خبرگزاری کار ایران

پانزدهمین آیین تجلیل از «نوگلان حسینی» آغاز به کار کرد/ امین‌زاده: پرورش مداحان نخبه و مسلط بر مفاهیم عاشورایی نیاز امروز ماست/ هنر مداحی مروج معارف اسلامی، اخلاق و روشنگری سیاسی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۸۳۱

رئیس فرهنگسرای اندیشه ضمن اعلام آغاز به کار پانزدهمین آیین «نوگلان حسینی» گفت: توجه به تربیت و پرورش مداحان نخبه که با بهره‌گیری از مفاهیم عمیق عاشورایی آن را به شیوه‌ای هنرمندانه به عزاداران حسینی منتقل کنند، امری ضروری است.

به گزارش ایلنا، آیین تجلیل از نوگلان حسینی ویژه برنامه فرهنگسرای اندیشه برای شناسایی و معرفی استعدادهای برتر مداحی و روضه‌خوانی از بین نوجوانان است. این برنامه که تاکنون ۱۴ دوره از آن برگزار شده است، همه‌ساله همزمان با دهه سوم ماه محرم فراخوان خود را منتشر کرده و از نوجوانان علاقه‌مند به مداحی دعوت می‌کند تا در این رویداد بزرگ فرهنگی شرکت کنند. 

پانزدهمین دوره از آیین «نوگلان حسینی» مصادف با محرم ۱۴۴۳ هجری قمری به همت فرهنگسرای اندیشه فعالیت خود را آغاز می‌کند. 

ناصر امین‌زاده، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رئیس فرهنگسرای اندیشه با اشاره به پیام واقعه عاشورا گفت: یکی از رموز ماندگاری فرهنگ عزاداری برای امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا در ماه محرم و صفر، ماهیت و اصالت پیام روشن و درس‌های واقعه عاشورا است که همچنان پس از گذر قرن‌ها زنده و پویا بوده و هدایتگر مسلمانان به مسیر درست است. بیان فداکاری‌های امام حسین و یارانش در واقعه کربلا، ذکر مصیبت‌ها و یادآوری مضامین اخلاقی نهفته در این اتفاق بزرگِ تاریخِ شیعه، مسئولیت بزرگی است که بر دوش ما قرار دارد. این مفاهیم متعالی در قالب هنر قدسی و زیبایی تجلی پیدا می‌کند که آن را مداحی و روضه‌خوانی می‌نامیم. 

وی با اشاره به تحریفات در واقعه عاشورا گفت: در سال‌های اخیر بعضا شاهد اتفاقاتی هستیم که رویکرد تحریف در واقعه عاشورا را به همراه داشته و باشان امام معصوم فرسنگ‌ها فاصله دارد. از این روی به نظر می‌رسد که بیان و انتقال مفاهیم عاشورایی به شیوه‌ای درست، دقیق و برگرفته از مقاتل تاریخی که مبتنی بر مستندات باشد، امری ضروری است. باید توجه داشت که فرهنگ عاشورایی بخش بسیار مهمی از تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی ایران را تشکیل داده و هرگونه خدشه به آن غیرقابل پذیرش است. 

او درباره اهمیت مداحی به منظور بیان و انتقال مفاهیم عمیق عاشورایی گفت: مداحان و مرثیه‌خوانان حسینی تریبون بسیار مهمی برای بیان حماسه، مرثیه و فداکاری‌های نهفته در قیام امام حسین علیه السلام در کربلا هستند. همانطور که در حدیثی از امام باقر علیه السلام می‌خوانیم: «بهترین فرد پس از ما اهل بیت (ع) کسی است که مردم را به ذکر و یاد ما دعوت کند.» از این روی توجه به تربیت و پرورش مداحان نخبه و خوش آهنگ که ضمن آگاهی و تسلط دقیق بر مقاتل و مستندات تاریخی از واقعه کربلا می‌توانند به شیوه‌ای هنرمندانه آن‌ها را برای عزاداران حسینی بیان کنند، امری بسیار مهم و حیاتی است. شناسایی، تربیت و پرورش این مداحان نخبه باید از دوران نوجوانی مورد توجه قرار گرفته تا در آینده شاهد شکل‌گیری نسلی از روضه‌خوانان تراز اسلام و عاشورا باشیم. 

وی تاکید کرد: مداحی به عنوان هنر قدسی که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی و نابودکننده اسلام آمریکایی و التقاطی است که می‌تواند طیف وسیعی از معارف اسلامی، احکام و فروع دین، اخلاق، وظایف دینی را بیان کند. هم‌چنین می‌تواند در جهت روشنگری سیاسی با رعایت تقوا و اخلاص عمل کند؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: جامعه مداح باید نقش آگاه‌سازی را در جامعه ایفا کند. 

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ از برگزاری پانزدهمین دوره از «نوگلان حسینی» خبر داد و گفت: فرهنگسرای اندیشه در ۱۴سال اخیر با برگزاری ویژه برنامه «نوگلان حسینی» تلاش کرده است تا ضمن پیروی از این رویکرد، استعدادهای برتر در زمینه مدح و ستایش اهل بیت علیهما السلام را از بین نوجوانان مستعد شناسایی و معرفی کند. تجربه ۱۴ سال برگزاری این آیین سوگواری تجربه بسیار خوبی را پیش‌روی برگزارکنندگان آن قرار داده است و امسال در آستانه پانزدهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی هستیم که به میزبانی این مرکز و با بهره‌گیری از تجربیات پیرغلامان و مداحان برجسته کشور برگزار می‌شود. 

وی تاکید کرد: فرهنگسرای اندیشه در این دوره از آیین تجلیل از نوگلان حسینی تلاش دارد تا ضمن شناسایی استعدادهای برتر مداحی از بین نوجوانان از حیث فنی به محتوا نیز دقت بیشتری داشته باشد و نوجوانان را برای شناخت هرچه بهتر مفاهیم عاشورایی و به کارگیری آن در مدح و روضه خود تشویق کند. 

امین‌زاده در پایان گفت: دبیرخانه «نوگلان حسینی» فعالیت خود را برای برگزاری هرچه بهتر پانزدهمین دوره از این رویداد آغاز کرده و با انتشار فراخوان از نوجوانان علاقه‌مند دعوت می‌کند تا در این سوگواره حسینی شرکت کنند. علاوه براین، امسال به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و به منظور جلوگیری از تجمعات، این آیین سوگواری با کمی تغییرات و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود که دبیر اجرایی، هیئت داوران و مشارکت‌کنندگان آن به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز