خبرگزاری کار ایران

صباغیان بافقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی:

ضرغامی تخصص و سابقه‌ای در میراث‌فرهنگی ندارد/ برنامه تبلیغات گردشگری وزیر پیشنهادی کلی‌گویی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۹۶۸

«محمدرضا صباغیان بافقی» در جلسه بررسی صلاحیت عزت‌الله ضرغامی، گفت: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید سابقه و اشرافی نسبت به آثار تاریخی، میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی داشته باشد. اما آقای ضرغامی با اینکه توانمندی‌های خوبی دارند اما سابقه لازم را برای این وزارتخانه ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمدرضا صباغیان بافقی» در جلسه بررسی صلاحیت عزت‌الله ضرغامی، نخستین نماینده‌ای بود که در مخالفت با حضور او به عنوان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صحبت کرد.

صباغیان در ابتدای صحبت‌های خود توضیح داد: من برای صحبت درباره وزرای کابینه دولت سیزدهم، برای بیشتر وزرا به عنوان موافق ثبت‌نام کرده بودم و فقط برای چند وزیر مخالف بودم که پشت سر هم درآمدند؛ امیدوارم ذهنیتی در این زمینه ایجاد نشود. چون بنده بین کاندیداهای ریاست جمهوری به آقای رئیسی رای داده‌ام.

وی با اشاره به پیشینه ضرغامی در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تخصص و سابقه‌ای از سوی ایشان وجود ندارد؛ لیسانس مهندسی عمران، فوق لیسانس مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی، مقاله‌های علمی و رسانه‌ای، سابقه اجرایی در بنیاد مستضعفان و امور مجلس و رئیس سازمان صداوسیما و... با این پیشینه‌ها انتظار می‌رفت ایشان به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شوند.

این نماینده مجلس ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید سابقه و اشرافی نسبت به آثار تاریخی، میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی داشته باشد. اما آقای ضرغامی با اینکه توانمندی‌های خوبی دارند، سابقه لازم را برای این وزارتخانه ندارند.

صباغیان یادآور شد: ایران اسلامی ظرفیت‌های تاریخی و آثار فرهنگی متعددی دارد؛ چه ملموس و چه ناملموس و از آثار زیبای طبیعی بسیاری برخوردار است. از طرفی زمینه‌های فراوان گردشگری روستایی، کوهستانی، ورزشی، ساحلی، طبیعی و تاریخی و... هم داریم که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی در ادامه با اشاره به یک مشکل اساسی در حوزه گردشگری که در برنامه ضرغامی دیده نشده بود، گفت: چطور و چرا ترکیه و کشورهای همسایه بسیاری از گردشگران ما را جذب می‌کنند در حالی‌که تقریبا ۸۰ درصد گردشگران ما داخلی هستند. علت چیست که این جاذبه‌ها  نمی‌توانند گردشگری را که باید، جذب کنند؟

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در کشور ما چون اسلامی است، یک اعتقاد فرهنگی و اسلامی وجود دارد و ارزش‌هایی برای ما قابل احترام است، بنابراین طبیعتا مقاومت‌های مردم ما در برابر گردشگران نسبت به سایر کشورها بیشتر است. حرف‌شان هم حق است؛ می‌گویند کشور ما اسلامی است و برای نظام و شعائر نظام جانفشانی کرده‌ایم الان این‌ها دارد از بین می‌رود. برای این مساله چه فکری کردید؟ چه راهکاری دارید که هم این مشکل حل شود و هم جذب توریست داشته باشیم؟

صباغیان با اشاره به اینکه برخی با استفاده از موسیقی و رنگ‌آمیزی تند می‌خواهند توریست جذب کنند، گفت: اگر می‌شد که آثار تاریخی و فرهنگی گردشگری ما با نگاه قرآنی عرضه شوند تا گردشگر و مخاطب از آن عبرت بگیرد و سرگذشت گذشتگان را ببیند، بسیار موثر بود. مثلا در تخت جمشید ببینند پادشاهان گذشته چه سرنوشتی داشتند. با این نگاه هم مقاومت شکسته می‌شود و هم ما به هدف خود می‌رسیم.

صباغیان با اشاره به اینکه در برنامه ارائه شده از سوی ضرغامی برای تبلیغات گردشگری کلی‌گویی شده و برنامه قابل اتکا و عملیاتی بیان نشده است، گفت: برای رفع مشکلات فعالان گردشگری و صنایع دستی بعد کرونا چه برنامه‌ای دارید؟ ضمن اینکه در برنامه خود به نقش انجمن‌های صنفی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اشاره نکرده‌اید.

وی در پایان با اشاره به جای خالی حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در برنامه ارائه شده از سوی ضرغامی تصریح کرد: جا داشت در برنامه شما بیمه راهنمایان گردشگری و حمایت از شاغلان و هنرمندان صنایع دستی هم دیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز