خبرگزاری کار ایران

مدیر هنرستان موسیقی دختران مطرح کرد:

تصمیم‌گیری درباره نحوه برگزاری آزمون ورودی به عهده شورای تخصصی است/ هنرستان موسیقی به هیچ‌وجه غیرانتفاعی و دنبال پول نیست/ پارتی‌بازی در انتخاب هنرجویان بی‌معناست

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۵۵۵

پریسا زهتابیان به انتقادات مطرح شده درباره نحوه برگزاری آزمون ورودی هنرستان موسیقی دختران پاسخ داد. به گفته او این آزمون کاملا زیر نظر وزارت ارشاد برگزار شده و امکان تقلب در آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از بخش‌های مهم آموزش در عرصه موسیقی دو هنرستان دختران و پسران تهران هستند و حال بیش از یک قرن از فعالیت آن‌ها می‌گذرد. طی این سال‌ها اساتید معتبری مدیریت هنرستان‌های موسیقی دختران و پسران را به عهده گرفته‌اند و خروجی آن‌ها افراد مطرحی است که طی سال‌ها و دهه‌های اخیر خدمات ارزنده‌ای را به موسیقی کشور و سبک‌های مختلف موجود ارائه کرده‌اند. با این‌حال چندی پیش رامین بهنا (نوازنده و آهنگساز) و پدر یکی از متقاضیان تحصیل در هنرستان موسیقی دختران تهران نسبت به قوانین، نحوه گزینش‌ها، چگونگی انتخاب هنرجویان و سازهایشان توسط مسئولان و موارد دیگر انتقاداتی را مطرح کرد. پس از انتشار صحبت‌های رامین بهنا، پریسا زهتابیان (مدیریت هنرستان موسیقی دختران) به صحبت‌های بهنا واکنش نشان داد و درباره موارد مطرح شده توضیحاتی را ارائه کرد. 

پریسا زهتابیان در ابتدای صحبت‌هایش گفت: آقای رامین بهنا در صحبت‌هایشان مواردی را بیان کرده‌اند که خلاف واقع است و لازم می‌دانم درباره آن‌ها توضیح دهم. البته از پرداختن به توهین‌های ایشان صرف نظر می‌کنم، چون آن‌هایی که باید در جریان امور باشد، مطلع هستند و به نحوه فعالیت‌های هنرستان اشراف دارند. 

مدیر هنرستان موسیقی دختران ادامه داد: آنچه مرا به صحبت وا داشته، موضوعاتی است که ایشان اعلام کرده و واقعیت ندارند. ایشان به عنوان فردی که فرزندش در آزمون ورودی هنرستان قبول نشده، صحبت نکرده و ظاهرا اینگونه تصور می‌شود که بیان کننده توضیحات مذکور فردی مطلع و دلسوز موسیقی است در صورتیکه اینطور نیست. 

زهتابیان گفت: این اولین بار نیست که فردی به قوانین پس از مردودی فرزندش در هنرستان معترض می‌شود و طبیعی هم هست، ما هم انتقادهای به جا و موثر را خواهیم پذیرفت؛ و استقبال هم خواهیم کرد زیرا خودمان را بی‌عیب و ایراد نمی‌دانیم. 

زهتابیان با تاکید بر اینکه هنرستان موسیقی وابسته دولتی است، درباره نحوه نظارت‌ها بر فعالیت‌ها و عملکرد آن گفت: بی‌شک تمام موارد آموزشی ما زیر نظر دو وزارتخانه ارشاد و آموزش و پرورش انجام می‌شود و هرگز خارج این قاعده رفتار نمی‌کنیم. مورد دیگر اینکه هنرستان موسیقی دختران مرکزی غیر انتفاعی نیست که ما به واسطه آن دنبال کسب درآمد و پول باشیم! 

او در پاسخ به این سوال که آیا انجام امور مربوط به برگزاری آزمون‌ها و کم و کیف ثبت نام‌های سالانه هنرستان موسیقی دختران به عهده وزارت ارشاد یا آموزش و پرورش است؟ گفت: نحوه گزینش‌ها، انتخاب سازها، زمان برگزاری آزمون و اینکه چه کلاس‌هایی چطور و چگونه برگزار شوند، توسط شورای فنی زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد ا و آموزش و پرورش تعیین می‌شود. یعنی این شورای فنی هنرستان است که به ایجاد شرایط و ضوابط می‌پردازد. (البته در چارچوب قوانین آموزشی) 

پریسا زهتابیان در ادامه بیان کرد: آقای رامین بهنا در صحبت‌هایشان سه موضوع را مطرح کرده‌اند که یکی از آن‌ها درباره نحوه برگزاری آزمون سالانه هنرستان بوده است. معمولا هر سال برای پایه هفتم که ورودی‌های ما هستند، حدود صد و پنجاه تا دویست نفر شرکت کننده داریم و این در حالی است که ظرفیت ورودی‌های ما بین سی تا چهل نفر (بسته به شرایط هرسال) متغیر است. 

مدیر هنرستان موسیقی دختران در پاسخ به این سوال که پذیرش و تعداد ورودی‌های سالانه بر چه اساس تعیین می‌شود، گفت: تعداد ورودی‌ها بر اساس مصوبه شورای فنی و با توجه به علاقه و استعداد هنرجو و آمار مورد نیاز، تعیین می‌شوند. شورای مذکور در اسفندماه تشکیل می‌شود. و آمار ورودی هر ساز مصوب می‌شود. کلا مراکز آکادمیک دنیا نیز بر اساس آمار کار می‌کنند. (و نه اینکه که در آن ساز کمبود استاد داریم) 

زهتابیان با اشاره به اینکه نحوه برگزاری آزمون هنرستان موسیقی چیزی شبیه کنکور است، توضیح داد: ما اول آزمون تئوری موسیقی و سلفژ را برگزار می‌کنیم. در ادامه هم قبول شدگان مرحله اول به مرحله بعد که بخش انتخاب ساز است، می‌روند. اما انتقاد به این مورد که چرا این مراحل با هم نیستند، باید بگویم این مورد و موارد مشابه را شورای هنرستان تعیین می‌کنند. نباید فراموش کنیم که هر مجموعه‌ای چارچوب و قوانین و ضوابط خود را دارد و سلیقه‌ای نیست. 

وی درباره ورود متقاضیان به مرحله آزمون ساز نیز اینگونه توضیح داد: در این مرحله ورودی سال هفتم سازش را انتخاب می‌کند. او اعلام می‌کند من پیانو، کمانچه یا هر ساز دیگری را کار کرده‌ام و امتحان همان ساز را می‌دهد. و در صورت قبولی همان ساز را ادامه می‌دهد و در غیر اینصورت توسط هیئت ژوری هنرستان باتوجه به فیزیک بدن برای او ساز پیشنهاد می‌شود. که در این هم اجباری نیست. باز هم تاکید می‌کنم آمار تعداد هنرجو در هر ساز و در هر سال توسط شورای فنی هنرستان که همگی از اساتید مجرب و صاحب نظر هستند تعیین می‌شود.

مدیر هنرستان موسیقی دختران ادامه داد: درباره محدود بودن ظرفیت‌ها برای جذب بیشتر هنرجویان، گفت: ما دو مقطع تحصیلی متوسطه اول و دوم را باهم داریم و به همین دلیل با کمبود فضا مواجه هستیم؛ بنابراین برای حفظ کیفیت آموزش مجبوریم تعداد کمی پذیرش داشته باشیم تا نسبت به آن‌ها وارائه بهترین کیفیت آموزشی پاسخگو باشیم. 

مدیر هنرستان موسیقی دختران در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در مطلب آقای بهنا عنوان شده، انتخاب‌ها بر اساس سفارش و پارتی صورت می‌گیرد که اینطور نیست. اگر قرار بود هنرجویان با سفارش و پارتی بازی پذیرفته شوند، فرزند ایشان باید قبول می‌شد، چراکه ایشان دوست یکی از استادان برجسته هنرستان هستند لذا به نظرم ایشان خودشان را نقد کرده‌اند و اگر بنا به رابطه و پارتی بازی باشد، فرزندشان الان جزو ثبت نام شده‌ها بود. همین رویه گویای این است که انتخاب‌های ما نه بر اساس روابط که بر اساس ضوابط و قوانین است. 

زهتابیان درباره سایت هنرستان موسیقی دختران و جزییات آن نیز اینگونه گفت: ما همیشه در اسفندماه هر سال سایت ثبت نام را باز می‌کنیم. مقطع هفتم ورودی اصلی ماست و تعدادی هم میان مقطع می‌گیریم (مثلا از هفتم به هشتم هشتم به نهم و نهم به دهم که آخرین مرحله است). متقاضیان در سایت ثبت نام می‌کنند و ما در زمان مناسب خبر می‌دهیم تا برای ارائه مدارک و ثبت نام به هنرستان بیایند. در ادامه هم کلاس‌های ورودی برگزار می‌شود. در این میان بچه‌هایی که از قبل موسیقی کار کردند صرفا آزمون می‌دهند و به طور طبیعی هر سال تعداد زیادی با میل خود فقط در آزمون ورودی شرکت می‌کنند و اجباری برای شرکت در کلاس نیست. 

وی افزود: دو سالی است که به دلیل کرونا و محدودیت‌های آن کلاس‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها در فضای مجازی و بصورت آنلاین شده است. ما در این راستا گروه‌های مجازی تشکیل داده‌ایم اما اگر این کار را نمی‌کردیم چگونه با آنها ارتباط می‌گرفتیم؟! متاسفانه آقای بهنا نسبت به این اتفاق هم انتقاد داشته‌اند! این که برای متقاضیان پذیرفته نشده در آزمون آرزوی موفقیت می‌کنیم و از آنها در گروه جدا می‌شویم واقعا موردی نیست که بخواهیم آن را مورد انتقاد قرار دهیم. طبیعی است برای متقاضیانی که پذیرفته نشده‌اند، آرزوی موفقیت کنیم تا به این ترتیب مراتب ادب را رعایت کرده باشیم. 

مدیر هنرستان موسیقی دختران درباره نحوه ارائه انتقادها و شکایات والدین متقاضیان نسبت به اتفاقات و عملکرد مسئولان هنرستان گفت: افراد می‌توانند مستقیما با من ارتباط برقرار کنند. آن‌ها می‌توانند نزد من بیایند و انتقادات و اشکالات را مطرح کنند و ما نیز حرف‌هایشان را می‌شنویم و پاسخ می‌دهیم کاری که ایشان و خیلی اولیاء که موفق به پذیرش در هنرستان نشده‌اند، انجام دادند. 

مدیر هنرستان موسیقی دختران تهران در پایان گفت: آرزو می‌کنم به سمت و سویی برویم که واقع نگر و منطقی باشیم و بتوانیم منصفانه قضاوت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز