خبرگزاری کار ایران

​نشست «مدل ارزیابی محتوایی شبکه نمایش خانگی (VOD)» برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۱۷۲

نشست بررسی الگوی نظارت بر VOD (شبکه نمایش خانگی) به همت اتاق اندیشه‌ورزی و ایده‌پردازی پژوهشکده باقرالعلوم در تاریخ ۱۸ مرداد برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام حیدری‌پور توضیحاتی درباره پژوهشکده باقرالعلوم و فعالیت‌های کارگروه‌های آن ارائه کرد و در ادامه علیرضا قربانی مسئول اندیشکده مسیر توضیحاتی درباره فعالیت این مجموعه ارائه داد و گفت: اندیشکده مسیر از سال ۹۸ با محوریت فقه و رسانه به صورت منسجم با هدف بهبود و رشد سیاست‌های جمهوری اسلامی در حیطه فرهنگ و رسانه با رویکرد اسلامی شروع به فعالیت کرده است. 

وی افزود: از آنجا که مداخله را می‌شود در دو سطح ترویجی، مردمی و یا نهادهای حاکمیتی انجام داد، «اندیشکده مسیر» با نیازشناسی و هدف‌گذاری کمک به نهادهای بالادستی پروژه‌هایی را در این راستا اجرایی کرد. 

قربانی  بیان کرد: به علت خلأیی که برای تبلیغات سیاسی در حوزه فضای مجازی وجود داشت و قانون خاصی در این زمینه نبود و در چهارچوب‌های نظارتی نیازمند اصولی بودیم، مجموعه مسیر مبتنی بر مطالعاتی که شد، سند چهارچوب هنجاری تبلیغات سیاسی در فضای صوت و تصویر فراگیر تدوین شد. 

وی خاطر نشان کرد: این مطالعات پایه‌ای شد برای طراحی الگوی نظارت بر (VOD)ها. در این زمینه در دنیا ادبیات خوبی خلق شده است و برای این منظور ۱۰ کشور و مجموعه‌هایی که در داخل ایران فعال بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند و برای ساترا در حوزه کارگزاری سندی تدوین شد که قوانین و مقررات محتوایی و آیین‌نامه‌های تقصیلی در آن تدوین شد. 

مسئول اندیشکده مسیر ادامه داد: بر اساس مطالعه‌ای که انجام گرفت، بررسی شد که در دنیا روی چه شاخصه‌هایی حساس هستند. بر اساس تلفیقی از ایده‌ها و تجربیات، مدلی طراحی شد که در آخرین نسخه، ۱۳ شاخص سلبی و چهار شاخص ایجابی برای نمره‌دهی تدوین شده که با زیرشاخص‌ها به ۱۱۰ شاخص می‌رسد. 

وی تصریح کرد: تمایز این کار در این است که بر خلاف مدل‌های دیگر که روی محتوا تمرکز دارد، خود رسانه و ارائه‌دهنده سرویس هم ارزیابی و نمره‌دهی می‌شود. 

قربانی ادامه داد: در الگوی ارزیابی (VOD)ها فرایند ارزیابی تا نمره‌دهی اینگونه است که ابتدا فیلم‌ها در خوشه‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند و نمونه‌برداری از خوشه‌های مختلف انجام می‌پذیرد و سپس به هر محتوا نمره اختصاص داده می‌شود و بعد از ارزیابی نمره‌ها، به خود رسانه هم نمره داده می‌شود. 

وی با شرح به اینکه در واقع هر رسانه خوشه‌های محتوایی دارد شامل سریال ایرانی، آمریکایی، ترکیه‌ای و… فیلم ایرانی، ترکیه‌ای و… گفت: از خوشه‌های مختلف نمونه‌گیری می‌شود و به این نمونه‌ها نمره بر اساس ۱۳ شاخص سلبی و چهار شاخص ایجابی که با زیر مجموعه‌ها ۱۱۰ شاخص است، داده می‌شود و در نهایت به عنوان مثال نمره خوشه سریال فیلم آمریکایی استخراج می‌شود و در نهایت جمع‌بندی شده و به رسانه نمره داده می‌شود که بر اساس این نمره‌ها از طرف سازمان تنظیم‌گر تذکرات لازم داده می‌شود. 

۱۳ مولفه‌ اصلی ایجابی که برای ارزیابی محتوایی خوشه‌ها لحاظ شده به این ترتیب است: 

۱- خشونت، وحشت، پریشانی و رنج شدید در مخاطب ۲- محتوای اروتیک ۳- ناهنجاری و انحرافات جنسی ۴- آسیب به ارزش‌های خانواده ۵- پوشش و آرایش ۶- آسیب‌های اعتقادی ۷- ترویج تعصبات نژادی قومی و جنسیتی ۸- بی‌ادبی و بدزبانی ۹- الکل مواد مخدر و قمار ۱۰- موسیقی و رقص ۱۱- آسیب به ارزش‌های ملی و انقلابی ۱۲- امنیت ملی ۱۳- حریم خصوصی. 

و چهار شاخص ایجابی به قرار زیر است: 

۱- بحث ترویج ارزش‌های اخلاقی ۲- ترویج ارزش‌های ملی و انقلابی ۳- نقد سازنده اجتماعی سیاسی ۴- ارائه الگوهای مثبت اسلامی ایرانی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز