خود را روی پرده نقره‌ای به نمایش درآورد. این فیلم سینمایی «پرواز از کابل» نام دارد و بر اساس داستان واقعی ساخته می‌شود. 

این اثر سینمایی ۴۰ ساعت از زندگی کریمی یعنی از زمان یورش طالبان به کابل در ۱۵ سپتامبر تا زمانی که این کارگران به همراه خانواده خود موفق به گریختن از افغانستان می‌شود را روایت می‌کند. آنها به استانبول و سپس به «کیف» پایتخت اوکراین سفر می‌کنند. 

کریمی درباره ساخت این اثر سینمایی توضیح می‌دهد: همه چیز عادی بود اما ناگهان شرایط تغییر کرد و خراب شد. من می‌خواهم این موضوع را به مردم جهان نشان دهم. مردم جهان تنها جمعیت کثیری از مردم افغانستان را در فرودگاه دیدند اما در آن ۴۰ ساعت تجربه‌هایی وجود دارد که از چشم‌ها پنهان مانده است. من آنچه که در ۴۰ ساعت بر مردم گذشت را دیدم و خود بخشی از آن را تجربه کردم. 

این کارگردان درباره ساخت فیلم خود توضیح داد: «حوا، مریم، عایشه» اولین ساخته من بود و کتایون شهابی تهیه‌کنندگی این اثر را برعهده داشت و برای اولین بار در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۱۹ به نمایش درآمد. او به همراه «واندا آدامیک هریکووا»، تهیه‌کننده و رئیس فیلم اسلواکی به صورت مشترک تهیه‌کنندگی پرواز از کابل را برعهده دارند. 

آکادمی تلویزیونی «هریکووا» نقشی کلیدی در خروج کریمی از افغانستان داشت. این کارگردان بخش‌هایی از تجربه خود در هنگام فرار از افغانستان به صورت زنده در شبکه‌های اجتماعی ثبت کرد و از صحنه‌هایی که او در خیابان‌های کابل می‌دوید فیلم گرفت و به دیگران فریاد زد: طالبان آمدند! فرار کنید! بگریزید! 

این فیلمساز افغانستانی درباره تجربه خود توضیح داد: آن لحظات بسیار سخت بود. واقعیت این است که در شرایط قرار داریم. فیلمسازی درباره این موضوع می‌تواند برای مدتی کوتاه ار فشار روانی که تجربه کردم، بکاهد. 

این کارگردان از جامع بیبن‌الملل خواسته است تا صدای آنها باشند و به مردم افغانستان کمک کنند. افغانستان نباید به دست فراموشی سپرده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز