خبرگزاری کار ایران

عذرا فراهانی:

میلیون‌ها زن افغان هر روز با ظلم و خشونت روبرو می‌شوند/ تقدیر از روزنامه‌نگاری که حقیقت زندگی زنان افغانستان را نشان داد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۶۵۳

عذرا فراهانی گفت: موسسه راز هر ساله به مناسبت روز خبرنگار از میان روزنامه‌نگاران زن که سابقه طولانی در تهیه و تولید محتوا در آگاهی بخشی، آموزش و توانمندی زنان، فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند یک نفر را برگزیده و به عنوان منتخب معرفی و مورد تقدیر قرار می‌دهد و امسال خانم ژیلا بنی یعقوب بخاطر فعالیت‌های مستمرش درباره زنان و به خصوص تلاش‌هایش در زمینه انتشار گزارش‌هایی مربوط به حقوق زنان در کشور افغانستان منتخب ماست.

«عذرا فراهانی» فعال رسانه‌ای و روزنامه‌نگار در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره تقدیر موسسه راز از ژیلا بنی‌یعقوب به عنوان خبرنگار منتخب سال ۱۴۰۰ به خاطر اطلاع‌رسانی در زمینه مسائل و مشکلات زنان افغان و همچنین ماهیت این جایزه، خاطرنشان کرد: موسسه رسانه، اندیشه، زن (راز)، یک موسسه اجتماعی است که از زمان تولدش سعی کرده در ایجاد پیوند بین زنان روزنامه‌نگار و زنان فعال اجتماعی ارتباط برقرار کند. نتیجه این تلاش، دغدغه‌مندی رسانه‌ها در حوزه مشکلات و مسایل زنان و در نتیجه تقویت آگاهی بخشی آنان در این حوزه است.

فراهانی ادامه داد: این موسسه معتقد است، رسانه ابزار قدرتمندی برای آگاهی به اقشار مختلف اجتماعی، آموزش و توانمند ساختن آنان و نیز معرفی زنان شایسته به جامعه است. به همین دلیل حداقل نیمی از اعضای موسسه را زنان روزنامه‌نگار تشکیل می‌دهند.

او یادآور شد: موسسه راز هر ساله به مناسبت روز خبرنگار از میان روزنامه‌نگاران زن که سابقه طولانی در تهیه و تولید محتوا در آگاهی بخشی، آموزش و توانمندی زنان، فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند یک نفر را برگزیده و به عنوان منتخب معرفی و مورد تقدیر قرار می‌دهد و امسال خانم ژیلا بنی یعقوب بخاطر فعالیت‌های مستمرش درباره زنان و به خصوص تلاش‌هایش در زمینه انتشار گزارش‌هایی مربوط به حقوق زنان در کشور افغانستان منتخب ما است.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه بنی‌یعقوب در آثار خودش به گفتگو با مردم عادی پرداخته است، گفت: او با کسانی که تغییرات و آسیب‌های وارده به کشورشان را با جان و روح خود حس کرده‌اند، گفتگو و تغییراتی را که بر زندگی آنها و فرزندان‌شان به شدت اثرگذار بوده است و بر زندگی نسل‌های بعدی افغان نیز اثر خواهد داشت بررسی کرده است.

فراهانی ادامه داد: آثار او خصوصا در کتاب «افسون برای نرگس‌های افغانستان»، ماجرای جنگ‌ها، نزاع‌ها و خونریزی‌ها نیست؛ داستان زندگی مردمی است که جنگ را زیسته‌اند و عواقب پس از آن در زندگی‌شان امتداد دارد. نثر روان و روایات زنده او که از تجربیاتش در افغانستان برآمده است، به ما کمک می‌کند تا به شناختی حقیقی از افغانستان و زندگی مردم و خصوصا زنان آنها برسیم.

او یادآور شد: در این اثر، ژیلا بنی یعقوب مشکلات دو گروه از زنان را به تصویر کشیده است؛ زنان افغان ساکن افغانستان و دختران خردسال و زنان ایرانی که به دلیل ازدواج‌های اجباری و گاه اختیاری ساکن افغانستان شدند و به عنوان "مهاجر" با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می‌کنند. مشکلاتی که اوضاع و احوال این روزهای افغانستان بر آنها دامن می‌زند بدون آن که فعلا کسی بتواند به راحتی درباره مشکلات زنان افغان بنویسد یا آنها را به تصویر بکشد.

فراهانی در پایان تصریح کرد: همین چند روز پیش بود که روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در مقاله‌ای به بررسی وضعیت زنان افغان هم‌زمان با بازگشت جنبش طالبان و تسلط این گروه بر بخش‌های گسترده این کشور هشدار داد و گفت: میلیون‌ها زن افغان با بازگشت طالبان با ظلم و خشونت روبرو می‌شوند.

یادآور می‌شود، موسسه راز پیش‌تر در سال ۹۶ از اشرف گرامی زادگان به عنوان پیشکسوت و تلاش‌هایش برای زنان قدردانی کرد. در سال ۹۷، تقدیر سالانه خود را از شهلا شرکت و نشریه زنان امروز به پاس  فعالیت‌هایشان در زمینه آگاهی بخشی زنان به عمل آورده بود. در سال ۹۸ نیز موسسه راز از مینو بدیعی که از زنان پیشکسوت روزنامه‌نگاری است و شهرزاد همتی برای گزارش‌هایش درباره زنان تقدیر کرده بود. سال ۹۹ به دلیل وضعیت کرونا این موسسه مراسم و برنامه‌ای در این خصوص نداشت و امسال در ۱۴۰۰‌ و با وجود تداوم کرونا تصمیم گرفت تا به طور مجازی تقدیر سالانه خود را به عمل آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز